Mijn moeder heeft nog een paar maanden - longkanker

Dit forum is voor jongeren die kanker meemaken in hun directe omgeving
(vader, moeder, broer, zus, vriend(in), goede collega, klasgenoot, enz.)
en daar graag met hun lotgenoten over willen praten.
seppie
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Za 31 Mar 2012 10:06

Mijn moeder heeft nog een paar maanden - longkanker

Berichtdoor seppie » Za 31 Mar 2012 10:11

Mijn moeder heeft nu al drie jaar longkanker en heeft al chemo, bestraling en zelfs een operatie gehad.
2 weken geleden heeft zij een epileptische aanval gehad. Ook daaruit bleek dat ze uitzaaiingen had in haar hoofd.
Ze kunnen nu niks meer doen. De dokter heeft haar nog 2 maanden gegeven.
Mijn moeder is nog heel erg jong, 43 en daar baal ik zo van. Ik heb ook nog een zusje van 14 waar ik nu voor moet zorgen. zelf ben ik nog 20.
Het idee dat mijn moeder er dadelijk niet meer is is echt onwerkelijk en erg pijnlijk.
Zelf weet ik niet hoe ik er mee om moet gaan want zijzelf is nog heel positief en is er van overtuigd dat ze er over een jaar nog steeds zit.
Ik wil dit heel erg graag geloven maar wil me ook niks voorhouden wat niet echt is zodat ik dadelijk nog een hardere klap krijg.

Hoe moet ik dit handelen?

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: Mijn moeder heeft nog een paar maanden - longkanker

Berichtdoor Bart1974 » Za 31 Mar 2012 15:16

Hoi Seppie,

wat heftig joh, jouw moeder is idd erg jong en jullie hebben al zo'n lange lijdensweg mee moeten maken. Welkom op het forum !
Artsen kunnen nooit precies voorspellen hoelang jullie moeder nog heeft, maar als ze zeggen 2 maanden dan
moet je er denk ik wel redelijk rekening mee houden dat het snel kan gaan.

Zoals je misschien hebt gelezen is gister mijn moeder overleden. Zij heeft er 9 maanden tegen gestreden maar helaas verloren.
Ik wil je 2 tips mee geven. Zorgen dat je moeder een goede kwaliteit heeft van het laatste deel van haar leven.
Als het goed is, zullen ze zoveel mogelijk doen tegen de pijn en andere ongemakken. Bespreek nu zolang ze nog bij is
wat haar wensen zijn straks voor een begrafenis/crematie, hoe ze het wilt en met wie ze dit graag wilt.
Maak dus ook een lijstje voor de uitnodigingen. En zoek een begrafenisondernemer uit. Dit is absoluut niet het leukste om nu al te regelen
maar als je moeder straks zal beseffen dat ze niet lang meer heeft, dan gaat ze zich druk maken om de de meeste "rare" en "kleine" dingetjes.
Als jullie dit dan al geregeld hebben zal dit voor haar maar ook zeker voor jullie rust geven en minder stress als je moeder komt te overlijden.
Dit hoef je nu niet a la minuut te doen maar bespreek het op het moment dat je merkt dat ze er klaar voor is om het te bespreken.
Regel ook via het ziekenhuis op tijd, thuishulp voor het huishouden.
Het ligt er natuurlijk aan hoe de laatste fase van je moeder zal verlopen maar er is ook verpleging voor thuis beschikbaar. Het ziekenhuis
kan je daar alles over vertellen.

Mijn 2e advies is. Zorg voor jou en je zusje ! Jullie zijn erg jong. Ik weet niet hoe het met je vader zit, maar mocht jullie lieve moeder er straks niet meer zijn
dan hebben jullie natuurlijk ook een plekje nodig en verzorging. Maak nu al bespreekbaar hoe jullie dit gaan oplossen.
Als jullie in een huurwoning wonen bijvoorbeeld, neem contact met ze op. Misschien dat jullie zelf daar mogen blijven wonen.
Er bestaat huurtoeslag en zorgtoeslag. Vraag dit dan zeker aan. Dit soort zaken kan je ook met je huisarts bespreken.

Het zal een moeilijke tijd worden, zo heb ik het ervaren, ik heb mijn moeder 9 maanden begeleid in het proces en het doet alsnog vreselijk veel pijn
om mijn moeder te hebben verloren. Je ziet het aankomen maar als het moment daar is, blijft het toch heel onverwachts.
Toen ik hier kwam heb ik bovenstaande tips ook gehad. Het geeft voor zowel betrokken patient als nabestaanden zoveel rust
als je vooraf zoveel mogelijk geregeld hebt.

Ik zou niet tegen je moeders gedachte in gaan op dit moment. Als jouw moeder denkt dat ze er over een jaar nog is, laat haar nog even zo denken,
maar probeer wel van te voren bovenstaande zaken te regelen. Elke patient reageert anders op slecht nieuws. Sommige ontkennen het,
sommige praten er niet over, sommigen verdraaien de werkelijkheid. Probeer dat te respecteren. Als het goed is, zullen de artsen ook met haar praten
en helaas zal je moeder zich steeds slechter gaan voelen. Er komt een moment dat zij het ook van haar zelf weet dat het gaat komen.
Mocht je nog leuke dingen met haar willen doen en ze is er nog voor in staat. Niet uitstellen maar zsm doen !
Je moeder kan er nog 2 maanden zijn, maar je weet niet hoe ze dan is...

Als ik dit terug lees, komt het misschien hard over. Ik bedoel het echter heel erg goed, bovenstaande zijn even de praktische tips voor straks.
Voor jullie persoonlijk zal er ook heel erg veel veranderen. Ik weet nu hoe longkanker verloopt maar niet met uitzaaiingen naar de hersenen.
Maar 1 ding weet ik wel, het is een k*tziekte die de meeste verliezen. Het zal je moeder veel verdriet doen maar jou en je zusje natuurlijk niet.
Als je het niet meer trekt, trek aan de bel bij het ziekenhuis (oncologe verpleegkundige) of vraag je via huisarts hulp (bijv. maatschappelijk werk).
Hier je verhaal droppen heeft mij heel erg geholpen. Mensen die het niet kennen, begrijpen je niet.. hier begrijpen we elkaar wel
omdat we min of meer in hetzelfde schuitje zitten.
Jij mag er niet onderdoor gaan. Je zal merken dat je moeder straks veel van je gaat vragen + het feit dat je nog een zusje hebt.
Blijf 1 of 2x per week ook voor jezelf houden om te ontspannen en je rust te nemen. Ik heb deze tip ook gehad en het hielp.
Je kan niet en naar school gaan en je moeder verzorgen en het huis verzorgen en er voor je zusje zijn. Schakel vrienden/familie in.
Met zijn allen sta je veel sterker. Zijn die er niet dan kan je dus via maatschappelijk hulp vragen.

Je gaat meer reacties krijgen hier. Allemaal heel goed bedoeld. Heb je vragen stel ze. Vooral Liddy weet er veel vanaf en ze helpt je met alle liefde.

Ik wil jullie echt heel veel sterkte toewensen !

Groetjes,
Bart

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Mijn moeder heeft nog een paar maanden - longkanker

Berichtdoor liddy » Za 31 Mar 2012 16:58

Wees welkom hier, juist in deze omstandigheden.
Bart heeft je al goede tips gegeven.
Ga vooral met de huisarts praten, hij/zij kan jullie begeleiden en jullie helpen.
Er zal bekeken moeten worden of er een voogd voor je zus aangesteld moet worden.
Is er nog een vader die als ouder in aanmerking komt? Zo niet dan zal er een voogd voor je zus aangesteld moeten worden. Dat zou jij kunnen zijn.
Je zus en jij hebben inspraak bij het aanstellen van een voogd.
Met name het maatschappelijk werk van het ziekenhuis kan jullie hierin helpen.
Mocht jij werken of studeren, licht je werk of mentor in. Licht de school van je zus in. Zij kunnen dan op school je zus beter begeleiden.
Ja, het is naast het verwerken van dit schokkende nieuws een hele regelpartij.
Echter door nu deze zaken te regelen, kun je het achter je laten en je helemaal richten op je moeder.
Ook ik wil er zijn voor jou.


Terug naar “Mijn vader, moeder, broer, zus of vriend heeft kanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten