longkanker, baarmoederhalskanker en nu uitzaaiing, help :(

Dit forum is voor jongeren die kanker meemaken in hun directe omgeving
(vader, moeder, broer, zus, vriend(in), goede collega, klasgenoot, enz.)
en daar graag met hun lotgenoten over willen praten.
Marleyandme
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 20 Apr 2013 22:20

longkanker, baarmoederhalskanker en nu uitzaaiing, help :(

Berichtdoor Marleyandme » Za 20 Apr 2013 22:34

Hallo allemaal,

Ik zal wel niet de eerste zijn die in blinde paniek, tussen de tranen door wanhopig opzoek is naar van alles en nog wat.
De echte ellende begon 4 jaar geleden toen mijn moeder longkanker kreeg. Een chemo en bestraling sessie later was de tumor kleiner geworden en bijna verdwenen. Alles ging goed tot 2 jaar terug mijn moeder baarmoederhalskanker kreeg. Alles eruit en dat ging allemaal prima. Tot gisteren mijn wereld inelkaar stortte. Er zijn meedere tumoren in haar hersenen, uitzaaiingen.

Mijn moederwas naar het ziekenhuis gebracht omdat men dacht dat ze een beroerte had, ze begon gekke zinnen te maken met woorden die niet bestaan.
Gisteren krege ik definitief te horen van de dokter dat mijn moeder binnenkort komt te overlijden.
Ik wist dat deze dag zou komen maar niet dat deze zo zou komen. Mijn moeder kan niets meer zeggen, eris geen enkele vorm van communicatie. Ik kan haar niet eens meer zeggen dat ik van haar hou, laat staan dat het arme mens weet wat er gaande is!

Ik kan leven met het feit dat ik haar moet verzorgen en ze niks meer kan, ik haal er enigzins zelf voldoening uit dat ik nog dit laatste voor haar kan doen.
Maar hoe ga ik om met het feit dat ik haar elke dag zie maar we elkaar niet begrijpen.
Ik ben zo verdrietig om het feit datmijn moeder eigenlijk al 30 jaar (denk ik) niet gelukkig is geweest. scheiding, altijd krap bij kas, kanker etc.

Dan is er nog een probleem..Mijn moeder hadgeen uitvaart verzekering en ik ben een student met enkel studiefinanciering. Ik wil zo graag een lening afsluiten maar dat gaat gewoon neit zonder vaste baan. Hebben meer mensen dit probleem gehad? Is ereen fonds/stichting/iets?

Het is nogal een onsamenhangend verhaal maar ik weet zeker dat de meeste (lotgenoten) mijn blinde paniek herkennen van typen wat erin je op komt.
Dankjewel voor het lezen.

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: longkanker, baarmoederhalskanker en nu uitzaaiing, help

Berichtdoor Bart1974 » Zo 21 Apr 2013 10:50

Hoi Marleyandme,

Ik vind het heel erg wat jullie allemaal moeten meemaken. Het is ook wel heel erg hard gegaan zeg. Ik snap je verdriet heel goed. Ik ben vorig jaar mijn beide ouders kwijt geraakt en er is een stukje wat mijzelf heel erg raakte in jouw verhaal "...Ik ben zo verdrietig om het feit datmijn moeder eigenlijk al 30 jaar (denk ik) niet gelukkig is geweest. scheiding, altijd krap bij kas, kanker etc...."
Bij mijn moeder was het eigenlijk hetzelfde...getrouwd maar dat ging al snel niet goed, toen een scheiding, uitkering, geen geld, ellende in haar familie, borstkanker en aantal jaren later de longkanker. Ze stond er ook zo alleen voor. Erg ingrijpend ook dat je moeder eigenlijk vanaf nu al niets meer kan, niet meer praten, geen dingen meer zelf kan doen. Eigenlijk mis je een stukje, namelijk het bergafwaarts gaan.

Ik weet niet of er een fonds ervoor bestaat, dan zou je ff moeten googlen. Wat ik wel weet is dat de gemeente (denk sociale dienst) je hiermee kan helpen. Als er geen geld is, moeten zij dacht ik de uitvaart betalen. Als ik jou was zou ik met hun contact opnemen.

Wat ik nu ga zeggen kan hard aankomen maar het is wel verstandig; ga nu achter de gemeente aan voor dat fonds. Ik weet niet hoelang ze je moeder nog geven maar ga ook alvast achter een begrafenisondernemer aan (die kan je misschien ook wat vertellen of er een fonds bestaat) om de uitvaart te regelen. Het gaat je namelijk heel erg veel tijd en stress besparen als je dit pas gaat regelen nadat je moeder overleden is.
Wat mij net ook even te binnen schiet; je ouders zijn blijkbaar gescheiden, woon jij alleen met je moeder ? Stel dat je moeder wegvalt, kan jij dan blijven wonen waar je nu zit ?

Ik wil je heel veel sterkte wensen, mocht je nog vragen hebben laat het me weten.

Groeten,
Bart

Marleyandme
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 20 Apr 2013 22:20

Re: longkanker, baarmoederhalskanker en nu uitzaaiing, help

Berichtdoor Marleyandme » Zo 21 Apr 2013 22:58

Beste Bart,

super bedankt voor je antwoord, erg fijn om te lezen! Wat vreselijk van je ouders,dat is zeker niet makkelijk maar wat fijn dat je hier toch nog op het forum bent. Ik hoop dat jij ook je steun hier kan vinden.
Ik vraag me af hoe jij ermee om ging, met de wetenschap dat je moeder de laatste tijd niet echt gelukkig was. Het klinkt heel stom maar over 2 maanden (zou ik) studeer ik af. Ik heb altijd het idee gehad dat ik een goede baan zou vinden enmijn moeder dan op haar oude dag financieel kon ondersteunen, dat vakantiehuisje kopen van haar geboorteland wat ze zo mist etc. Dat kan ik nu niet waarmaken. Ik heb eigenlijk constant medelijden met haar. Daarom stop ik haar vol met lekkere taartjes, trakteer ik haar de hele dag op koffie terwijl ik het eigenlijk niet kan missen omdat ik ook maar een "arme student" ben.

Toch is er ook "goed nieuws" voorzover je dat zo kan noemen. We hebben een klein geldbedrag tezamenmet een briefje van een uitvaartinstantie gevonden. Ze was er dus wel mee bezig maar nog niet helemaal klaar. Het bedrag is bescheiden maar wel zeker 1/3. Ook hebben mijn schoonouders mij een bedrag aangeboden dat ik mag lenen dus we zijn al op dehelft. Het geeft mij weer wat rust om teweten dat in iedergeval ik niet perse de goedkoopste gemeente begravenis hoef te nemen. Dat klinkt misschien ondankbaar maar als je een geweldige moeder hebt gehad wil je toch wel iets meer voor haar.

Wat betreft mijn huisvesting zit het wel goed, ik ben gaan samenwonen van de zomer dus ik moet alleenwel ooit een keer dehuur op gaan zeggen.

Nogmaals bedankt voor het reageren, het betekende erg veel voor mij.
Ik zal zeker nog wel terugkeren.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: longkanker, baarmoederhalskanker en nu uitzaaiing, help

Berichtdoor liddy » Ma 22 Apr 2013 01:36

Nee, het is geen gemakkelijke periode voor je. Niemand wil zijn/haar moeder verliezen.
Ook al kan ze niet praten, er zijn toch manieren om je moeder te bereiken. Ze kan bijv. wel voelen, wellicht ruiken.
Ook het gehoor blijft veel langer werken dan je denkt.
Dus praat tegen je moeder, raak haar aan door bijv. haar handen en voeten in te wrijven met een crème van Weleda.
Draai haar lievelingsmuziek. Kam haar haar, spray of druppel haar favoriete geur op een zakdoek.
Houdt ze van bloemen, zet die dan op haar kamer en vertel aan je moeder hoe er eruit zien.
Kortom, fleur haar dag op door jouw aanwezigheid.
Ik ben er van overtuigd dat ondanks jouw moeder het niet kan zeggen dit haar veel goed zal doen.
Luister naar jezelf, doe wat je hart je ingeeft. En geniet vooral van de mooie momenten die je nu met je moeder kunt hebben.
Je kunt haar nog zoveel voor haar betekenen, juist nu.

m-elaniie
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: Vr 20 Jul 2012 13:38

Re: longkanker, baarmoederhalskanker en nu uitzaaiing, help

Berichtdoor m-elaniie » Ma 29 Apr 2013 12:07

Hoi,
Wat een vreselijke tijd moet jij doormaken zeg.. Ik ben vorig jaar op 4mei mijn moeder verloren, vorig jaar rond deze tijd lag mijn moeder ook alleen maar in bed, praten ging bijna niet, ze at en dronk niets meer.. Wat voel je je machteloos dan he. Ik heb super veel respect voor jou dat je zo voor je moeder zorgt.. Ik heb dit ook altijd gedaan en nu kijk ik er met een goed gevoel aan terug, het gevoel dat je alles voor je moeder hebt gedaan wat je kon.. Dat ene stukje van je raakte me heel erg.. Dat je zei dat je moeder misschien de laatste jaren niet gelukkig was. Dit gevoel heb ik dus ook.. Echt een vreselijk gevoel. Mijn moeder heeft mij alleen opgevoed, altijd alleenstaand geweest en altijd in finfanciele problemen. Ik ben nu eindelijk in staat om wat voor haar terug te doem, financieel.. Is ze er niet meer. Dit doet veel pijn. Ik was ook voor haar begonnen aan mijn rijbewijs.. Zodat we naar leuke plekken konden en zodat ik haar naar het ziekenhuis kon brengen. Helaas ben ik 5 mnd na haar overlijden geslaagd voor mijn rijbewijs en heeft ze dit nooit mee kunnem maken. Daarom raakte jou verhaal mij zo.. maar onze moeder zullen trots op ons zijn.. hoe is het nu met jullie? Hoop dat je genoef steun krijgt, en pak deze steun vooral aan he.. Ik wilde vaak alles alleen doen.. Maar dat is niet goed.. Heel erg veel sterkte en je kunt me altijd een berichtje sturen.
Groetjes melanie


Terug naar “Mijn vader, moeder, broer, zus of vriend heeft kanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten