Hoe verwerk je het allemaal ?

Rouwverwerking: Hoe ga jij ermee om? Hoe gaan anderen ermee om?

(Voor gedichten zie: http://www.diagnose-kanker.nl/zakendieraken )
scorpio
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Za 24 Mar 2012 17:22

Hoe verwerk je het allemaal ?

Berichtdoor scorpio » Do 14 Jun 2012 11:26

Mijn pa is nu 3.5 maand geleden gestorven aan slokdarmkanker.(hij kon het niet aanvaarden en stierf (vechtend) al enkele weken na de diagnose. Ik heb ook geen vrede met de laatste uren voor zijn dood en weet niet met wie ik hierover kan praten.
Vijftien jaar geleden verloor ik ook mijn moeder aan kanker. (drie weken na diagnose is ze overleden - zij had er haar wel bij neergelegd en is heel rustig gestorven)
Toen m'n mama stierf was ik hoogzwanger en had al een zoontje van 20 maanden. Het immense verdriet werd wat verzacht door de zorg voor de kindjes (lees overbezorgdheid ..) en stilletjesaan kreeg dit verdriet een plaatsje (dacht ik).
Intussen zijn die kleintjes pubers geworden .. en sinds m'n pa nu ook is gestorven voel ik me totaal verloren. Ik weet niet hoe ik ermee om moet gaan. Het lijkt ook wel of niemand (afgezien van mijn zus en broers) begrijpt hoe zwaar dit emotioneel valt. "Je moet erdoor- het leven gaat verder - de gang van het leven ..." allemaal goedbedoelde woorden maar ik heb daar nu echt geen boodschap aan. Ik rouw om mijn beide ouders, maar 'k moet dit in alle stilte en ver van iedereen doen.
Als m'n schoonma (91 in super conditie fysiek en mentaal) dan elk week-end komt zagen hoezeer ze haar verveelt (eigenlijk moeten we haar elke dag gaan entertainen terwijl ze dagelijks bezoek heeft van een vriendin buurvrouw en haar broer en schoonzus die ook naast haar wonen) ... kan ik ontploffen. Mijn verdraagzaamheid is ineens nul geworden op dat vlak. En ik voel me daar best schuldig over maar .. 't is sterker dan mezelf. Mijn mama was 57, mijn pa 75 .. die hebben de tijd niet gekregen om zich te "vervelen" ..
Het ligt natuurlijk aan mezelf maar hoe geraak ik uit deze negatieve spiraal ? Of is dit herkenbaar voor iemand ?
Ben blij dat ik het eens kunnen uiten heb .. gelukkig is er dit forum !
Dankjewel hiervoor
Ann

Jissiewissie
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Ma 16 Apr 2012 16:34
Locatie: Hillegom

Re: Hoe verwerk je het allemaal ?

Berichtdoor Jissiewissie » Zo 17 Jun 2012 14:14

Oef, dat is nogal een verlies! Gecondoleerd.
Je zit naar alle waarschijnlijkheid nog in een rouwproces en misschien komt er zelfs weer een stuk vedriet van het verlies van jouw moeder weer boven en dus bij. (Heb je destijds wel voldoende tijd en aandacht kunnen besteden aan de rouw en de verwerking?) Dat is nogal wat om te verwerken. Dat heeft tijd en aandacht (van jezelf en anderen) nodig. Hiermee bedoel ik niet dat je er perse over moet praten, maar wel dat wegstoppen, blind doorgaan etc in ieder geval niet zal helpen. Ieder heeft zijn eigen manier (nodig) om dingen een plek te geven, om rouw door te maken en om zichzelf weer terug te vinden.
Er is aardig wat beschreven, onderzocht en bekend over de fasen van rouw. Ook bekend is dat deze fasen op verschillende manieren worden doorlopen; afhankelijk van de persoon en van het verlies. De meest bekende bijbehorende emotie is verdriet, maar bijvoorbeeld angst, boosheid en schuldgevoel kunnen ook voorkomen.
Lees er eens over op internet; kennis over en inzicht in rouw en verwerking heeft mij enige erkenning voor mijn gevoelens, gedachten en uiteindelijk ook mijn gedrag (vooral de prikkelbaarheid!) gegeven en daardoor wat meer rust en aanvaarding, maar ook mildheid naar mijzelf. Dit leidde uiteindelijk ook tot een proces van hervinden van mijzelf. Ik ben er nog niet, maar het verdriet wordt minder intens, de boosheid minder fel en de prikkelbaarheid naar anderen minder vaak en minder heftig.
Ik wens je veel sterkte met het gevoel van verlies, het gemis en verdriet. Hopelijk lukt het je om alles een plek te geven, de mooie herinneringen vast te houden en jezelf weer te 'hervinden'.

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: Hoe verwerk je het allemaal ?

Berichtdoor Bart1974 » Zo 17 Jun 2012 20:34

Hoi Ann,

Het is niet voor te stellen als je beide ouders kwijt raakt en het wordt je helemaal moeilijk gemaakt doordat de wereld gewoon doordraait,
je gezin, school van je kinderen, werk van je man en jou enzovoorts...tijd om te rouwen is er bijna niet, de momenten dat je alleen bent
en tijd kan nemen om na te denken, ontbreekt gewoon. Dat merk ik zelfs en ik heb geen gezin. Er blijven gewoon dingen tussen komen. Hierdoor
is het denk ik ook moeilijker om alles een plaatsje te geven. Hoe dit wel een plek moet krijgen weet ik niet; ik denk dat het voor iedereen
anders is. Een vriend van mij is ook zijn ouders verloren op vrij jonge leeftijd, nadat alles geregeld was, is hij een paar maanden naar het buitenland
gegaan. Daar is hij tot rust gekomen. Ik ben iemand die er over moet praten en dan is praten een ruim begrip. Dat kan via het forum, gesprekken,
maar ook mail of telefoon. Doordat ik er steeds over praat, merk ik dat het langzaam wat beter gaat om erover te praten. Iemand zei zelfs laatst
dat ze respect had voor me omdat ik er zo rustig en open over kan praten, ja ze was misschien wel de 50ste persoon aan wie ik het verteld heb,
op een gegeven moment kan je er over praten zonder in huilen uit te barsten. Probeer uit te vinden bij jezelf hoe jij het een plek kan geven..

Wat betreft je schoonmoeder, laat je niet al te gek maken. Gebruik je agenda en plan die niet te vol. Het is niet verplicht om elke zondag naar
familie te gaan. Ik heb sinds het overlijden van mijn vader elke zondag vrij gehouden, noodzakelijke dingen die ik moest regelen voor mijn
ouders heb ik wel op die dag gedaan, verder totaal geen afspraken. Een moment rust in de week; zelf bepalen hoelaat je je bed uitkomt, geen verplichtingen
helemaal niets, weet je hoe rustgevend dit is..waren er maar meer van zulke dagen. Ik hou nu ook zoiezo 2 avonden per week helemaal vrij. Probeer je
man naar zijn moeder te laten gaan en jij wat minder zodat jij ook wat tijd voor jezelf hebt....

Ik wens je heel veel sterkte en kracht toe.

Liefs,
Bart

muis
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2012 15:20
Contact:

Re: Hoe verwerk je het allemaal ?

Berichtdoor muis » Di 19 Jun 2012 16:25

Hoi lieve Ann!

Poeh wat heftig. Ik wist wel dat je beide ouders was verloren, maar niet wanneer en met hoeveel tijd ertussen. Ik leef erg met je mee!

Wat me het eerst te binnen schoot toen ik las dat je een kindje had én zwanger was op het moment dat je moeder overleed, was "Wat veel, hoe heeft ze dat allemaal gedaan?". Mijn moeder is nu 8 weken geleden overleden, ze was 59, dus ongeveer even oud als jouw moeder. Als ik eraan denk dat ik nu op dit moment ook nog voor kinderen zou moeten zorgen, word ik al een beetje overspannen bij het idee. Ik merk dat ik zelf best veel tijd en ruimte nodig heb om alleen te zijn, om aan mama te denken, om te herinneren, om met mijn vader en broertje te praten etc. Daarom kan ik me ontzettend goed voorstellen dat jij door het verlies van je moeder (ook al was het 15 jaar geleden, het aantal jaren maakt echt niet zoveel uit denk ik) en nu van je vader in een negatieve spiraal zit. Het enige wat ik je als tip kan geven is: neem tijd voor jezelf. Neem de tijd om alleen te zijn, om niets te doen, of juist wel iets te doen als muziek luisteren of foto's kijken - wat jij wilt en waar jij zin in hebt. Zet je kinderen lekker een dag bij hun oma af (hoeft zij zich meteen ook niet meer te vervelen ;)) en doe iets voor jezelf.

Daarnaast kan ik me goed voorstellen dat je bijvoorbeeld een keer met iemand gaat praten (een psycholoog, of haptonoom, of iets dergelijks). Want de goedbedoelde adviezen van vrienden gaan waarschijnlijk niet het verschil maken, en als je het gevoel hebt er niet in je eentje uit te komen, kan je gewoon hulp daarbij zoeken. Je hebt nogal wat voor je kiezen gekregen en het is ontzettend moeilijk om het helemaal alleen aan te pakken, maar dat hoeft niet! Wat betreft je vader, is het misschien een idee om met zijn huisarts of andere arts te praten die hem heeft behandeld? Dan kan je met die persoon nog eens het ziekteproces bespreken, hoe alles nu is gegaan. Dat zou misschien kunnen helpen bij het beter aanvaarden van zijn sterven?

Het is overigens zeker wel herkenbaar, negatieve gevoelens. Waar merk jij het precies aan? Is het alleen dat je minder verdraagzaam bent wat sommige dingen betreft, of merk je het ook aan andere dingen? Ik heb ook meer last van negativiteit dan 'normaal', bijvoorbeeld dat ik alles opeens heel nutteloos kan vinden, of dat ik echt nergens zin in heb, of dat ik ineens heel verdrietig kan zijn.

Ik wens je heel veel sterkte! Ik hoop dat je je tijd kan nemen en daarbij niks aantrekt van wat anderen daar van zullen vinden. En vertel je verhalen vooral hier op het forum, want er zijn altijd mensen die hier naar je luisteren :)

liefs, muis

p.s. En nog iets, wat ik nu bedenk, voor mij helpt het echt enorm om te schrijven. Terwijl ik dat nooit echt heb gedaan. Maar op één of andere manier helpt het me om bepaalde dingen onder woorden te brengen, dan ben ik ze daarna ook echt een stukje kwijt. Misschien ook iets voor jou?

scorpio
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Za 24 Mar 2012 17:22

Re: Hoe verwerk je het allemaal ?

Berichtdoor scorpio » Ma 09 Jul 2012 09:36

Dag Jissiewissie,
Hoi Bart,
Lieve Muis,

Sorry dat ik een tijd niet heb geantwoord. Het valt me allemaal wat zwaar, maar 'k wil ook niet te depressief overkomen. Ik zie het grote zwarte gat maar doe mijn best er niet in te tuimelen.
Dus .. focus op gezin en werk. En dat lukt (meestal). Binnenkort gaan we ook op vakantie - m'n broers (en hun gezin) komen ook - ik kijk er echt naar uit.
Jullie berichtjes deden heel veel deugd, vooral omdat jullie het echt ook begrijpen. (weinig mensen in mijn omgeving begrijpen mijn verdriet .. het lijkt wel of je gewoon de bladzijde moet omdraaien, en liever niet achteromkijken)

Spijtig genoeg muis, heb ik niet jouw (noch mijn vaders) schrijftalent en ik vind het heel moeilijk emoties op papier te zetten. Wat ik wel doe is berichtjes naar m’n pa sturen – maar zelfs dat lukt niet altijd.
Hoe gaat ’t nu met jullie ? Want ook jullie zitten nog in deze rouwverwerking ? Hebben jullie een manier gevonden om er mee om te gaan of om het draaglijker te maken ?
Heel veel liefs,
Ann

Gebruikersavatar
Sophietje
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: Ma 01 Jun 2009 21:47

Re: Hoe verwerk je het allemaal ?

Berichtdoor Sophietje » Di 05 Nov 2013 21:02

Beste mensen,

Na een tijd weggeweest te zijn ben ik toch weer terug op het forum. Een verlies is een onbeschrijflijk en langdurig proces. Ik heb mijn moeder verloren, zij had een sarcoom in haar hals en is 59 jaar geworden. Ik wil iedereen het volgende boek aanraden, het heeft me veel steun geboden in donkere dagen. Doordat ik veel dingen herkende had het een troostende werking op mij.

Het onvermijdelijke verlies, geschreven door Megan O'Rourke

'Wat betekent het om te rouwen in een cultuur waarin de meeste rouwrituelen overboord zijn gezet?

Het onvermijdelijke verlies is oprecht en lyrisch. Het laat zien hoe vluchtige momenten van geluk het leven vormgeven en hoe herinneringen ons kunnen helpen in tijden van verlies. O'Rourke wisselt onderzoek moeiteloos af met reflectie, en het persoonlijke met het algemene. Het onvermijdelijke verlies bestaat uit schitterende memoires, maar is ook een belangrijk boek voor diegenen die met het verlies van een dierbare te maken hebben.

Nadat haar moeder op vijfenvijftigjarige leeftijd overlijdt aan kanker beseft Meghan O'Rourke dat niets haar heeft kunnen voorbereiden op de heftigheid van haar verdriet. Ze begint met het opschrijven van al haar gevoelens en probeert de paradox van verdriet te beschrijven: inzicht dat de zorg voor haar stervende moeder hun band veranderde en versterkte.


Niet alleen voor mensen die hun moeder verloren hebben, maar een dierbare moeten missen, is het de moeite waard.

Misschien hebben anderen nog tips boeken die gaan over rouwverwerking?

Ik wens iedereen alle sterkte en goeds toe!

Groetjes,

Sophietje


Terug naar “Rouwverwerking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten