wat nu?

Is er leven na de kanker?
M.a.w. hoe ervaar jij het, hoe anderen?


eefje
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Do 21 Sep 2006 16:46
Locatie: 1800 Vilvoorde

wat nu?

Berichtdoor eefje » Vr 22 Sep 2006 11:16

Hallo,

Vorige maand werd er bij mij een maligne melanoom vastgesteld op mijn linker bovenbeen (Breslow-index: 0.4cm). 2weken later volgde een bredere excisie van 3cm op 10.5cm. Ze hebben me verteld dat er geen uitzaaiingen gevonden zijn.
Ik heb echter schrik dat ik er nog meer heb. Ik sta namelijk over mijn hele lichaam vol met schoonheidsvlekjes. Bovendien wist dec dermatoloog eerst niet dat het een melanoom zou zijn. Ik wou het vlekje op mijn been verwijderen om estethische redenen, maar hij zei eerst "die vlek kan geen kwaad, laat dat nog maar 2 jaar staan dan kan het mooier weg met de laser". Vandaar mijn schrik.
Hoe gaan jullie daarmee om?

Groetjes,

Evy

Gebruikersavatar
tomvdwal
Administrator
Berichten: 62
Lid geworden op: Di 15 Jan 2002 22:27
Locatie: Medemblik
Contact:

Ongerust over meer vlekjes

Berichtdoor tomvdwal » Vr 22 Sep 2006 13:39

Als je erg gevoelig bent voor moedervlekken etc, dan is het verstandig om de dermatoloog te blijven bezoeken. b.v 2 x per jaar ( Dat doe ik ook) natuurlijk moet je zelf ook alert zijn op veranderingen in kleur, hoogte, bloeden en moedervlekken die een asymetrisch vorm aannemen.

Ik ken diverse mensen, die het na de melanoom nog heel goed doen ,
o.a. ik zelf. Maar voorzichtigheid kan natuurlijk geen kwaad.

Ik zelf, laat mijn leven er beslist niet door leiden. en mijn advies is om dat ook te doen

M.a.w overleggen met je dermatoloog, controle en alert blijven

succes

Tom

Gebruikersavatar
jodyi
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: Za 15 Mar 2003 19:56

Berichtdoor jodyi » Vr 22 Sep 2006 14:13

hoi evy,
ik had je vraag ook even doorgestuurd naar de lotgenoten mailgroep melanoom, van diagnose kanker en daar reageerde marjolein, wiens berichtje ik hier mocht plaatsen:


Bij mij zijn er in augustus 2004 2 melanooms weg gehaald met in september re-excesie.
Ze waren bij mijn 0,78 & 0,70 dikte.
Na deze tijd zijn er nog verschillende plekjes weg gehaald die erg onrustig waren, maar altijd optijd erbij geweest zodat er geen 2de operatie hoefde.
Ik liep ook altijd met angst en spanning rond en moest er niet aan denken als ik voor controle kwam. De zenuwe gierde door mijn lijf als ik in de wachtkamer zat.En het zweet brak me uit.
Nu 5 maanden geleden had ik mijn eerste controle zonder dat ik onder het mes hoefde
Wat een opluchting was dat eindelijk kon ik weer een beetje rustig ademhalen en er in gaan geloven dat het toch goed kwam. Nu een maand terug weer voor controle en weer mocht ik na huis zonder dat er iets was. Wel het advies alles goed in de gaten houden en als ik het niet vertrouwde bellen en kan ik gelijk langs komen. En over 4 maanden weer terug komen. Eindelijk na 2 jaar heb ik nu de rust en het vertrouwen weer terug gevonden. En kijk weer positief tegen de werled aan. Ik ben zelfs weer begonnen met nieuw werk te vinden (door dit alles was ik mijn werk kwijt geraakt). Dus mijn advies "Hoe moeilijk deze strijd ook is hou vol en je komt als winnaar uit de bus" Ik weet dat het een zware en moeilijke tijd is en ook bij mij is het nog niet weg maar dat zal altijd zo blijven , maar ik zie de zon weer schijnen en kan weer genieten van dit alles. Als je wilt kun je kontakt met mij opnemen. Mijn email is marjoleinvdlouw@hotmail.com.
Ik wil graag een luisterend oor zijn en vertellen hoe ik het allemaal heb gedaan tot nu toe.

Veel liefs Marjolein

Marjolein mailt dus ook in de lotgenoten emailgroep. Ook daar kun je eventueel contact met haar opnemen. Maar doe hetgeen waar jij je het fijnste bij voelt, daar gaat het om!
jodyi
*.* -- pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn! --uit: Rood, marco borsato *.*

Nol
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Zo 01 Okt 2006 08:55

Re: wat nu?

Berichtdoor Nol » Zo 01 Okt 2006 09:49

eefje schreef:Hallo,

Vorige maand werd er bij mij een maligne melanoom vastgesteld op mijn linker bovenbeen (Breslow-index: 0.4cm). 2weken later volgde een bredere excisie van 3cm op 10.5cm. Ze hebben me verteld dat er geen uitzaaiingen gevonden zijn.
Ik heb echter schrik dat ik er nog meer heb. Ik sta namelijk over mijn hele lichaam vol met schoonheidsvlekjes. Bovendien wist dec dermatoloog eerst niet dat het een melanoom zou zijn. Ik wou het vlekje op mijn been verwijderen om estethische redenen, maar hij zei eerst "die vlek kan geen kwaad, laat dat nog maar 2 jaar staan dan kan het mooier weg met de laser". Vandaar mijn schrik.
Hoe gaan jullie daarmee om?

Groetjes,

Evy



Hoi Evy

Mij is juni 2004 ongeveer hetzelfde overkomen. Ik ging naar de huisarts met een vreemd vlekje onder mijn rechter oog en liet tevens een moederlvlek ophet linker bovenbeen zien die donker en onrustig was en een keer licht bloedde. De huisartsvvertelde ga met dat vlekje onder het oog maar naar de dermatoloog en voor wat betreft de moedervlek zei zij dat dat voor 90% niets is en vroeg of ik er aan gehecht was. Laat die dan ook maar zien aan de dermatoloog. Een dag later naar de dermatoloog en die keek naar het vlekje onder het oog en zei dit is niets gevaarlijks maar kan weg gehaald worden door de plastisch chirurg om toch even te laten chequen. Maar die moedervlek moet direct weg, dat is een melanoom. toen ik uitleg kreeg wat dat inhield was het wel schrikken.
Direct vervolg afspaak op chirurgie en weghalen. Uitslag dikte 2,4 mm Clark level IV. Ik dacht hetleven looptten einde toen mij verder uitleg gegeven werd over de risico's. Vervolg een verder uitsnijding en poortwachterklieronderzoek. In 1 klier 1 microuitzaaiing en in 1 klier 1 macro uitzaaiing gevonden echter geen uitzaaiingen in het omliggende weefsel. Het zag er niet te best uit. Na een second opinion in het AVL op 1 oktober 2004 ( exact 2 jaar geleden) liesklierverwijdering in linker lies. Deze bleken gelukkig verder schoon te zijn. Al met al waren het een paar zeer moeilijke maanden. Je gaat ervan uit dat je goed geholpen wordt, hetgeen ook gebeurd is, maar het is geen voor velen geen definieve genezing omdat niet te garanderen is dat je uitzaaiing vrij bent. Het herstel ging goed , ook vrij vlot weer aan het werk en nu na 2 jaar ook geen steunkous meer. Het vervelende bij een melanoom is dat er geen middelen zijn om verder te behandelen dan alleen opereren. Dit brengt grote onzekerheid met zich mee want het sterfte geval in mijn situatie ligt relatief hoog. Je voelt je gezond en toch kan het je altijd een keer opbreken. De controle in het ziekenhuis is maar oppervlakking, want inwendig zou kunnen zijn is niet te constateren.
Na verloopvan tijd denk je er minder aan echter het blijft een rol spelen in je leven. Relativeer wat meer en sta wel positief in het leven. Je ziet je leven is zo veranderd. Het weer snel oppakken van mijn werk is zeker heel goed geweest.

Voor wat de meer de vlekjes op je lichaam. Bij mij zijn toedertijd ook diverse verdachte vlekje weggenomen. Gelukkig allen schoon.

Jij praat zelf over 0,4 cm . Is er dan geen poortwachterklier onderzoek gedaan om te onderzoeken of er geen uitzaaiingen in de lymfklieren zijn?
Ik wil je natuurlijk niet verder ongerust maken maar mijn chirurg gaf aan dit direct te doen gezien de dikte van het melanoom.



groetjes Nol


Terug naar “Is er leven na de kanker?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten