Niet kunnen wennen aan leven na LETZ

Is er leven na de kanker?
M.a.w. hoe ervaar jij het, hoe anderen?


Margrietje
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: Di 04 Jan 2011 15:17

Niet kunnen wennen aan leven na LETZ

Berichtdoor Margrietje » Di 04 Jan 2011 15:54

Hallo allemaal,

Ergens voel ik me schuldig omdat ik maar een voorstadium van kanker had en mij chemo en bestraling bespaard is gebleven en voor de meesten van jullie niet, dus wat loop ik te zeuren...
Maar toch, ik kan het gewoon niet meer vinden nadat ze 3 stukken van mijn baarmoederhals hebben weggesneden. Ik schrok me zowieso wild toen ik het telefoontje van de huisarts kreeg eind september 2010 dat ik pap4 uitstrijkje had en zo snel mogelijk een bioptie moest laten doen. 2 Dagen later had ik de bioptie en was echt nog nooit zo zenuwachtig geweest om zonder verdoving met zo'n tang een paar stukjes uit me te laten happen, en dan helemaal erg omdat je wijdbeens daar ligt en het bijv liever op je arm had hebben zitten zodat ze niet op je intiemste plekje bezig hoeven.
Het viel achteraf heel erg mee qua pijn trouwens. De angst voor de pijn was 10x erger en de zenuwen of ik misschien kanker zou hebben en nog wel kinderen zou kunnen krijgen of zelf misschien wel dood zou kunnen gaan helemaal.

Na de bioptie moest ik 6 weken wachten op de ingreep, de uitslag was CIN3 dus het moest absoluut weggesneden worden.
Al die tijd heb ik gewoon gedaan of er niks aan de hand was, heb gewerkt en zo goed mogelijk alles weggestopt, wat soms weleens een dag helemaal niet lukte en dan was ik op van de zenuwen en had ik huilbuien.
Na de ingreep toen ik te horen kreeg dat de snijranden schoon waren en ik alleen nog maar 2 jaar lang op controle moet komen en klaar, voelde ik niet de verwachte blijdschap, ik voelde me leeg. En dat was echt een teleurstelling. Voor mijn idee herstelde ik niet snel genoeg en was bang dat ik als aansteller over zou komen op mijn werk en voelde me schuldig dat ik me leeg voelde alsof iemand een stuk van me had weggenomen terwijl er duizenden andere mensen zijn die wel de hele molen van chemo's en bestralingen in zijn geweest.
Al die emoties werden eigenlijk alleen maar erger, het is nu 7 weken geleden sinds de ingreep en ik kan gewoon niet wennen, ik mis de oude ik, ik was altijd zo stabiel en had het gevoel dat ik de dienst uitmaakte in mijn leven en over mijn lichaam, ik was net een paar weken voor het telefoontje van de huisarts gestopt met roken en doe enorm mijn best gezond te eten omdat er veel familieleden aan hart-en vaatziekten zijn overleden en ik mezelf dat probeer te besparen etc.
Ik voel me alsof ik ben gestrand, ik voel me schuldig, ik zou blij moeten zijn, opgelucht, ik voel me alsof mijn eigen lichaam me in de zeik heeft genomen, ik durf niet eens meer mijn eigen baarmoederhals aan te raken, ik heb af en toe nog het beeld voor me van hoe ik daar wijdbeens lig en ze het wegsnijden, ik voel me lichtjes aangerand maar moet er blij mee zijn want het was voor mijn eigen bestwil, ik moet blij zijn dat ik gewoon geluk heb gehad en alles, maar nee dus.
Ik heb veel meegemaakt in mijn leven en ben dat met therapie in het verleden goed doorgekomen en voelde me daardoor zo sterk en ik dacht, yes, niks krijgt mij meer omver, ik bang niet bang voor pijn of geestelijk leed en ik bepaal zelf wat er met mijn lichaam gebeurt. Daarom is het zo'n schok voor mij dat zoiets als dit zo'n enorme impact op me heeft! ik had het nooit verwacht dat het me zo instabiel zou maken, want het was tenslotte zo simpel weg te snijden.

(ik vergeet nog te zeggen dat ik me nog wel redelijk voel als ik vrij ben en nog in staat ben lol te hebben en uit te gaan, alleen zodra ik iets ''moet'' zoals werken gaat het gruwelijk mis in mijn hoofd)

Sterkte voor iedereen!!!


Margriet (29, voorst. baarmoederhalskanker)

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: Niet kunnen wennen aan leven na LETZ

Berichtdoor stoffeltje » Di 04 Jan 2011 17:18

hallo margriet,
voor je gevoel wat zich insteld op kanker te hebben<wat al een hele 8baan is>, blijkt het nu niet zo te wezen!
het is iets wat je niet in de hand hebt,
dat kan een flinke impact zijn voor iemand die alles in zijn leven onder controle wil hebben.
heb je iemand "bv. een buitenstaander"om mee te praten?
die kan helpen al je gevoel weer wat op de rails te zetten!
en ook met het gevoel lichamelijk te zijn aangerand, niet door een onderzoek geremd te worden je eigen lichaam aan te raken.

goed dat je hier bent, daar hoef je je niet voor te schamen!
je hebt ook in die 8baan gezeten.
het is goed onder controle te blijven, beter voorkomen dan genezen.
en toch al voelt het anders voor je, fijn dat de uitslag goed is.
stoffeltje.

Margrietje
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: Di 04 Jan 2011 15:17

Re: Niet kunnen wennen aan leven na LETZ

Berichtdoor Margrietje » Di 04 Jan 2011 18:00

Dank je wel Stoffeltje!

Ja er zijn wel buitenstaanders maar die snappen niet wat ik voel, die zeggen, oh mijn halve familie is gestorven aan kanker maar je kan toch niet bang blijven voor
dat soort dingen want dat is zonde van je leven bijv. Tja, dat snap ik ook wel, mijn oma, die net mijn 2e moeder was is ook aan kanker gestorven en ik ben toen al in gaan
zien dat dingen niet vanzelfsprekend zijn, maar toch, nu ik zelf nare cellen in mijn lijf heb gehad voelt het veeeeel anders.
De mensen die naast me zijn en kennissen en vrienden zijn superlief, ze snappen het misschien niet maar doen hun best en vinden me juist een hele sterke vrouw.
Ik heb een boek gehaald bij de bibliotheek waarin mensen hun ervaringen vertellen van hoe ze reageerden op de confrontatie met kanker en dat helpt wel voel ik. Vanavond nog wat verder in lezen. Want mijn gevoel was steeds heel dubbel ''als ik te nuchter doe word ik vast gestrafd met hele erge kanker'' en ''als ik huil terwijl ik geen echte erge kanker heb ben ik een aansteller''.

Ach, het komt wel weer goed, ik moet gewoon even aanpassen, juist omdat ik al veel meegemaakt had en daaruit zo sterk kwam had ik het gevoel dat ik te allen tijde controle heb
en dat geeft zo'n lekker gevoel en nu ineens is die illusie aan diggelen, dat is echt moeilijk. Net alsof alles waar ik zo mijn best voor heb gedaan om zo'n sterk gevoel te krijgen grote onzin is.

Ik hoop dat het met jou goed gaat!

Groetjes Margriet

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Niet kunnen wennen aan leven na LETZ

Berichtdoor liddy » Di 04 Jan 2011 18:21

Een LETZ-behandeling is vergelijkbaar met een lis-excisie.
Het is heel simpel.
Jouw leven is plotseling ter discussie komen te staan.
Alles wat je voor zelfsprekend aannam was opeens niet zeker meer.
Als dat je onberoerd zou laten, zou je wel een heel koude kikker zijn.
Jouw reactie is een heel gezonde reactie.
Je hebt de tijd nodig om weer te wennen aan het feit dat je geluk hebt gehad.
De een heeft daar geen hulp bij nodig en een ander wel.
Het kan zijn dat wat nu op je pad is gekomen, de bekende druppel is geweest.
Blijft het voor je gevoel te lang te duren, ga dan eens praten met de huisarts.
Neem de tijd, wees hier van harte welkom, hier kun je je verhaal kwijt.
Ikzelf vind het juist heel fijn om te lezen dat het dus niet altijd kanker hoeft te zijn.

Margrietje
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: Di 04 Jan 2011 15:17

Re: Niet kunnen wennen aan leven na LETZ

Berichtdoor Margrietje » Di 04 Jan 2011 18:51

Hoi Liddy,


Dank je wel voor je reactie!!
Tja het is gewoon dat je geweten op een of andere manier geplaagd wordt, je krijgt te horen dat je misschien/waarschijnlijk kanker hebt dus ergens ga je je er
op voorbereiden en dan blijkt het alleen maar een voorstadium te zijn geweest. Ergens voel je je dus echt gelukkig maar tegelijkertijd zo lullig omdat er zoveel mensen zijn
die er te laat/later achter zijn gekomen. Je mag dus van jezelf niet jezelf laten gaan want ''met mij is toch niks aan de hand'' en op die manier verwerk je het ook niet.
Jij hebt dus wel kanker/kanker gehad denk ik omdat je dus blij bent te horen dat het niet altijd kanker is? Heel veel sterkte en geluk in ieder geval!

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: Niet kunnen wennen aan leven na LETZ

Berichtdoor stoffeltje » Di 04 Jan 2011 21:08

hoi margriet,
zelf heb ik geen kanker,mijn broer had het.
een knobbel in mijn borst was goedaardig.
aardig dat je er naar vraagt.
stoffeltje :wink:

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Niet kunnen wennen aan leven na LETZ

Berichtdoor liddy » Di 04 Jan 2011 23:39

Bij mij werd in juli 2003 ontdekt dat ik eierstokkanker had.
En ik ben er nog steeds. De controles zijn tot nu toe goed.
Tja, het is altijd weer een beetje spannend als ik de uitslag van de bloedcontrole krijg, dat blijft.
Juist de verhalen dat het ook goed kan gaan, zijn heel waardevol hier.
Immers die verhalen lees je amper, omdat degenen die dat overkomt het vaak niet opschrijven.
Hier zijn ze hét bewijs dat het ook goed kan gaan.
Bedankt.

charlottte
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: Ma 22 Jun 2009 18:58

Re: Niet kunnen wennen aan leven na LETZ

Berichtdoor charlottte » Wo 05 Jan 2011 00:30

hoi Margriet,

Ik heb, nu bijna 6 jaar geleden, een conisatie gehad (kegeltje uit baarmoedermond weggesneden), vanwege een carcinoma in situ.
Was toen net 30 en dacht; "oh, vanaf nu moet ik een uitstrijkje laten maken, zal eens een gyn. opzoeken".
Zo gezegd, zo gedaan en toen kwam ineens dit eruit..
Was totaal lamgeslagen,zoiets verwacht je dan toch niet ? maar het leek net of ik in een film zat en t niet echt mij betrof.
Herken wel je gevoel, dat je je verraden voelt door je eigen lichaam; hoe kan het nou, dat ik nergens last van had? gewoon stom toeval, dat ik naar de gyn ging, anders had ik t niet geweten en misschien later wel, maar of ik dan op tijd was geweest?
Wat eerder al gezegd is: De zekerheid,die je denkt te hebben, die is weg. Want je bent ermee geconfronteerd, dat je eigen lichaam je zo kan verraden en dat maakt het denk ik zo lastig.
En ook al is het gelukkig achteraf geen kanker;ook jij bent die "zekerheid" verloren,want wat er zat, hoorde er niet te zitten.
En t proces van afwachten wat de uitslag brengt;alle gedachten en angsten,die door je hoofd vliegen; die heb je ook doorgemaakt, net als de mensen die achteraf wel horen dat het fout is.
En natuurlijk gelukkig, dat chemo en alles je verder bespaard is gebleven, maar dat wil niet zeggen, dat je t dus nu maar meteen uit je hoofd kunt verbannen.

Voor mij is t nu een hele tijd geleden en ook niet iets , waar ik nog veel bij stil sta.
Was toen wel bang of ik nog wel zwanger kon worden en dit goed uit kon dragen, maar dit is allemaal prima verlopen en hierna heb ik t min of meer naar de achtergrond verdrongen.(niet bewust)

Ik wens je heel veel sterkte met alles. gr.charlotte

Margrietje
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: Di 04 Jan 2011 15:17

Re: Niet kunnen wennen aan leven na LETZ

Berichtdoor Margrietje » Wo 05 Jan 2011 12:39

liddy schreef:Bij mij werd in juli 2003 ontdekt dat ik eierstokkanker had.
En ik ben er nog steeds. De controles zijn tot nu toe goed.
Tja, het is altijd weer een beetje spannend als ik de uitslag van de bloedcontrole krijg, dat blijft.
Juist de verhalen dat het ook goed kan gaan, zijn heel waardevol hier.
Immers die verhalen lees je amper, omdat degenen die dat overkomt het vaak niet opschrijven.
Hier zijn ze hét bewijs dat het ook goed kan gaan.
Bedankt.



Wow, dat is schrikken maar ook heel fijn om te lezen dat de controles nog steeds goed zijn! Ik ben blij voor je!
Nog een verhaal dan om te laten weten dat het niet altijd kanker hoeft te zijn, mijn menstruatie en hormonen waren altijd
compleet in de war en bij een echo zaten er allemaal knobbels op mijn eierstokken, dit bleken maar gewoon cystes te zijn.
Verder had ik in 2003 wat knobbeltjes ontdekt in mijn borst en schrok behoorlijk, de huisarts zei ook toen hij voelde dat hij
vond dat ik maar een mammografie moest laten maken en echt even moest laten checken in het ziekenhuis. Het was ook behoorlijk eng even qua zenuwen maar dit bleken goedaardige knobbels te zijn, met een hele rare naam die me nu even niet te binnen schiet, het komt door langdurige stress en of wrijving, toevallig
kreeg ik er weer last van toen ik bijna de LETZ moest ondergaan door de zenuwen.
Dus ik hoop dat ook deze verhalen fijn zijn om te horen voor je/anderen.

Groetjes Margriet

Margrietje
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: Di 04 Jan 2011 15:17

Re: Niet kunnen wennen aan leven na LETZ

Berichtdoor Margrietje » Wo 05 Jan 2011 12:43

charlottte schreef:hoi Margriet,

Ik heb, nu bijna 6 jaar geleden, een conisatie gehad (kegeltje uit baarmoedermond weggesneden), vanwege een carcinoma in situ.
Was toen net 30 en dacht; "oh, vanaf nu moet ik een uitstrijkje laten maken, zal eens een gyn. opzoeken".
Zo gezegd, zo gedaan en toen kwam ineens dit eruit..
Was totaal lamgeslagen,zoiets verwacht je dan toch niet ? maar het leek net of ik in een film zat en t niet echt mij betrof.
Herken wel je gevoel, dat je je verraden voelt door je eigen lichaam; hoe kan het nou, dat ik nergens last van had? gewoon stom toeval, dat ik naar de gyn ging, anders had ik t niet geweten en misschien later wel, maar of ik dan op tijd was geweest?
Wat eerder al gezegd is: De zekerheid,die je denkt te hebben, die is weg. Want je bent ermee geconfronteerd, dat je eigen lichaam je zo kan verraden en dat maakt het denk ik zo lastig.
En ook al is het gelukkig achteraf geen kanker;ook jij bent die "zekerheid" verloren,want wat er zat, hoorde er niet te zitten.
En t proces van afwachten wat de uitslag brengt;alle gedachten en angsten,die door je hoofd vliegen; die heb je ook doorgemaakt, net als de mensen die achteraf wel horen dat het fout is.
En natuurlijk gelukkig, dat chemo en alles je verder bespaard is gebleven, maar dat wil niet zeggen, dat je t dus nu maar meteen uit je hoofd kunt verbannen.

Voor mij is t nu een hele tijd geleden en ook niet iets , waar ik nog veel bij stil sta.
Was toen wel bang of ik nog wel zwanger kon worden en dit goed uit kon dragen, maar dit is allemaal prima verlopen en hierna heb ik t min of meer naar de achtergrond verdrongen.(niet bewust)

Ik wens je heel veel sterkte met alles. gr.charlotte


Hoi Charlotte,

Dank je wel!
Ja, bij mij stond er dus in de verwijsbrief ook ''carcinoma in situ'' en toen moest ik echt slikken want daarvoor had ik alleen pap4 horen vallen, toen ik de KOPAC uitslag las
en dat zag staan en ik dus het hoogste scoorde op de slechtste dingen in die brief werd ik pas echt in een film geslingerd.
Ik hoorde wel van meer vrouwen en zelfs wat kennissen die het hebben gehad dat ze er nu op terugkijken als dat het erg vervelend was maar er nu niet meer mee bezig zijn,
dus ze ook niet echt meer konden voorstellen dat ik zo van de rel ben en zo shaken up ben van binnen.
Wel een goed iets, dan weet ik dat ik na een tijdje en hopelijk zo snel mogelijk dus weer relaxed ben.
Gelukkig heb je gewoon je zwangerschap gehad:)

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Niet kunnen wennen aan leven na LETZ

Berichtdoor liddy » Wo 05 Jan 2011 13:21

Goedaardige knobbeltjes in de borst =
Mastopathie is een verzamelnaam voor goedaardige aandoeningen in het klierweefsel van de borsten. Het borstklierweefsel voelt onregelmatig aan,
er worden een of meer knobbels, strengetjes, schijfjes of brokjes gevoeld. Ook kunnen de borsten heel gespannen zijn.
Soms is er afscheiding uit de tepel(s).
Mastopathie kan voorkomen in één borst of in beide borsten. Veel vrouwen hebben er met name voor de menstruatie last van, anderen altijd.

In de borst kunnen o.a. voorkomen:

Bindweefselknobbel (fibro-adenoom), deze knobbel ontstaat door wildgroei in het bindweefsel. Zij drukt het omringende weefsel opzij, maar tast gezonde cellen niet aan.

Cyste is een met vocht gevulde holte. Een cyste kan ontstaan door verstopping van een uitvoergangetje van een melkklier.
Als de borsten gespannen zijn, is een cyste te voelen als een ronde, stevige knobbel. Er kunnen meer cysten in een of beide borsten voorkomen.

Vetweefselknobbel (lipoom), een goedaardige tumor die ontstaat vanuit het vetweefsel in de borst. Vetweefselknobbels voelen in het algemeen zacht aan.

shenniep
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Di 14 Sep 2010 17:40
Locatie: Leeuwarden

Re: Niet kunnen wennen aan leven na LETZ

Berichtdoor shenniep » Do 06 Jan 2011 23:36

Hoi Margriet,

Ik heb je verhaal even gelezen, en ik snap precies hoe jij je voelt.
Zelf heb ik n.l dat ook zo beleeft.
Ik ben dus enkele jaren geleden gestopt met roken en toen gebeurde dit het
1e wat ik dacht waarom ben ik gestopt.
Aan de andere kant heb ik heel veel geluk gehad.
Officieel was ik pas over 2 jaar aan mijn uitstrijkje toe i.v.m. een na controle van mijn vorige pap 3a.
Dus ik was ook niet van plan om te gaan het hoefde immers nog niet.
Tot dat mijn ongesteldheid niet ophield.
Ik had besloten om naar de huisarts te gaan toen hield het op maar om dat ik het al had besloten ben ik toch maar gegaan.
De huisarts vond het er al rood uitzien dus afwachten maar.
2 weken later op een vrijdagmiddag de telefoon,
mijn huisarts, mijn uitstrijkje was niet goed en omdat ik al eerder problemen had gehad moest ik naar de gynacoloog.
Op de dag dat ik een afspraak had was ik ongesteld.
Ik blij het voelde een beetje als uitstel van de excecutie.
Achteraf besef ik dat ik inderdaad heel veel geluk heb gehad.
Onze hele zomervakantie draaide om mijn "problemen"
maar mijn ongesteldheid was weer normaal dus toen ik eind augustus naar de gynacoloog ging was
ik ervan overtuigd dat mij niets mankeerde.
Fout, de gynacoloog zei meteen al dat ze een behoorlijke onrust zag dus ik meteen al weer in de zenuwen.
Toen nog 2weken wachten en ja hoor een lis-excisie.
Ik zag er vreselijk tegen op maar het viel zo ontzettend mee.
Na die dag voelde ik mij ook zo verloren en toen begon het wachten, een week later paar minuten over 4 eindelijk de verlossende uitslag je bent schoon er was ernstige onrust weggehaald maar ze hadden alles weg kunnen halen.
Yes en toen bedacht ik me als ik nu eens niet naar de huisarts was gegaan en over 2jaar mijn uitsrijkje laten doen hoe zou het dan zijn geweest.
Tja en in de tussen tijd beginnen mijn zenuwen wel weer op te spelen voor april maar ik probeer mijzelf rustig te houden. oke tot zover mijn verhaal

Liefs Hennie

Margrietje
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: Di 04 Jan 2011 15:17

Re: Niet kunnen wennen aan leven na LETZ

Berichtdoor Margrietje » Di 11 Jan 2011 10:21

Hoi Hennie,


Oef, dat is wel eng inderdaad, ik snap dat je echt bent geschrokken en ook helemaal van de rel...
Maar ja ik zou echt proberen niet je leven te laten leiden door angst... april komt wel steeds dichterbij inderdaad maar
gelukkig hebben ze alles goed weggehaald.
Verder is het nog mazzel dat we op die plek wat hadden zitten want het groeit daar zo ontzettend langzaam, daarom hoeven we maar 1 x in de 5 jaar
een uitstrijkje te laten maken.
Ik moet in mei terug voor controle en probeer er echt niet aan te denken en ik heb de laatste dagen eindelijk rust in mijn hoofd en kan zelfs zo denken, dat
stel er zouden weer een paar onrustige cellen zitten, dan kunnen ze dat gewoon weer weghalen, want die 3 mm diep die ze hebben gesneden groeit weer aan
dus het kan ook weer opnieuw weg zeg maar.
Niet dat ik daar op zit te wachten, maar ik denk dat ik het eindelijk heb geaccepteerd ofzo.
Ik hoop voor jou dat het jou ook lukt.
Probeer anders ook zo'n boek over ontspannings en ademhalingsoefeningen, het werkt zo goed, en als je dan zo snel binnen 5 minuten je lichaam rustig voelt worden, voelt
het weer alsof jij zelf de controle hebt en dat is zo fijn! dat is precies het gevoel dat was afgepakt/verdwenen.

Sterkte!


Terug naar “Is er leven na de kanker?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten