Ik ben mijn moeder kwijt

Ben je tussen de 18 en 26 jaar en heb je een van je ouders verloren? Dan kun je hier terecht.

Heb je behoefte aan mailcontact met anderen,
Surf naar: http://www.diagnose-kanker.nl/lotgenote ... verwerking
Er is daar een speciale mailgroep voor jullie.
Deze mailgroep heet "Rouwverwerking kinderen van een overleden ouder, broer of zus" afgekort "Rouwverwerking-KvOOBZ" en is bedoeld voor "Kinderen van overleden ouders, broers en zussen".
anique
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Vr 24 Feb 2012 19:31

Ik ben mijn moeder kwijt

Berichtdoor anique » Vr 24 Feb 2012 19:50

Hallo,

Ik ben 23 jaar oud woon samen met mijn vriend. Vorig jaar is er bij mijn moeder een zeer agressieve vorm van longkanker geconstateerd.
Mijn moeder is toen meteen met chemo aan de chemo begonnen en dat is allemaal goed verlopen een paar maanden.. Tot mijn moeder vertelde dat ze ook met haar hoofd te bestralen 'uit voorzorg' zei ze zelf..
Toen hebben ze een plekje gevonden op haar lever, maar niks ergs en was rustig. De artsen zagen het allemaal positief in!
Tot vorige maand, mijn moeder kon niet meer goed uit haar worden komen, vergat veel, en ze prate met een dubbele tong, de artsen hebben toen een scan van dr hoofd gemaakt en uitzaaiingen in haar hersenen hebben ze toen gevonden, mijn moeder is toen twee dagen aan een zout infuus gelegd en toen naar huis gegaan, volgens de artsen kon er niks meer gedaan worden.
Toen is mijn moeder zo snel afgetakeld, in het ziekenhuis begon het al, ze leefde helemaal in het verleden en snapte niet meer wat er om haar heen gebeurde en waarvoor ze in het ziekenhuis lag.
We hebben haar een week thuis zelf zonder hulp verzorgd en ze is 1-2-2012 overleden...

Alles is zo snel gegaan!
Ik snap nu helemaal niks meer van mijzelf, ik leef maar door voor mijn gevoel, er komt geen verdriet niks... En dat terwijl mijn moeder de wereld voor mij was, ik ben enigst kind en heb geen vader meer... Ik snap helemaal niks meer van mijzelf waarom kan ik hier niet om rouwen? ik ben tenslotte mijn moeder verloren, en ook de laatste week haar zelf verplegen was niet makelijk, mijn moeder is altijd zo verschrikkelijk sterke vrouw geweest en nu zo afgetakeld...

Weet iemand wat dit bij mij kan zijn? ik vind dit heel eng worden dat ik niks voel ...

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Ik ben mijn moeder kwijt

Berichtdoor liddy » Vr 24 Feb 2012 21:04

Van harte gecondoleerd met het verlies van je moeder.
Jouw reactie is heel normaal, er is niets mis met je.
Er is zo enorm veel op je pad gekomen in zo'n korte tijd en nu zul je nog van alles te regelen hebben.
En het lichaam gaat in een soort van overlevingsstand en in die stand is er geen ruimte voor gevoelens,
er moet immers nog gehandeld worden.
De gevoelens zullen van zelf komen, alleen nu nog niet.
Heb je hulp van bijv. je huisarts?
Ga door met schrijven, want het zal je goed doen.
Voel je vooral welkom hier.

anique
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Vr 24 Feb 2012 19:31

Re: Ik ben mijn moeder kwijt

Berichtdoor anique » Vr 24 Feb 2012 21:18

Bedenkt voor je reactie.

Fijn om te horen dat het normaal in, al begint het iets te komen als ik tot rust kom, neem zonet. ik heb een drukke dag gehad, en heb vanmiddag het graf van mijn moeder helemaal vol geplant met bloemen samen met mijn moeders vriend, zopas ben ik ff rustig gaan zitten en ineens miste ik haar zo erg, dus misschien komt het dan toch...

Nee ik heb geen hulp, maar mijn vriend is werkzaam bij defensie en hij heeft de afgelopen tijd veel verlof opgenomen dus hij heeft dit moeten toelichten op het werk, zo hebben ze ons door gestuurd naar maatschapelijkwerk ook zodat mijn vriend de komende tijd bijzonder verlof krijgt om niet naar het buitenland te hoeven de komende tijd, en daar hebben wij maandag een gesprek gehad ook veel over het ziekte verloop en overlijden van mijn moeder.. Deze meneer wou ons ook uit nodigen voor een vervolg gesprek maar ik vind het moeilijk.. wat moet ik in godsnaam tegen deze man vertellen als ik zelf niet weet wat er in mijn kopie omgaat? (het is gewoon storm in mijn hoofd te afgelopen weken zoals ik het zelf maar noem) Maar het is niet dat ik niet wil praten, heel graag zelfs! maar wat moet ik vertellen?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Ik ben mijn moeder kwijt

Berichtdoor liddy » Vr 24 Feb 2012 22:13

Hopelijk groeit het uit een mooie bloemenpracht en wordt het een plek waar je tot jezelf kunt komen.
Even rust op de plaats.
Mag ik je aanraden om de uitnodiging voor een vervolggesprek beslist aan te nemen?
Het zal je goed doen om ook van hem te horen dat je goed bezig bent.
Dat er niets mis is met je gevoel. Het geeft vaak opluchting om te vertellen wat je voelt en niet voelt.
Gewoon te kunnen vertellen wat er de afgelopen tijd allemaal gebeurt is, zal je enorm helpen om alles op een rijtje te krijgen, om de storm in je hoofd wat te luwen.
Want aan één keer je verhaal te vertellen, zul je niet genoeg hebben.
Wat fijn dat ze bij defensie rekening houden met de situatie.
Ik ben blij te lezen dat je vriend een hele steun voor je is, iemand die er is voor jou.

Donny
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Wo 18 Jul 2012 08:02

Re: Ik ben mijn moeder kwijt

Berichtdoor Donny » Wo 18 Jul 2012 08:22

Hallo ,

Mijn naam is Donny, Ik ben nu 20 jaar . Ik raakte op mijn 8e mijn moeder kwijt door een agressieve vorm van kanker, wat maar 2 weken duurde , ze was pas 36 :( ik was toen 8 jaar oud.Ik heb de jaren daarna nog veel meer meegemaakt , in 2 jaar tijd al mijn oma's en opa's en mijn moeder verloren. Ik wist niet goed wat ik meemaakte en ben er ook niet echt mee geholpen, en daardoor ben ik helemaal de put in geraakt. schulden liepen op thuis door de problemen die de dood veroorzaakte . dus we werden uit huis gezet. dat is geen pretje als je 10 jaar bent. door met mijn zus te vechten, zelfmoord neigingen tot 3 x toe. ik kon het verdriet niet aan. en nu soms nog niet. ik wil zonder angst kunnen leven , maar het komt elke keer weer terug omhoog.

Ik heb sinds pas een vriendin en ze zit ver weg in madrid door school. ze betekend veel voor me , maar elke keer als er maar iets gebeurt waardoor ik angst gevoelens krijg , dan word ik heel bang om haar te verliezen , zelfs al gaat ze film kijken waar 1 jongen bij is. Is dit normaal die angst ?
Heb hetzelfde met m'n vader hij is 68 jaar hij was 18 jaar ouder dan mijn moeder, hij heeft hartklachten , suikerziekte ,rookt sigaren, vorig jaar 2x een TIA gehad. hij heeft 4 ribben gebroken na een valpartij.Waar hij in het ziekenhuis wegviel en ze voor mijn ogen hebben gereanimeerd . waar ik overigens niet veel meer van weet omdat ik helemaal gek werd. Ik heb constant angst. Waar ik eigenlijk voor reageer is dat ik mijn verhaal kan doen ik praat met niemand. zou ik dat moeten doen?
Ik zou willen dat ik 1 dag kon leven zonder angst om mijn vader te verliezen. het gaat gebeuren dat weet ik maar niet nu alstublieft!
Hoe kan ik hier mee om gaan? :(

groetjes Donny. 20 jaar.

VincentH
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Do 19 Jul 2012 23:38

Re: Ik ben mijn moeder kwijt

Berichtdoor VincentH » Vr 20 Jul 2012 00:56

Eeehm Donny,

Zo'n angstcyclus kan je echt moeilijk verbreken. Al helemaal als je in Madrid zit en je vader niet echt kan vertrouwen (suikerziekte en sigaren).
Er zijn wel verschillende nummers die je kan bellen als je met iemand wil praten volgens mij zoiets als sensoor, dit kan je goedkoop doen met skype denk ik.
Het beste wat je denk ik kan doen is iig teruggaan naar Nederland, professionele hulp zoeken voor je angstproblemen en je angst ten opzichte van je vader uitspreken. Verder is vertrouwen in de mensheid iets wat je misschien kan proberen te herstellen of vertrouwen in je vriendin, ik weet niet wat er stuk is. Bij mij was het een beetje van beiden.

Donny
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Wo 18 Jul 2012 08:02

Re: Ik ben mijn moeder kwijt

Berichtdoor Donny » Vr 20 Jul 2012 10:02

Nouja , ik zit niet in madrid. maar mijn vriendin , en dat maakt het alleen maar lastiger,

Als ik er met mijn vader over praat , hoe dat hij er aan toe is. word hij meestal kwaad en draait het uit op niets.

Het voelde heel fijn om mijn verhaal even te doen want dat doe ik echt niet vaak.

Ik weet niet of dat hier de bedoeling is. maar bedankt voor de reactie in ieder geval!

gr,

shannon
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: Do 22 Okt 2009 22:00

Re: Ik ben mijn moeder kwijt

Berichtdoor shannon » Za 21 Jul 2012 21:03

Hallo Donny,
Je hebt al zoveel nare, verdrietige dingen meegemaakt dat het geen wonder is dat je zo angstig bent.
Waarschijnlijk heb je al vele jaren al die angsten opgekropt doordat je er ,volgens mij, bijna nooit over hebt gepraat.
Ik zou zo snel mogelijk hulp gaan zoeken want echt, je kunt hier vanaf komen.( ik spreek uit ervaring)
Het zal je veel moed kosten maar zoals je je nu voelt, dat is ook geen leven.
Ik wil je heel veel sterkte wensen.
Shannon.

Donny
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Wo 18 Jul 2012 08:02

Re: Ik ben mijn moeder kwijt

Berichtdoor Donny » Zo 22 Jul 2012 19:53

Heel veel dank. Ik heb dat wel een aantal keer meer gehoord. Ik ga zsm een afspraak maken. Wat ik denk wat best moeilijk gaat worden maar iig. Hartelijk dank voor jullie hulp.

Groet.


Terug naar “Rouwverwerking jonge volwassenen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten