Het algemeen dagblad over Dr Gorter (4 oktober 2006 )

Dr. Gorter biedt kankerpatiënten tal van behandelingen aan in Keulen. Maar deskundigen twijfelen over het nut en de kwaliteit van de aangeboden (en zeer dure) behandelingen.
SDK wil hier graag de voor- en tegenstanders aan het woord laten!
Eenieder kan dan voor zichzelf een weloverwogen beslissing nemen of hij/zij hier gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
tomvdwal
Administrator
Berichten: 62
Lid geworden op: Di 15 Jan 2002 22:27
Locatie: Medemblik
Contact:

Het algemeen dagblad over Dr Gorter (4 oktober 2006 )

Berichtdoor tomvdwal » Wo 04 Okt 2006 09:47

Hij is geen oncoloog. Hij is geen professor. Toch zegt basisarts Robert Gorter mensen van kanker te kunnen genezen.

Robert Gorter.Voornamelijk uitbehandelde patiënten steken zich in de schulden om zich te laten helpen. Gorter zegt dat hij bij 60% resultaat bereikt, maar deskundigen zien niet één genezing. De Nederlandse Kankerbestrijding waarschuwt voor Gorters praktijken. Enkele van zijn klanten worden intussen achtervolgd door incassobureaus.


ROTTERDAM - Is Robert Gorter een genie of een charlatan? Afgaande op zijn cv lijkt het eerste het geval.

Gorter, tot voor kort werkzaam bij het Immunologisch Oncologisch Centrum IOZK in Keulen, noemt zich professor en oncoloog. De ziektes die hij zegt te kunnen behandelen: kanker, aids en chronische vermoeidheid. Maar ook voor frivoler zaken als verjongingskuren kunt u bij Gorter terecht.

Een telefoontje naar het IOZK leert dat Gorter daar is ontslagen. Wilfred Stücker, heilpraktiker en oud-medewerker: ,,Hij zit nog wel in dit gebouw. Als het aan ons had gelegen, was hij al vertrokken. Maar hij huurt drie kamers in onze praktijk, waarvan het huurcontract pas eind dit jaar afloopt. We kunnen hem er niet eerder uitzetten.’’

Stücker noemt Gorter ‘een koekoeksjong’. ,,Wij hebben hem in 2000 binnengehaald als woordvoerder. Al snel wilde hij de leiding van het centrum op zich nemen en zelf behandelingen uitvoeren. Daar is hij echter niet toe gekwalificeerd. Het conflict dat hierover onstond leidde uiteindelijk tot zijn ontslag.’’

Triest vindt Stücker het dat Gorter vervolgens op eigen houtje aan de slag is gegaan met een veelbelovende experimentele therapie tegen kanker. Bij deze dendritische celtherapie wordt het immuunsysteem gestimuleerd tumorcellen op te ruimen. Gorter zegt daarmee zestig procent van zijn patienten levensverlenging te kunnen bieden en in zeven procent genezing.

De techniek, die onder meer door het Universitair Medisch Centrum St Radboud in Nijmegen wordt onderzocht, leidt volgens wetenschappers slechts bij tien procent van een selecte groep patiënten tot levensverlenging, en in een enkel geval tot genezing.

Jolanda de Vries van de Nijmeegse onderzoeksgroep zegt ‘veel last’ te hebben van Gorter, die patiënten ‘onrealistische beloftes’ doet over het succes van deze therapie, die niet wordt vergoed door verzekeraars. ,,Wij worden gebeld door mensen die hun huis willen verkopen om zich in Keulen te laten behandelen. Maar het is volstrekt onduidelijk hoe Gorter de therapie toepast. Hij laat zich daar ook niet over uit. Het riekt naar kwakzalverij.’’

Volgens de Nederlandse Vereniging tegen Kwakzalverij en haar Belgische evenknie SKEPP is Robert Gorter geen oncoloog en evenmin professor, maar basisarts. Beide organisaties nemen krachtig stelling tegen hem. Ook psycholoog Frits van Dam, verbonden aan het Nederlands Kanker Instituut - Antonie van Leeuwenhoek Ziekenhuis noemt de praktijken van Gorter ‘kwalijk’ en ‘treurig’. ,,Hij buit mensen uit die in doodsangst verkeren.’’

Gorter claimt samen te werken met Nederlandse artsen. Eén van hen, uroloog Diederik de Lange, ontkent iets met Gorter te maken te hebben. ,,Ik heb een keer een lezing gegeven op een bijeenkomst waar Gorter ook was. Sindsdien word ik tot mijn grote spijt met deze man geassocieerd. Zo’n man is feitelijk hartstikke gevaarlijk. Mensen die wanhopig zijn, worden er ingelokt. Eén ding moet ik hem nageven: hij is zeer toegewijd. Zijn patiënten mogen hem ’s nachts en in het weekeinde op zijn mobiel bellen. De mensen zijn daar zeer over te spreken.’’

Inderdaad spreken veel patiënten lovend over de aanpak van Gorter, die als vriendelijk en innemend wordt omschreven. Sommigen voelen zich ook daadwerkelijk fitter door de therapie, die gemiddeld zo’n 30.000 euro kost.

Gorter gaat binnenkort samenwerken met de zeer controversiële arts C. Kleinbloesem, directeur van de omstreden organisatie Cells4health, die mensen in Turkije en Azerbeidzjan voor veel geld behandelt met stamceltherapie

petra38
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: Ma 29 Mei 2006 14:40
Locatie: enkhuizen

Berichtdoor petra38 » Wo 04 Okt 2006 11:41

Ik kan begrijpen dat als je ongeneselijk ziek bent je alles wil doen om beter te worden.Zelf weet ik dat wanneer de diagnose net is gesteld dat je wanhopig op zoek gaat naar alternatieve behandelingen,want stel je voor dat dit werkt!!!!! Maar er is dan zoveel mogelijk op alternatief gebied dat je door de bomen het bos niet meer ziet.Je moet doen waar je je goed bij voelt.In ons geval was dat een orthomoleculair arts,de chemo die mijn man heeft gehad hebben hem niet ziek gemaakt,en de bloeduitslagen waren ook steeds goed.Maar wij hebben niet gedacht dat deze arts een wondertherapie zou hebben om mijn man beter te maken.Uit wat ik zoal over dr Gorter gelezen heb gaat het om behoorlijke bedragen,en heb ik toch hele grote twijfels of zijn therapie wonderen kan verrichten.Het lijkt toch een beetje op misbruik maken van de wanhoop van mensen die ernstig ziek zijn.Mijn man heeft een sarcoom,hier kunnen de artsen geen genezing bieden.

Gebruikersavatar
jodyi
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: Za 15 Mar 2003 19:56

Berichtdoor jodyi » Wo 04 Okt 2006 12:07

hoi petra,
ik denk ook dat dat inderdaad de juiste manier is als je wat alternatieve dingen wil proberen; doe het erbij en overleg het met je arts.
En besef inderdaad dat wondermiddelen niet bestaan en dat je beter kan genieten van dat bedrag en kwaliteit kan toevoegen aan je leven in plaats van je hoop te richten op iets dat gewoon te mooi is om waar te zijn...

heel veel sterkte verder met je man! fijn dat hij zo goed door de chemo's heengekomen is, ondanks dat het niet te genezen is..

jodyi
*.* -- pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn! --uit: Rood, marco borsato *.*


Terug naar “Dr. Gorter, een dure kwakzalver?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten