mama verloren

Op dit forum kun je praten over het verlies van een van je ouders. Dit forum is voor jonge mensen van 10 tot 35 jaar.
Louisee
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Wo 01 Jul 2009 11:51

mama verloren

Berichtdoor Louisee » Ma 27 Jul 2009 00:35

hallo; ik ben Louise, en ik word volgende maand 16 jaar. Mijn mama is nu ongeveer 2 weken geleden gestorven. Ze had al 8 jaar kanker. En op het einde ging het echt niet meer. De avond voor ze stierf had ze ademhalingsproblemen en draaiden haar ogen steeds weg. Ik hield echt heel veel van mijn mama, maar soms kan ik mij alleen de laatste 2 weken herinneren. Of heb ik een opgelucht gevoel, de laatste weken waren veel erger denk ik dan. Ik heb ook wel schuldgevoel doordat ik mij opgelucht voel; het is toch raar om je daarover opgelucht te voelen? Ook denk ik steeds dat ze terugkomt. Dat ze plots terug in de zetel zal zitten, en dat ze nu gewoon op vakantie is. Daar heb ik ook nachtmerries over. Ze was meer dan alleen mijn mama, ze was ook iemand waar ik altijd tegen kon praten als er iets was, en ik kon dingen tegen haar zeggen die ik niet kon vertellen tegen mijn papa. Ik mis mijn vrolijke, lieve mama, die nu nooit meer terugkomt.

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: mama verloren

Berichtdoor stoffeltje » Ma 27 Jul 2009 11:16

hoi louise
allereerst gecondoleerd met je moeder.
het dubbele gevoel is heel normaal,je verdriet dat ze er niet meer is en die lange moeilijke periode!
en dan het gevoel van die opluchting,de druk die eraf valt.
een heel dubbel gevoel,maar ook zo voor te stellen.
je moeder had veel pijn gehad en heeft nu ook rust nu ze heen is gegaan.
je hoeft je niet te schamen dat je je ook wat opgelucht voelt.
het is ook een raar gevoel dat ze niet terug komt.
het plots wegvallen van je moeder moet nog in je gevoel doordringen.
zeker als je zo een goede band met haar had.
je bent nog zo jong om je moeder nu al verloren te hebben.
het is ook zo een kl... ziekte.
is er iemand in de buurt die jou op kan vangen als je het moeilijk hebt.?
je kan ook aan je huisarts vragen of hij raad weet.
dat is helemaal niet raar..
zoals ik daarnet schreef loop ik nog bij een dominee,voor mijn rouwproces.
zo zijn er meerdere mogelijkheden.
ms. dat iemand hier hetzelfde meemaakt als jij.
anders kan je in augustes bij charlie point ook terecht,ze zijn nu op vakantie ,maar daar zitten ze op een chatruimte.
charlie point valt ook onder het sdk.
voor die tijd kan je tuurlijk altijd hier ook terecht ,daar zijn we voor.
veel liefs stoffeltje

K123
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Vr 24 Jul 2009 18:30

Re: mama verloren

Berichtdoor K123 » Ma 27 Jul 2009 21:45

Hai Louise,

Ten eerste wil ik je zeggen dat ik het echt vreselijk voor je vind dat jij je mama bent verloren. Ook vind ik het knap van je dat je hier je verhaal hebt geplaatst, hopelijk helpt dat een beetje je bij je verwerking.

Mijn moeder is ook ongenezelijk ziek en heeft ook veel pijn. Daarom begrijp ik je gevoel heel goed. Natuurlijk wil ik mijn moeder zolang mogelijk bij me houden maar het is vreselijk om haar zo te zien lijden. Aan jouw verhaal te lezen heeft jouw mama ook veel pijn gehad en heb je dat natuurlijk vreselijk gevonden, juist omdat je zoveel van iemand houdt is het vreselijk om iemand zo te zien lijden. Daar komt jouw opluchting waarschijnelijk ook vandaan, dat je in iedergeval nu weet dat ze geen pijn meer heeft. Tijdens een rouwverwerking komen allerlei gevoelens naar boven, verdriet, boosheid, machteloosheid maar daar kan dus ook opluchting bij horen. Deze gevoelens zullen zich de komende tijd waarschijnelijk steeds af gaan wisselen.

Wat wel belangrijk voor je verwerking is denk ik, ook voor later, dat je er met iemand over praat want het is niet niks wat jij op een jonge leeftijd mee moet maken. Je kan met je vader, een ander familielid of met een vriendin praten, iemand waar jij je prettig bij voelt. Aan de andere kant is het soms ook lastig om met iemand te praten die dichtbij je staat. Je kan bijvoorbeeld ook naar het praethuys gaan. Dit is een inloophuis waar mensen komen die ook met deze ziekte op een of andere manier te maken hebben gehad. Het is er heel vrijblijvend. Je kan er naar toe voor een kopje thee, een praatje maar ook zijn er professionele mensen die er werken waar je mee kan praten. Zelf heb ik met iemand erover gesproken die daar werkt en vertelde ze mij dat ze daar ook hulp kunnen bieden aan jonge mensen die een ouder hebben verloren. Je kan ook iemand met je meenemen als je dat prettig vindt.

Je kan mij ook altijd mailen als je dat fijn vindt. Dat is het mooie aan dit soort sites.

ik wens jou veel kracht toe om deze rottijd door te komen.
Liefs Monique

Shorty
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 10 Okt 2009 19:43

Re: mama verloren

Berichtdoor Shorty » Ma 12 Okt 2009 15:32

hey,

Louise, ik ben net zelf nog geen maand geleden mijn moeder verloren na een heel kort ziekbed van longkanker..

Voor ons als kinderen zal er nooit een goed moment zijn. Maar jou moeder en de mijne.. voor hun is een verdere lijdensweg bespaart gebleven..

Dit wetende geeft het mij gelukkig wel veel rust dat mijn moeder er niet meer is, hoop dat het dit voor jou ook kan doen.

Sterkte

Kus Irene

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: mama verloren

Berichtdoor stoffeltje » Ma 12 Okt 2009 15:46

hoi louise en irene,
trekken jullie het nog een beetje?
liefs stoffel :wink:


Terug naar “Voor kinderen die hun ouders verloren zijn”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten