Mijn liefste mooiste mama

Op dit forum kun je praten over het verlies van een van je ouders. Dit forum is voor jonge mensen van 10 tot 35 jaar.
Jill
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Di 22 Mar 2011 00:56

Mijn liefste mooiste mama

Berichtdoor Jill » Di 22 Mar 2011 01:36

Lieve allemaal,

Ik schrijf dit omdat ik graag mij verdriet van mij af wil schrijven, en misschien andere kan helpen met mijn verhaal.
Mijn moeder is 10 februari dit jaar overleden aan de gevolgen van alvleesklier kanker.
Toen wij in Juli 2010 te horen kregen dat zijn ongenezelijk ziek was storte mijn wereld volkomen in. Mijn moeder had geen pijn en was eigelijk alleen naar de dokter gegaan voor een kleine pijn in haar buik. De huisarts stuurde haar meteen door naar het ziekenhuis. Na een hoop onderzoeken, echo's, punctie's enz. werd alvleesklier kanker met uitzaaiingen naar haar lever geconstateerd. Er was meteen duidelijk dat er niks meer aan te doen was. Er waren nog wel chemokuren mogelijk maar deze waren alleen maar om haar kwaliteit van leven zo lang mogelijk goed te houden. Op het moment dat wij het te horen kregen was mijn broertje van toen 18 op vakantie met onze vader. Wij hebben die twee weken besloten om niks tegen hun te zeggen, en te wachten tot zij terug in Nederland waren. De eerste 1,5 week hebben we met z'n tweeën doorgemaakt, ook samen met mijn vriend, hij is voor mij een grote steun geweest deze periode, met veel praten en veel huilen.. Het was zo onwerkelijk dat een vrouw van 51 jaar te horen krijgt dat ze niet lang meer te leven heeft. Toen mijn broertje weer thuis was hebben we meteen afgesproken dat we vanaf dat moment zo gingen genieten van alle mooie dingen in het leven. Een week later zaten we in New York, een heerlijke week met prachtige momenten.

Daarna begon de rottige tijd, elke week, 7 weken lang naar het ziekenhuis voor een chemokuur. Wat een drama! Mijn moeder was na 3 weken ontzettend moeilijk te prikken, waardoor we er elke week weer zo tegen opzagen. Ik ben als een blok naast mijn moeder gestaan, ik ben geen moment van haar zijde geweest, en daar ben ik nu ontzettend trots op. Zij was zo sterk en zo positief dat ze de voledige kuur heeft afgemaakt, en de laaste keren zelfs door de OK geprikt moest worden. Toen kwam het goede nieuws, de kanker was stabiel. Wat een geluk, niet alles was voor niks geweest.

Ongeveer 3 weken later begon de nieuwe reeks, 3 weken elke week met daarna een week rust. Dit was nog te overzien, na 2 kuren gaf zij aan dat ze het idee had dat er iets niet goed was, ze kreeg een echo, daar kwam uit dat de kanker uitgezaaid/groter was geworden. Zij wou direct stoppen met de behandelingen. Rond die tijd begon zij ook pijn te krijgen, door morfine pillen met een lage dosering werd deze pijn onderdrukt. Elke week moest ze terug komen voor een gesprek, en meestal werd de dosering verhoogt omdat de pijn steeds heftiger werd.

In december zijn we nog 5 dagen samen naar Egypte geweest, toen was zij al 10 kilo afgevallen. Het lijkt niet veel, maar voor een vrouw die altijd 55 kilo heeft gewogen, was 45 kilo toch erg licht. Ze had op dat moment ook al veel last van geelzucht. Dit was voor haar verschrikkelijk. Voor mij ook, omdat ik aan het merkte dat ze zich ontzettend schaamde voor zichzelf. De vakantie was super, ze was wel erg moe, maar hebben wel weer veel mooie momenten gehad.

Begin 2011 begon de pijn heftiger te worden, ze kon niet lang meer lopen. Eind Januari kwam er een ziekenhuisbed beneden, zodat ze smiddags beneden wat kon rusten. 2 februari is mijn moeder met spoed opgenomen in het ziekenhuis omdat de pijn ondragelijk was, gelukkig mocht ze na 2 dagen weer naar huis, in haar buik was het vocht verwijderd was zij al 1,5 maand met zich meedroeg. 7 liter vocht. De dagen na haar thuis komt waren wisselend, goede máar ook hele slechte.

Op woensdag 9 februari heeft zij aangegeven dat zij niet meer verder wou en heeft een slaapmiddel van de dokter gekregen. Donderdag 10 februari is zij in haar slaap overleden.

Mijn liefste mooiste moeder is maar 51 jaar geworden.
Alles had zij voor ons geregeld, haar uitvaart, haar huis, alles!
Zij was de beste, en ik mis haar zo ontzettend.


Geniet van elke dag, CARPE DIEM!
Laatst gewijzigd door Jill op Di 22 Mar 2011 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.

sonjas
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: Di 01 Feb 2011 19:14

Re: Mijn liefste mooiste mama

Berichtdoor sonjas » Di 22 Mar 2011 09:12

Gecondoleerd met je moeder!!
Veel dingen herken ik in je verhaal, mijn moeder leeft dan nog wel (hoelang ze nog heeft weten we niet).
Wat moet het fijn zijn om toch nog leuke dingen te hebben gedaan samen en van elkaar te hebben genoten!

Heel veel sterkte de komende tijd!!
Liefs Sonjas

Marij
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: Do 20 Jan 2011 23:26

Re: Mijn liefste mooiste mama

Berichtdoor Marij » Di 22 Mar 2011 18:01

Lieve Jill,

Gecondoleerd met het verlies van je moeder. Zo herkenbaar jouw verhaal.
Wat ben jij een prachtmeid dat je dit allemaal met en voor haar hebt kunnen doen. Koester de mooie herinneringen, je zult
ze nog heel hard nodig hebben in de verwerking van je verdriet. Goed dat je het hier hebt geschreven.

Marij

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: Mijn liefste mooiste mama

Berichtdoor stoffeltje » Di 22 Mar 2011 22:35

hoi jill,
allereerst van harte gecondoleerd met het verlies van je moeder,
en veel sterkte en kracht in de komende periode"s.

hou de mooie en goede momenten bij je.
draag haar in je hart mee.
wat goed dat je dit nu al zo van je af kan schrijven.
het verlies is nog zo pril,je zal nog in een 8baan met je emotie"s liggen.
alles zal je nu nog als een waas voorbij gaan.
neem ook rustig de tijd om te rouwen.

Jill
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Di 22 Mar 2011 00:56

Re: Mijn liefste mooiste mama

Berichtdoor Jill » Do 24 Mar 2011 21:40

Dank jullie wel voor de lieve reacties.
Ik wens iedereen veel goeds toe.

Liefs Jill


Terug naar “Voor kinderen die hun ouders verloren zijn”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten