Helaas moet ze weer aan de chemo

Een forum voor baarmoederkanker, baarmoederhalskanker en eierstokkanker.
Berven
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: Zo 28 Jan 2007 11:38
Contact:

Helaas moet ze weer aan de chemo

Berichtdoor Berven » Vr 11 Jan 2008 20:22

Hoi
Sinds is het weer een jaar geleden dat ze bij haar kanker is vastgesteld. Het was geen buikvlieskanker, maar eierstokkanker. Ze krijgt komende donderdag weer een chemokuur, dus lichtere kuur dan vorige kuur, die ze in 2007 heeft gehad. Het doel is om bloedwaarden in CA 125 weer
terug te brengen (kankermarkers).
Komende maandag moet ze onder CT-scan om verder onderzocht te worden.
Volgens mij heeft ze al ovariumcarcinoom, maar ik ben zelf geen dokter dus.
We houden moed in.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Berichtdoor liddy » Vr 11 Jan 2008 23:10

Hoi Berven,

De tumormarker CA 125 wordt inderdaad gebruikt bij eierstokkanker.

Bij stage 1 eierstokkanker geeft de CA 125 waarde in 50% van de testen een juiste uitslag.
Het bepalen van de CA 125 waarde alleen is niet geschikt als test voor een vroege opsporing van kanker.
Bij stage 2, 3 en 4 geeft de CA 125 waarde in 80% van de testen een juiste waarde.
Bij de overige 20% van de eierstokkankerpatiënten is geen verhoging vast te stellen.
Het herhalen van de CA 125 waarde heeft dus bij stage 2, 3 en 4 tijdens chemotherapie
is dus een nuttige test om te bepalen wat de activiteit van de kanker is en het effect van de chemotherapie op de kanker.

CA 125 kan ook verhoogd zijn bij andere aandoeningen zoals longtumoren, lymfomen, endometriose, peritoneaaldialyse...

Ook als een CT-scan geen nieuwe tumor of uitzaaiingen aan het licht brengt,
kan constante stijging in de CA 125 waarde over meerdere bepalingen een reden zijn
om toch een chemokuur te doen uit voorzorg.

Dus je hebt kans dat bij haar de chemokuur uit voorzorg is gedaan.
Veel succes maandag, hopelijk krijg je vlug de uitslag.

Liddy

Berven
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: Zo 28 Jan 2007 11:38
Contact:

Antwoord

Berichtdoor Berven » Za 12 Jan 2008 13:20

Hoi Liddy,

Ik heb van iemand gehoord dat de eierstokkanker een gevaarlijke kanker is. Klopt dat? Maar er zijn veel verschillende eierstokkankers, van mildere tot zeer agressief.
Ik heb veel gelezen over eierstokkanker. Het is veel verschillend bij vrouwen. Ze was wel gelukkig op tijd, voor dat bij haar eierstokkanker ontedekt werd. Het is heel raar, dat ze eerst dachten dat bij haar eerst toen buikvlieskanker werd gediagoniseerd, en daarna werd ook een andere kanker die bij haar, eierstokkkanker. Zo lijkt het wel echt op elkaar!

Maat goed, ik heb nog veel vertouwen in haar oncoloog.

Berry (Berven)

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Berichtdoor liddy » Za 12 Jan 2008 22:27

Hoi Berry,

De reden dat 'men' zegt dat eierstokkanker gevaarlijk is, ligt in het feit dat eierstokkanker
bijna altijd pas in een heel laat stadium wordt ontdekt.
En dan zijn de kansen op genezing vele malen kleiner of afwezig.
Bij eierstokkanker heb je amper tot geen klachten, daarom wordt eierstokkanker ook wel een sluipmoordenaar genoemd.
Het zegt echter niets over de kans die je hebt als eierstokkanker bij toeval ontdekt wordt.
Dus de agressiviteit valt wel mee, dat lijkt vaak zo door het late tijdstip van ontdekking.
Bij mij knapte de eierleider door het gewicht van de tumor.
Een geknapte eileider geeft zo'n verschrikkelijke pijn dat je wel naar de dokter kruipt.
Zodoende kwam uit het pathologisch onderzoek dat het eierstokkanker was, stadium 1. Heel goed te behandelen.
Bij longkanker doet zich hetzelfde voor. In heel veel gevallen wordt longkanker pas in een laat stadium ontdekt.
Fijn om te horen dat je vertrouwen in de oncoloog hebt. Dat maakt het een heel stuk makkelijker.
Succes maandag.

Liddy

Berven
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: Zo 28 Jan 2007 11:38
Contact:

Ik herken dat weer bij onze kennis weer

Berichtdoor Berven » Zo 13 Jan 2008 15:34

Hoi Liddy
Ik herken dat weer bij onze kennis weer, zodat hij longkanker vermoedelijk maligne mestholioom, dat hij niet zou kunnen overleven. Hij werd te laat ontdekt, maar toch was hij een paar weken later aan de chemo. Wat het ook geen resultaten opleverde, ten spijt voor zijn vrouw. Niet alleen had hij longkanker, maar ook niercelkanker. Hij leefde maanden na diagnose, in oktober overleed hij aan gevolgen van kanker.

Ik weet dat kankers heel erg verschillend zijn van elkaar. Maar goed, nu toe heeft mijn moeder last van een beetje vocht in haar buik, nu minder erger dan vorig jaar. Maar morgen gaat ze toch naar het ziekenhuis.

Nogmaals veel sterkte,
Berry

Berven
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: Zo 28 Jan 2007 11:38
Contact:

Mijn moeder is overleden

Berichtdoor Berven » Vr 16 Mei 2008 16:31

Helaas is zij na een tijdje lang erg ziek te zijn overleden aan gevolgen van eierstokkanker, vermoedelijk in stadium 3. Ze was overleden op 6 mei, om 22.00 uur bij ons thuis. Ze was een paar dagen sterk vermagerd, en had tijd passageproblemen (eetproblemen) vanwege agressieve uitgezaaide eierstokkanker in heel buik van haar zelf. Op 10 mei is ze gecremeerd in Meppel. Natuurlijk mis ik mijn moeder elke dag heel erg en ja, heel vreemd dat ze niet meer is. Wellicht zal ik wel terugdenken aan haar hoe ze moedig, flink, fanatiek ze was in haar strijd tegen de kanker. Niet allen dit, maar mooie momenten in onze leven die we samen hebben gedeeld.

Berry

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Berichtdoor liddy » Vr 16 Mei 2008 18:16

Hoi Berry,

Van harte gecondoleerd met het verlies van je moeder.
Wat fijn dat ze thuis is kunnen overlijden.
Heel veel sterkte de komende maanden.
Zorg goed voor jezelf en neem de tijd om alles te verwerken.

wij
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: Do 15 Mei 2008 22:50

Berichtdoor wij » Zo 18 Mei 2008 23:24

Hallo Berven,

het spijt me om dit te lezen.
Ik hoop dat je de komende tijd kracht vind voor je zelf.

groetjes Tine


Terug naar “Baarmoeder-, baarmoederhals- en eierstokkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten