AGC

Voor alle kankersoorten die alleen bij vrouwen voorkomen.

zofia
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Do 17 Nov 2011 15:08

AGC

Berichtdoor zofia » Do 17 Nov 2011 15:19

hoi!

ik ben nieuw op dit forum, en ondanks dat het zo'n mooi en goedbezocht forum is, heb ik de bibber dat k hier nou moet posten. maar ik maak me nogal zorgen en hoop dat er iemand hier is die me meer kan vertellen.

ik woon in het buitenland. een maand geleden heb ik standaard een uitstrijkje laten doen. ik heb geen klachten op gynaecologisch gebied. ik kreeg tot mijn schrik een sms van de gyn dat ik terug moest komen. helaas, bij mij zijn afwijkingen gevonden.

hier wordt niet het pap systeem gehanteerd, wat het nogal lastig maakt om de uitslag te interpreteren. er is in ieder geval sprake van AGC. ik heb op google gevonden dat deze vorm van afwijking een van de minder gunstige is. is er iemand die me meer kan vetrellen? binnenkort moet ik in ieder geval een colposcopie en biopsie laten doen.

groet, zofia

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: AGC

Berichtdoor liddy » Do 17 Nov 2011 16:40

Begrijpelijk dat je bang bent, toch hoeft dit niet te betekenen dat je kanker hebt.
Wel is het nodig om minstens een colposcopie te ondergaan en uit onderzoek van de cellen zal blijken of een verdere behandeling nodig is.
Meestal duurt het zeker een week na de colposcopie voordat de uitslag van de cellen binnen is.
AGC staat voor Atypical Glandular Cells = atypische klierachtige cellen.
Indien je Engels beheerst, kun je bij Google zoeken op "Atypical Glandular Cells", je moet dan de link zoeken naar
die op de eerste regel Atypical Glandular Cells'' en op de tweede regel "www.asccp.org/.../Atypical%20Glandular%20Cell..." , druk dan op de eerste regel en je krijgt een pdf te zien met informatie.
Enkel via deze manier kun je op de goede pagina komen.
Zie ook de informatie van de Mayoclinic "http://www.mayoclinic.com/health/pap-smear/MY00090/DSECTION=results".
Men weet dat als je niets aan AGC doet, loop je een verhoogde kans op kanker.
Vandaar dat men bij AGC altijd extra onderzoek doet om te weten wat er precies aan de hand is.
Als het nodig is, krijg je een behandeling die voorkomt dat later de AGC bij jou kanker kan veroorzaken.
Probeer afleiding te zoeken. dan gaat de tijd vlugger voorbij.


Terug naar “Kankersoorten bij vrouwen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten