5 weken geleden verloor ik mijn man

Getrouwd of samenwonend en dan je partner verliezen door kanker. Hoe pak je je leven weer op? Hoe moet je verder?
WWW
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Do 12 Aug 2010 13:05

5 weken geleden verloor ik mijn man

Berichtdoor WWW » Do 12 Aug 2010 13:31

Dit is de eerste keer dat ik iets op een forum zet, maar ik hoop er wat herkenning in te vinden. Mijn man is namelijk 5 weken geleden overleden aan longkanker. De diagnose was op 5 december 2008 gesteld en hij heeft door de chemo's nog 1 jaar en 8 maanden mogen leven, maar het laatste half jaar ging het steeds slechter met hem en de laatste 2 maanden was hij bedlegerig en kon hij niets meer zonder hulp. Ik heb hem zelf thuis tot het einde mogen verzorgen en ik ben heel blij , dat ik dat voor hem heb kunnen doen.

Op 07-7-2010 is hij uiteindelijk overleden en het is raar, maar de eerste weken na zijn overlijden ging het allemaal best wel goed met mij maar het lijkt wel of het steeds moeilijker wordt. In het begin denk je eigenlijk nog steeds niet aan jezelf maar denk je in de trant van "het is beter voor hem", "nu heeft hij geen pijn meer" enz.
Maar nu ben ik zo in en in verdrietig van binnen en kan ik bij het minste of geringste wel huilen. Gelukkig heb ik nog 2 puber zoons die nog thuis wonen dus er is wel vaak leven om mij heen, maar diezelfde puber zoons kunnen (omdat het nou eenmaal pubers zijn) mij soms ook zo boos maken dat ik met serviesgoed ga gooien uit onmacht. Ik mis mijn man dan zo vreselijk en ontplof dan bijna van boosheid.
Verder dringt het steeds meer tot mij door dat ik opnieuw moet beginnen en dat is moeilijk want ik vind op dit moment niets leuk en heb nergens zin in. Ik dwing mezelf om toch dingen te doen zoals 2 x in de week weer naar Zumba en ik ga 1 x per week naar mijn werk om het contact te onderhouden, maar het wordt steeds moeilijker en niet makkelijker zoals ik verwacht had. Nou is het natuurlijk ook nog maar kort geleden, en misschien wil ik wel te snel, maar ik zou graag weten of anderen dit ook zo ervaren hebben.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: 5 weken geleden verloor ik mijn man

Berichtdoor liddy » Do 12 Aug 2010 15:33

Ja, je wilt teveel.
Gecondoleerd met het verlies van je man.
Deels is het goed om dingen te doen, je hebt afleiding nodig.
Echter je hebt tijd nodig om te rouwen.
En dat lukt niet in een maand.
Nu pas komt het besef wat het betekent en moet je ruimte te maken voor je emoties.
Dat je om het minste of geringste in huilen uitbarst is een goed teken.
Wat ik me afvraag is of jij iemand hebt met wie je goed kunt praten.
Iemand die goed kan luisteren, waar je jouw ellende kunt spuien.
Ga eens praten met de huisarts en bepraat je situatie met hem/haar.
Kijk eens wie er in jouw omgeving goed kan luisteren.
Voor sommige is dat een goede vriend/in, voor een andere is dat iemand op het geestelijk vlak, maatschappelijk werk enz.
Voor mij bleek een psychologe een goede keuze.
Je hebt zo lang jezelf weggecijfert, want toen kon je nog wat betekenen voor je man, dus al was je moe, je ging door.
Nu zegt je lichaam dat het heel nodig aan rust toe is. Rust om alles te verwerken.
Op zich ben je goed bezig door te signaleren wat er met je aan de hand is.
Gun jezelf tijd.

WWW
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Do 12 Aug 2010 13:05

Re: 5 weken geleden verloor ik mijn man

Berichtdoor WWW » Do 12 Aug 2010 16:46

Bedankt voor je reactie.
Ik wil denk ik zo snel omdat ik het van mezelf niet gewend ben dat ik zo "zwak" ben.
Al die tijd ben ik positief ingesteld en sterk geweest, maar dat deed ik ook voor mijn man. Hoewel we wisten dat zijn ziekte niet te genezen was, was mijn man ook tot het laatst toe positief. Als ik al eens depressief of verdrietig was in die tijd dan besprak ik dat wel met mijn man maar dan probeerden we elkaar toch weer op te peppen.

Gelukkig heb ik mijn zus waar ik heel goed mee kan praten, zij is echt een grote steun voor mij en als ik me rot voel kan ik altijd bij haar terecht. Verder praat ik er met collega's en familie natuurlijk ook wel over, maar uiteindelijk moet je het toch zelf doen. Wat eigenlijk het grootste probleem nu is is dat mijn toekomst zo leeg is. Mijn man en ik deden alles altijd samen en nu moet je gewoon weer helemaal overnieuw beginnen en dat is moeilijk.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: 5 weken geleden verloor ik mijn man

Berichtdoor liddy » Do 12 Aug 2010 17:19

Fijn dat je goed met je zus kunt praten.
In een keer is je toekomst weg.
Je hebt met een heel harde les geleerd dat je van alles kunt plannen en niets in de hand hebt.
Je hebt je wel proberen voor te stellen hoe het zou zijn zonder je man, maar de realiteit is heel iets anders.
Je wereld is zo klein geworden. En het doet pijn om anderen te horen vertellen over hun vakantie.
Ik vermoed dat je je handen al vol hebt aan 'gewoon' leven en de opvoeding van je pubers.
De tijd zal je leren hoe je toekomst ingevuld gaat worden.
"Ja, ja, maar ik wil het nu graag weten, die leegte invullen ... "
Probeer bij de dag te leven en de toekomst de toekomst te laten.
Veel makkelijker gezegd dan gedaan.

WWW
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Do 12 Aug 2010 13:05

Re: 5 weken geleden verloor ik mijn man

Berichtdoor WWW » Do 12 Aug 2010 17:53

Wat een mooie woorden, je legt precies de vinger op de zere plek, of hoe je dat ook zegt.

Spreek je uit ervaring, en heb je ongeveer hetzelfde meegemaakt?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: 5 weken geleden verloor ik mijn man

Berichtdoor liddy » Do 12 Aug 2010 18:39

Ja, ik heb jaren geleden mijn man aan longkanker verloren.
Wij hadden geen kinderen.
Later heb ik zelf eierstokkanker gekregen.
Dus ik 'snoep' van twee walletjes ;)

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: 5 weken geleden verloor ik mijn man

Berichtdoor stoffeltje » Do 12 Aug 2010 20:57

hallo ,
van harte gecondoleerd met het verlies van je man en de vader van je kinderenen !
veel kracht toegewenst, stoffeltje..

WWW
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Do 12 Aug 2010 13:05

Re: 5 weken geleden verloor ik mijn man

Berichtdoor WWW » Vr 13 Aug 2010 15:48

Oh wat erg voor je Liddy, eerst je man en dan ben je zelf aan de beurt. Hoe is het nu met je, is de kanker weg en gaat het weer goed of ben je nog onder behandeling?

En Stoffeltje, bedankt voor je steun...........

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: 5 weken geleden verloor ik mijn man

Berichtdoor liddy » Vr 13 Aug 2010 17:40

Bedankt.
Het gaat goed met me. Omdat de vorm die ik zeer late uitzaaiingen kent,
houden ze me 30 jaar onder controle.
Wel kan ik niet meer werken, dat komt gedeeltelijk door de reuma die ik heb.
Echter ik weet mijn dag te vullen, o.a. met het forum hier.
Heb je al een idee voor het weekend?
Een boswandeling of zo maken.
Het belooft morgen fijn weer te zijn.

WWW
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Do 12 Aug 2010 13:05

Re: 5 weken geleden verloor ik mijn man

Berichtdoor WWW » Za 14 Aug 2010 10:11

Hoi hoi

Ik dwing mezelf naar de Zumba te gaan vandaag. Heb er eigenlijk helemaal geen zin in, maar het is wel een goede uitlaatklep. Ik ben namelijk al mijn hele leven gek op dansen en dat kan je eigenlijk nergens meer als je 52 jaar bent. In de Zumba les kan je helemaal uit je dak gaan, ik kan daar een hoop frustratie kwijt, en ook al heb ik helemaal geen zin omdat ik van binnen zo verdrietig ben........ik ga toch. En meestal voel ik me daarna toch beter, dus heeft het wel zin.
Ben blij voor je dat het op dit moment goed met je gaat, maar de dreiging blijft altijd en dat is toch een beetje leven met een zwaard boven je hoofd en dat zal niet makkelijk voor je zijn. In ieder geval een fijn weekend toegewenst, en het is inderdaad heel lekker weer.

Regina1107
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Vr 08 Okt 2010 09:43

Re: 5 weken geleden verloor ik mijn man

Berichtdoor Regina1107 » Di 12 Okt 2010 10:50

hallo allereerst gecondoleerd met het verlies van je maatje
ik begrijp helemaal wat je bedoelt ga vanaf mrt dezelfde weg
het is waar het gat wordt ook groter dat komt mede door de tijd die je hiervoor doormaakte
want zo,n proces met chemo en spanning maakt je bant nog veel hechter dan daarvoor
ook ik heb mn maatje tot het laatste moment zelf kunnen verzorgen
maar dat neemt niet weg dat je ondanks dat je het van te voren weet
het toch niet kan beseffen wat je te wachten staat
probeer net als ik je weg te vinden en kijk naar de kleine dingen om je heen
niet dat het altijd helpt hoor
want je tranen zijn meestal de baas ook al wil je dat niet
probeer troost te halen uit het feit dat je in ieder geval je kids om je heen hebt
dat scheelt echt dat kan ik weten want ik ben hele dagen alleen mn kids hebben hun eigen gedoetje
en dat moet ook ze komen wel regelmatig en bellen vaak
maar niemand meer hebben om voor te zorgen helpt je niet bij je verdriet
groetjes regina veel sterkte en als je me nodig hebt ik ben er voor je


Terug naar “Ik heb mijn partner verloren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten