alvleesklierkanker met uitzaaiing lever

Hier mogen kankerpatiénten hun eigen ervaringsverhaal delen met anderen. Dit is voor anderen vaak weer heel leerzaam en voor de patiënt een prima manier om wat van zich af te schrijven.
Anneman
Lid

Re: alvleesklierkanker met uitzaaiing lever

Berichtdoor Anneman » Di 22 Sep 2009 09:17

Dag Rikerta,

Bij mijn moeder gaat alles voorlopig goed. Ze komt zelfs bij elke controle bij in gewicht. Ik heb ergens gelezen dat de chemotherapie bij alvleesklierkanker niet aanslaat omdat er te weinig bloedbanen door de pancreas gaan. Wij gebruiken chemo SAMEN met allerlei natuurlijke produkten en ik moet zeggen, voorlopig hebben we goed resultaat. De tumormarker is zelfs gedaald tot de normale waarde en de tumors zijn niet gegroeid. De gebruikte produkten zouden de cellen vatbaarder maken voor chemo.
Enkel spijtig dat de gewone geneeskunde niet met de alternatieve geneeskunde wil samen werken. Omgekeerd echter wel. Ik kan niet beweren dat de verbetering komt door de bijkomende natuurlijke produkten maar ik denk het wel.
Ik wens je nog veel sterkte.

stoffeltje
Lid

Berichtdoor stoffeltje » Di 22 Sep 2009 11:57

hoi anneman,
fijn dat het bij je moeder zo haalbaar gaat.
mooi dat de tumors ook niet gegroeit zijn.
maak gebruik van deze periode"s om samen nog mooie momenten te hebben.
doen en praten wat nu nog kan,wees daar dankbaar voor.
liefs stoffel :wink:

Fleskaa
Lid

Berichtdoor Fleskaa » Do 24 Sep 2009 15:36

Na een lange tijd bezoek ik weer dit forum en het eerste wat ik zie is dit onderwerp... Meid, zoals meerdere hier, ik weet door welke hel je gaat. Echt, het is zo naar om te moeten realiseren dat deze nare ziekte veel te vroeg een einde maakt aan het leven.

Mijn vader is twee weken terug overleden aan AVK. Hij heeft 10 maanden mogen leven na de diagnose. Niet verkeerd als je weet dat hij er maar max 6 had gekregen. De laatste periode, zes weken, was een hel voor hem. Inderdaad ook veel spugen en diarree, maar uiteindelijk heeft een uitzaaiing in de darm en de daardoor ontstane darmafsluiting hem de das omgedaan. Hij kon niks meer eten en de laatste week ook eigenlijk niks meer drinken. Chemo heeft hem weinig geholpen, althans... niet qua pijnbestrijding, misschien wel levensverlenging. De kwaliteit ging echter door de chemo's snel achteruit.

Dat is nog het moeilijkste. Steeds weer die afweging... Goed dat je moeder die drankjes drinkt, mijn vader vaarde er wel bij ook inderdaad. En homeopathie is inderdaad ook niet verkeerd. Mijn vader heeft ook supplementen geslikt. Tja het is lastig te zeggen of ze geholpen hebben. Misschien had hij minder lang geleefd als hij het niet heeft gedaan... Doet er ook niet toe. Het geeft je moeder een stukje zelfcontrole terug, het gevoel iets te kunnen doen en dat is heel wat waard.

Thuiszorg inderdaad op tijd inschakelen hoor. Of een vrijwilligersorganisatie als de kosten de pan uit rijzen anders. Bij ons heeft gedurende de periode van vijf weken iedere nacht een vrijwilliger bij mijn vader gezeten zodat mijn moeder met een gerust hart kon gaan slapen. En dat is allemaal vrijwillig. Waanzinnig lieve mensen!!! Hoed af, echt waar...

Meid ik wens je veel sterkte met alles. Het is zwaar...

Valesca

stoffeltje
Lid

Berichtdoor stoffeltje » Do 24 Sep 2009 18:12

hallo fleska
allereerst nog gecondoleerd,
ook jij hebt zo een moeilijke periode mee gemaakt.
trek je het nu een beetje?
mooi dat jullie zo een fantastische hulp kregen.
zo zie je maar ,het bestaat nog.
ik hoop dat je nog mooie momenten hebt mee gekregen,en je vader zo in je hart mee kan dragen.
veel liefs stoffeltje

rikerta
Lid

Berichtdoor rikerta » Zo 04 Okt 2009 19:24

hallo

met mijn moeder gaat het weer wat slechter .
Ze word meer moe en blijft veel pijn houden , wij hebben al gezegt dat ze de dokter moet bellen voor andere medicatie,
omdat je volgens mij geen pijn hoeft te lijden.
Ik heb het idee dat ze daarin niet gelooft en de dokter niet tot last wil zijn omdat ze al zo vaak bij hem is geweest.
Vind dit ontzetend moeilijk omdat ik haar ook niet kan dwingen naar hem toe te gaan.
Ze heeft ook nog weekje vakantie geboekt voor november samen met mijn vader ik hoop voor haar dat ze dat nog kan.
Maar misschien doet ze dit om ergens naar uit te kijken en er voor te gaan.
Zal wel fijn zijn voor haar als het lukt.

Fleska ik wilde je nog condeleren met het verlies van je vader ,en ik hoop dat ik ook nog een hele poos van mijn moeder mag genieten.

Rikerta

liddy
Senior Lid

Berichtdoor liddy » Zo 04 Okt 2009 19:46

Nee, je kunt haar niet dwingen.
Wat je wel kunt doen is haar huisarts bellen en je bezorgdheid uiten.
Vertel hem ook dat je denkt dat je moeder niet wil komen, omdat ze vindt dat ze de huisarts tot last is.
Op die manier doe jij wat je kunt, je laat je moeder in haar waarde,
de huisarts krijgt een beter idee wat er aan de hand is.
Op die manier is iedereen geholpen.

Zeker het vooruitzicht op een weekje vakantie kan je op de been houden.
Ik hoop met jou dat het gaat lukken.

rikerta
Lid

Berichtdoor rikerta » Do 08 Okt 2009 15:51

hallo

Mijn moeder is naar de dokter geweest en haar medicatie is weer verhoogd plus nog ander pijnstillers en medicijnen voor ontlasting.
hopen voor haar dat dit beter gaat.
Je ziet er wel iedere week achteruit gaan wat ik wel verwacht had, maar nu het zover is toch moeite mee heb.
Ben met haar kleren wezen kopen omdat alles te groot was we zijn denk ik 40 min weg geweest en ze was bekaf, daar moet ik wel even aan wennen
want hiervoor kon ze de hele dag winkelen.
Dokter had ook gezegd dat de moeheid alleen maar erger word.

Rikerta

stoffeltje
Lid

Berichtdoor stoffeltje » Do 08 Okt 2009 16:47

hoi rikerta,
goed dat je moeder er nu pijnstillers bij heeft,een mens hoeft geen pijn te lijden in die maten.
je moeder kan idd. vaker vermoeit worden.
wat fijn dat ze toch nog even eruit is geweest is met je om kleding te kopen.
het is toch iets wat jullie samen deelde.
mijn broer werd ook steeds magerder,werd soms lastig met kleding <hij was lang>
probeer in deze tijd toch mooie en prettige momenten te hebben samen .
het is ook goed voor je moeder even haar ziekte te vergeten ,al is het maar kort!
voor jou een beter gevoel dat ze minder pijn heeft.
sterkte stoffeltje

liddy
Senior Lid

Berichtdoor liddy » Do 08 Okt 2009 19:30

Het is voor degene die aan de kantlijn staat heel moeilijk te aanvaarden dat degene
waarvan je houdt steeds verder achteruit gaat.
Je wilt zo graag iets doen en dat lukt maar beperkt.
Je kunt het ziekzijn niet overnemen en niet stoppen.
Dat is een gevoel om razend van te worden.
Wees je bewust van je emoties en zoek een weg om ze te uiten.
Heel veel sterkte.

rikerta
Lid

Berichtdoor rikerta » Vr 27 Nov 2009 10:16

hallo

Het is al weer een poosje geleden dat ik geschreven heb .
Mijn moeder houd nu niks meer binnen alles wat ze eet en drinkt komt er net zo hard weer uit.
Ze heeft pleisters gekregen voor misselijkheid die moet ze achter de oor plakken en 3 dagen laten zitten, maar tot nu toe nog geen enkel resultaat.
De arts heeft het er ook over gehad om een stent in haar slokdarm te plaatsen zodat het voedsel ruimte krijgt om naar de maag te gaan.
Wie kent dit en zal het nog wel zin hebben?????
Ze lijd erg en de pijnstillers doen ook niet echt hun werk ze komt om s,morgens om 8 /9 uur haar bed uit en om 10 uur ligt ze er weer in.
wat ik nog het moeilijkste vind te aanvaarden hoe lang gaat dit nog zo door .

Rikerta

liddy
Senior Lid

Berichtdoor liddy » Vr 27 Nov 2009 12:38

Vraag de arts voor een ander medicijn tegen de misselijkheid.
Wie weet is er toch nog iets waar ze wel op reageert.
Wat de stent betreft. Ik ken iemand die een stent heeft laten plaatsen bij slokdarmkanker en die is daar heel blij mee geweest.
Het geeft tijdelijk een oplossing voor eten en drinken. Echter hoe lang die tijdelijkheid is, is niet te zeggen.
Echter degene die ik ken vond het de moeite waard, hij heeft zelfs nog eens de stent laten vervangen.
Een stent stopt het proces niet, maar kan je net weer dat zetje geven, waardoor je iets meer energie en zin krijgt.
Wat pijnstillers betreft, mijn man kreeg eerst morfinepleisters en dat was een ramp. Daarna ging hij over op tabletten en die hielpen wel.
Zo is het bij iedereen even uitzoeken waar je goed op reageert. Nu is het wel zo, dat morfine slaap veroorzaakt.
En dan krijg je het dilemma wil ik een wakkere mamma, dan heeft ze veel pijn. Wil ik een mamma die weinig pijn heeft, dan slaapt ze veel.
Helaas is de vorm van kanker die ze heeft een vorm die snel verloopt in de meeste gevallen.
Probeer je eigen grenzen in de gaten te houden, dan blijf je langer op de been.
Veel sterkte.

rikerta
Lid

Berichtdoor rikerta » Wo 02 Dec 2009 20:13

hallo

Vandaag met mijn moeder naar het ziekenhuis geweest ze moest voor onderzoek om te kijken of haar slokdarm te nauw was.
Was niet het geval ze werd wel gelijk opgenomen omdat ze eten en drinken niet meer binnen houd en alleen maar gal spuugt.
Ze ligt nu aan een infuus met vocht om uitdroging te voorkomen.
Ze heeft een erg harde en opgezette buik schijnt een hoop vocht in te zitten wat ze waarschijnlijk er morgen uithalen.
verder krijgt ze nu morfine injecties en nog een pleister voor de pijn, ze ligt alleen maar met haar ogen dicht en af en toe vraagt ze om een nat gaasje om haar lippen nat te maken.
Zit hier nu huilend dit berichtje te schrijven het is zo moeilijk om ooit zo,n sterke vrouw die nooit klaagde nu zo te zien liggen en diep in mijn hart denk ik wel eens was het maar voorbij, hoop dat dit niet te hard klinkt.

rikerta

liddy
Senior Lid

Berichtdoor liddy » Wo 02 Dec 2009 20:59

Het klinkt als een dochter die vanuit haar liefde niet kan aanzien wat er allemaal gebeurt.
Je wilt je moeder niet missen, maar op deze manier leven gun je niemand en zeker je moeder niet.
Een heel normale reactie, heel begrijpelijk.
Het is goed dat je je tranen laat komen. Emoties moet je niet opkroppen.
Je hebt kans dat er een kleine verbetering is, zodra ze het vocht in haar buik kwijt is.
Het verloop van haar ziekte is af te lezen aan het geel worden.
Zodra de lever in problemen komt, gaat je moeder steeds geler zien. Zelfs haar oogwit zal geel worden.
Dat is een teken dat het einde in zicht komt.
Ik wil je heel veel sterkte wensen met de moeilijke weg die je moet gaan.

stoffeltje
Lid

Berichtdoor stoffeltje » Wo 02 Dec 2009 21:56

hoi rikerta,
erg moeilijk en verdrietig om je moeder zo mee te maken.
uit vooral je gevoelens en praat met iemand zodat je niet met je gevoel alleen staat.
laat je moeder merken dat je er bent voor haar,zover mogelijk.
er komt vaak meer over dan je denkt,praten,zeggen tegen haar wat ze voor je betekend.
en dat ze mag gaan slapen als ze er aan toe is.
veel sterkte en liefs stoffel

rikerta
Lid

Berichtdoor rikerta » Do 03 Dec 2009 17:10

hallo

Vandaag is er 5 liter vocht uit mijn moeders buik gehaald ze heeft een catheter gehad om te kijken hoeveel ze plast.
Verder nog steeds hetzelfde hopen dat ze nu zelf weer gaat drinken en beetje gaat eten. Ondanks de morfine spuiten en pleisters heeft ze nog veel pijn, en met name in haar rug.
Het is nu afwachten hoe dit verder gaat verlopen. We weten wel dat het vocht elke keer terug zal komen en dat ze dan elke keer een drain moet om het vocht er uit te halen.

Rikerta

liddy
Senior Lid

Berichtdoor liddy » Do 03 Dec 2009 17:22

Onvoorstelbaar hè dat er zo'n hoop vocht in je buik kan zitten.
Hopelijk geeft het haar verlichting dat ze dat vocht kwijt is.
De rugpijn kan door al dat vocht ontstaan zijn en als dat zo is, dan zal nu de pijn vlug minder worden.
Wat fijn voor je moeder dat jij zo veel bij haar kunt zijn, dat zal een hele steun zijn voor haar.
Niet vergeten ook aan jezelf te denken.
Sterkte.

rikerta
Lid

Berichtdoor rikerta » Vr 11 Dec 2009 08:03

hallo

Mijn moeder komt vandaag uit het ziekenhuis gelukkig.
Ze hebben afgelopen woensdag weer vocht uit haar buik gehaald maar liefst 6en half liter het schijnt van haar buikwand af te komen wat veroorzaakt word door de kanker en omdat haar lever en nieren niet goed meer werken.
We hebben wel van alles moeten regelen voordat ze naar huis mocht , een ziekenhuisbed , postoel en wijkverpleging maar alles is goed geregeld.
Wat nu wel moeilijk is dat we nu de laaste fase in gaan zoals de arts zei leeft ze niet langer dan nu en 3 maanden (ze denken wel eerder)
Het komt nu dan zo dichtbij en word werkelijkheid , je wist het altijd wel maar je wilde er niet aan .
Hoop dat jullie begrijpen wat ik wil zeggen.

Rikerta

liddy
Senior Lid

Berichtdoor liddy » Vr 11 Dec 2009 14:23

Wat fijn dat ze naar huis mag.
Thuis is het toch fijner liggen dan in het ziekenhuis.
Hoeft ze niet in het tempo van het ziekenhuis mee te gaan.
Het is bij mijn man een periode geworden die beslist niet makkelijk was.
Maar wel een tijd die ik niet had willen missen.
Ik kreeg de kans om zoveel te doen voor hem, iets wat me in het ziekenhuis niet gelukt was.
Bijv. hij sliep graag wat uit, dus had ik geregeld dat hij als laatste op de ochtend werd gewassen.
Zodoende was het vaak half elf er de verpleegster kwam en dat vond hij heerlijk.
Koester de kleine dingen.
Hebben jullie een goed contact met de huisarts? Bij ons kwam hij iedere week langs.
Vraag hem hoe hij verwacht dat het einde gaat verlopen. Waar moet je op letten?
In ieder geval is geel worden een duidelijk teken.
Ook had ik contact met de huisarts zonder dat mijn man erbij was.
Dan kwam ik aan bod en kon ik dingen zeggen die niet gingen met mijn man erbij.
Bijv. mijn man kon onredelijk zijn, dit als een gevolg van de druk op zijn hersenen.
En al wist ik dit verstandelijk heel goed en raakte me toch emotioneel.
Dus doe wat je kunt en vergeet vooral niet om op jezelf te letten.

rikerta
Lid

Berichtdoor rikerta » Ma 28 Dec 2009 10:08

Hallo
Mijn moeder is er nog .
We hebben samen met mijn broers de kerstdagen gevierd ook al was het heel vermoeiend voor haar, je kon zien dat ze genoot.
Ik neem wel mijn petje voor haar af, ondanks ze veel pijn heeft stelt ze elke keer een datum waar ze voor gaat.
Ze krijgt nu 2 x op een dag morfinespuiten, ze heeft pleisters en daar naast de nodige medicijnen.
Mijn vader word 8 januari 75 en ze wil dat nog graag meemaken.
Het is alleen de vraag of haar lichaam dat volhoudt.
Ze moet nu ook elke week het vocht uit haar buik laten weghalen, en ze houd nu helemaal geen eten en drinken binnen.
Ik zelf vind het steeds moeilijker worden, want ik had een muurtje om me heen gebouwd, maar nu zie ik dat het einde nadert en heb het daar nu heel moeilijk mee.
Vooral hoe gaat het met mijn vader als zij er niet meer is, hij hangt heel erg aan mij omdat ik enig dochter ben.
Ik heb alles voor hem over hoor, maar heb ook mijn eigen gezin en we wonen in andere plaatsen .
Misschien zeggen jullie wel dat is van latere zorg eerst je moeder maar het houd mij wel bezig hoop niet dat dat egoïstisch klinkt.

Rikerta

stoffeltje
Lid

Berichtdoor stoffeltje » Ma 28 Dec 2009 11:50

hoi rikerta,
wat mooi dat jullie de kerstdagen zo nog doorgekomen zijn.
iets om dankbaar voor te wezen.
zo te lezen is je moeder ondanks alles erg sterk.
dag per dag gaan is goed, en steeds naar iets toeleven.
probeer geen muur om je te bouwen, je hebt ook je verdriet en emoties waar je nu mee zit, uit ze ook.
heb je iemand waar je goed mee kunt praten en huilen?
praat ook met je moeder, nu kan het nog.
alle begrip voor je vader, maar vergeet jezelf niet.
neem ook voor jezelf de ruimte en ontspanning tussendoor.
het is ook veel een gezin en je moeder en vader.
je staat aan de zijkant en kan weinig doen, maar wees er voor ze.
veel sterkte stoffel...

liddy
Senior Lid

Berichtdoor liddy » Ma 28 Dec 2009 13:02

In de laatste maanden voordat mijn man stierf, had ik gesprekken met de huisarts waarin ik centraal stond.
Mijn man wist van deze gesprekken af en ook waarover ze gingen.
In die gesprekken kon ik ook over mijn angst praten hoe straks nu verder.
Daarom had ik het er ook moeilijk mee toen mijn vader in zijn laatste fase was, hoe gaat het nu straks met moeder.
Mijn moeder was een heel sterke vrouw, maar ik wist ook dat haar hart slecht was.
Ik wist ook dat het zwaar zou worden, echter het proces waar ze doorheen moest, dat kon ik niet voor haar doen.
Dat maakte het ook moeilijk voor mij om haar na een bezoek weer alleen te laten.
Echter ik wist dat langer blijven enkel het moeilijke moment van weggaan zou verschuiven, komen zou het toch.
Praat over deze zorgen met de huisarts van je vader. Hij/zij weet wat voor mogelijkheden er zijn in de woonplaats van je vader.
Bijv. wellicht is er een plek waar hij warm eten kan krijgen.
Vaak hebben bejaardenhuizen de mogelijkheid voor oudere bewoners in de buurt om mee te eten.
Hij krijgt dan warm eten en een praatje en er is iemand die naar hem omkijkt.
Het is heel lief van je om hier al aan te denken.
Vergeet echter niet de dag van vandaag. Nu kun je er nog zijn voor je moeder.
Sterkte.

rikerta
Lid

Berichtdoor rikerta » Di 12 Jan 2010 17:47

hallo

Ik weet niet hoe ik moet beginnen of ik blij moet zijn of niet.
Mijn moeder is er nog ze heeft oud en nieuw mee gemaakt en afgelopen weekend mijn vaders verjaardag.
Dit klinkt tweestrijdig maar mijn moeder gaat steeds slechter ze valt steeds meer af en om eerlijk te zijn is ze hoe ze eruit ziet mijn moeder niet meer.
Ze krijgt steeds meer pijn ze heeft nu erg last van haar keel en pijn in haar borst.
Waar ik me boos over kan maken waarom moet ze zoveel lijden ik heb liever dat ze vandaag nog heen gaat en rust vind dan morgen klinkt misschien hard, maar ik zit vol met frustaties.
Het gaat ook niet zo goed met mij omdat ik het steed moeilijker vind ook om naar haar toe te gaan en haarzo te zien liggen.
Ze komt ook niet meer van bed af alles is haar teveel.
Sorry dat ik dit hier zo schrijf terwijl andere misschien zeggen wees blij dat ze er nog is.

Rikerta

stoffeltje
Lid

Berichtdoor stoffeltje » Di 12 Jan 2010 18:28

hallo rikerta,
het dubbele gevoel herken ik van je.
dat ze zo veel pijn heeft en achteruit gaat ,terwijl je er zelf niks aan kan doen.
en hoeveel en hoelang kan ze zo dan nog hebben.
rustig inslapen is dan bij vele een wens.

toch heeft je moeder naar de feestdagen en je vaders verjaardag gevochten en heeft ze dit gewonnen.
dit vindt ik erg bewonderingswaardig.

dat je moeder ook uiterlijk zo veranderd is erg naar te zien.
het is ook niet niks wat het van je moeders lichaam vergt.

zoek voor jezelf hulp om te praten en ook jou gevoelens te kunnen uiten.
het stapelt zich alleen maar op, en je krijgt er later last van.
doe ook met je gezin tussendoor gezellige dingen.
spaar ook op die manier wat kracht, want dat heb je nog nodig.
heel veel sterkte stoffel..

don
Lid

Berichtdoor don » Di 26 Jan 2010 21:17

rikerta schreef:hallo

Ik weet niet hoe ik moet beginnen of ik blij moet zijn of niet.
Mijn moeder is er nog ze heeft oud en nieuw mee gemaakt en afgelopen weekend mijn vaders verjaardag.
Dit klinkt tweestrijdig maar mijn moeder gaat steeds slechter ze valt steeds meer af en om eerlijk te zijn is ze hoe ze eruit ziet mijn moeder niet meer.
Ze krijgt steeds meer pijn ze heeft nu erg last van haar keel en pijn in haar borst.
Waar ik me boos over kan maken waarom moet ze zoveel lijden ik heb liever dat ze vandaag nog heen gaat en rust vind dan morgen klinkt misschien hard, maar ik zit vol met frustaties.
Het gaat ook niet zo goed met mij omdat ik het steeds moeilijker vind ook om naar haar toe te gaan en haar zo te zien liggen.
Ze komt ook niet meer van bed af alles is haar teveel.
Sorry dat ik dit hier zo schrijf terwijl andere misschien zeggen wees blij dat ze er nog is.

Rikerta

jeetje rikerta,
ik heb stukken uit dit topic gelezen van je en het is heel herkenbaar allemaal
zeker dit laatste stuk over jezelf dat je zo vol zit met frustraties..
ikzelf had daar ook erg veel last van en ben naar een acupuncturist gegaan, daar kreeg ik thee van kruiden van en naaldjes in mijn oren
en moet zeggen... de pijn word er niet minder van maar de grootste boosheid word getemperd
baat het niet dan schaadt het ook niet dacht ik
ik weet niet of je wat aan deze info hebt maar je moet ook goed op jezelf passen hoor
nogmaals heel veel sterkte
veel liefs don

rikerta
Lid

Berichtdoor rikerta » Do 28 Jan 2010 18:20

hallo

Ik wilde jullie even zeggen dat mijn moeder gistermorgen om 11 uur is overleden.
ze is nog tot dinsdagavond bij geweest en is in het bijzijn van ons (mijn vader broers ) en ik rustig heen gegaan ze is snachts in coma geraakt
en voor haar is ze gelukkig vredig ingeslapen.

Rikerta

Terug naar “Ervaringsverhalen”