Mijn moeder (70) weet pas sinds kort dat ze kanker heeft. In april dit jaar is ontdekt dat er kanker in de lever zat, allerlei onderzoeken volgden. Er werd gezegd het is beperkt tot de lever. Een pluspuntje. Al gauw, na een leverpunctie, bleek dat het toch in de darm zat. Deze tumor is nu verwijderd. Nu de lever nog....
We hebben deze week te horen gekregen dat de tumor in de lever gegroeid is. Van 13 cm naar 19 cm! Deze 6 cm is gebeurd in 9 wkn tijds. Dat is mijn inzien enorm! Daarnaast zitten er veel kleine tumoren en kankerweefesel in de lever.
Ze heeft geen jaren meer de tijd, ze wordt niet meer beter.

Ik vind de informatie die we krijgen zeer slecht, mijn vader en moeder spreken verschillende artsen, de chirurg, etc. Maar de ene keer is het dit, dan weer dat. Mijn moeder zou chemo krijgen, maar wanneer was niet duidelijk. Deze week eindelijk een gesprek gehad, en ze gaan nu begin volg. week starten met chemo. (als het goed is)
Zodra ze een gele kleur krijgt mogen ze dit namelijk niet meer, en dit is nog niet het geval gelukkig. De chemo kan volgens de arts het leven met 6 mnd tot een paar jaar verlengen en dat wil ze uiteraard heel graag.
De chemo schijnt niet heftig te zijn qua uitwerking, maar dit valt natuurlijk bij iedereen anders. En ik lees hier ook verschillende verhalen over deze kuur.
Waar wij tegen aan lopen is de info voorziening. Als wij geen gesprek met een arts hadden gehad, op ons verzoek, wanneer hadden ze dan willen vertellen dat ze niet meer beter wordt. Wanneer hadden ze met de chemo willen starten? Als het niet meer kan? Wij hebben nu gepusht, (uiteraard in overleg met mijn moeder) dat de chemo heel snel start.
De arts was niet echt op de hoogte van de toestand, was verbaasd dat mijn moeder een sonde had, vind ik ook een slechte zaak. De arst gaf verder wel veel informatie, maar naar onze zin te weinig, te laat...
Er zijn zoveel onderzoeken geweest, dat er ook veel te laat met conreeet dingen gestart zijn.
Herkent iemand deze situatie, zijn er mensen hier met dezelfde aandoening in de familie, hoe hiermee om te gaan, etc?
Hoor graag jullie mening, verhaakl, etc.
gr, Odes