Onmacht, moeder met uitzaaiing in de lever

Hier mogen kankerpatiénten hun eigen ervaringsverhaal delen met anderen. Dit is voor anderen vaak weer heel leerzaam en voor de patiënt een prima manier om wat van zich af te schrijven.
odes
Lid

Onmacht, moeder met uitzaaiing in de lever

Berichtdoor odes » Do 15 Jul 2010 15:28

Hallo, ook ik wil graag even mijn verhaal kwijt, en misschien vind ik hier mensen die helaas in hetzelfde schuitje hebben gezeten met hun familielid.
Mijn moeder (70) weet pas sinds kort dat ze kanker heeft. In april dit jaar is ontdekt dat er kanker in de lever zat, allerlei onderzoeken volgden. Er werd gezegd het is beperkt tot de lever. Een pluspuntje. Al gauw, na een leverpunctie, bleek dat het toch in de darm zat. Deze tumor is nu verwijderd. Nu de lever nog....
We hebben deze week te horen gekregen dat de tumor in de lever gegroeid is. Van 13 cm naar 19 cm! Deze 6 cm is gebeurd in 9 wkn tijds. Dat is mijn inzien enorm! Daarnaast zitten er veel kleine tumoren en kankerweefesel in de lever.
Ze heeft geen jaren meer de tijd, ze wordt niet meer beter. :cry:
Ik vind de informatie die we krijgen zeer slecht, mijn vader en moeder spreken verschillende artsen, de chirurg, etc. Maar de ene keer is het dit, dan weer dat. Mijn moeder zou chemo krijgen, maar wanneer was niet duidelijk. Deze week eindelijk een gesprek gehad, en ze gaan nu begin volg. week starten met chemo. (als het goed is)
Zodra ze een gele kleur krijgt mogen ze dit namelijk niet meer, en dit is nog niet het geval gelukkig. De chemo kan volgens de arts het leven met 6 mnd tot een paar jaar verlengen en dat wil ze uiteraard heel graag.
De chemo schijnt niet heftig te zijn qua uitwerking, maar dit valt natuurlijk bij iedereen anders. En ik lees hier ook verschillende verhalen over deze kuur.

Waar wij tegen aan lopen is de info voorziening. Als wij geen gesprek met een arts hadden gehad, op ons verzoek, wanneer hadden ze dan willen vertellen dat ze niet meer beter wordt. Wanneer hadden ze met de chemo willen starten? Als het niet meer kan? Wij hebben nu gepusht, (uiteraard in overleg met mijn moeder) dat de chemo heel snel start.
De arts was niet echt op de hoogte van de toestand, was verbaasd dat mijn moeder een sonde had, vind ik ook een slechte zaak. De arst gaf verder wel veel informatie, maar naar onze zin te weinig, te laat...
Er zijn zoveel onderzoeken geweest, dat er ook veel te laat met conreeet dingen gestart zijn.

Herkent iemand deze situatie, zijn er mensen hier met dezelfde aandoening in de familie, hoe hiermee om te gaan, etc?
Hoor graag jullie mening, verhaakl, etc.
gr, Odes

liddy
Senior Lid

Re: Onmacht, moeder met uitzaaiing in de lever

Berichtdoor liddy » Do 15 Jul 2010 18:28

Dat is niet zo mooi hoe ze met jullie omgaan.
Is het een idee om de huisarts in te schakelen en te kijken
hoe hij/zij jullie kan helpen om beter aan informatie te komen?
Wellicht weet hij/zij een manier hoe het aan te pakken.
Sterkte.

chenko
Lid

Berichtdoor chenko » Za 31 Jul 2010 00:10

hallo,
misschien is naar een ander ziekenhuis gaan een optie? denk dat jullie in dit ziekenhuis geen vertrouwen meer hebben.
zelf heb ik met ziekenhuis van ons wel goede ervaring alleen konden ze ook niets meer voor mijn ma doen.
ze waren wel duidelijk en medelevend. mijn ma had alvleesklierkanker met uitzaaiingen naar de lever en had nog 3 wk te leven zeiden ze
toen hebben we haar naar huis gehaald en samen met mn pa heb ik haar thuis verzorgd, afgelopen vrijdag is ze overleden op 65 jarige leeftijd.
niet te bevatten! maar geen klachten over artsen, heel veel sterkte!!!
groetjes yolanda

odes
Lid

Berichtdoor odes » Ma 01 Nov 2010 10:01

Even een update. Mijn moeder heef in september wederom 3 weken in het zh gelegen en is op 1 oktober jl overgebracht naar een hospice. Daar is de verzorging en aandacht voor haar en familie enorm goed en zijn we erg blij mee.
Momenteel is ze in de laatste fase. De 1ste chemo is niet aangeslagen, de 2e heeft ze niet meer gedaan. In totaal is ze nu 6 mnd ziek en ik hoop voor haar dat ze deze week , of gauw, haar ogen sluit. Ze heeft gelukkig geen pijn, wat bijna onmogelijk is in deze situatie . (ver gevorderde kanker in de lever). Ze heeft haar strijd gestreden, heeft nog moeite met loslaten, het alleen laten van mijn vader. Maar wij hebben haar duidelijk gemaakt dat dat allemaal goed komt. Wetend dat de dood om de hoek ligt is natuurlijk ook erg beangstigend.

gr, Odes

odes
Lid

Berichtdoor odes » Ma 01 Nov 2010 10:03

chenko schreef:hallo,
toen hebben we haar naar huis gehaald en samen met mn pa heb ik haar thuis verzorgd, afgelopen vrijdag is ze overleden op 65 jarige leeftijd.
niet te bevatten! maar geen klachten over artsen, heel veel sterkte!!!
groetjes yolanda

Hoi Yolanda, lees je berichtje nu pas. Ik wil je heel veel sterkte wensen met het verlies van je moeder.

gr, Odes

liddy
Senior Lid

Berichtdoor liddy » Ma 01 Nov 2010 13:00

Ik wil je nog hele mooie momenten met je moeder wensen.
Als praten niet meer lukt of niet meer hoeft, kunnen aanrakingen heel waardevol zijn.
Haar voeten of handen lichtjes insmeren met crème.
Hopelijk heeft je moeder een rustige overgang.

stoffeltje
Lid

Berichtdoor stoffeltje » Ma 01 Nov 2010 17:57

hallo odes,
mooi dat jullie het zelf ook als beter ervaren in het hospice!
hoop dat jullie moeder zonder pijn en verdriet het leven zo los kan laten.
ik denk aan jullie.
geef het gevoel dat jullie er zijn voor haar.
heel veel sterkte,
stoffeltje..

Terug naar “Ervaringsverhalen”