mijn moeder heeft alvleesklierkanker

Hier mogen kankerpatiénten hun eigen ervaringsverhaal delen met anderen. Dit is voor anderen vaak weer heel leerzaam en voor de patiënt een prima manier om wat van zich af te schrijven.
starking
Lid

mijn moeder heeft alvleesklierkanker

Berichtdoor starking » Ma 21 Feb 2011 17:25

Hallo.

Van de week gehoort dat mijn moeder (85) alvleesklierkanker heeft. We gingen eigenlijk voor een blaas onderzoek om dat ze steeds
blaasontstekingen had en een pijn in haar buik. Twee weken er voor was er een scan gemaakt van haar nieren. We moesten eerst bij de arts komen voor dat het onderzoek zou plaats vinden, deze ging echter niet door en werd ons verteld dat ze kanker had en aan gezien haar leeftijd niets meer voor haar kon worden gedaan. En naar huis gingen we, wel de volgende dag nog een bloed test doen en dat was dat.
De bloed test toonde een week later aan dat de waarden 3x zo hoog waren als een maand ervoor en ze het maar verder met haar huisarts moest bespreken, en als ze koorts krijgt of geel gaat zien, ze wel naar het ziekenhuis kan komen om haar galweg teopen en dan nog een paar weken zou rekken. 2 jaar geleden ben ik mijn zus verloren aan darmkanker en mijn vader 18 jaar geleden aan leverkanker.
Toen is het ook met beide zo aprupt gegaan, hier en daar wel een onderzoek, maar kunnen niets meer voor u doen en daar ging je dan.
En nu weer, ik weet ook niet hoe dit nu bij mijn moeder gaat verlopen. Ze zeggen bij oudere mensen gaat het langzamer, maar we weten niet of het uitgezaaid is, of in welk stadium. Er wordt ons weinig verteld.
Is er iemand die weet hoe dit gaat verlopen en wordt het tegen iedereen zo bot gezegt en je kan gaan. Ik heb het nu al drie keer mee gemaakt en het wordt me op dit moment echt een beetje teveel

Me moeder doet het op het moment echt wel goed. Wel al wat meer pijn en geen eetlust en misselijk. Maar ze zegt ik neem elke dag zo als die komt en ga niet zitten wachten doe gewoon me ding nog. Maar die onzekerheid weer

Starking

stoffeltje
Lid

Re: mijn moeder heeft alvleesklierkanker

Berichtdoor stoffeltje » Ma 21 Feb 2011 20:03

hallo starking,
allereerst van harte gecondoleerd met het verlies van je zus en vader.

wat een sterke vrouw is je moeder als ik dit zo lees!
verlies van dochter en man,en dan toch zo ermee om blijven gaan.

het is idd. erg kortaf van de artsen,vraag meer uitleg.
neem een briefje mee,de kans op vergeten is snel op die momenten.

je zal zelf ook met je gevoel alle kanten op gaan.
uit het,praat en schrijf !
maak je rugzak niet te vol.
kanker is grillig,je kan weinig of niks doen behalve aanwezig zijn voor je moeder.
deel je verdriet ook met je moeder,dat maakt het voor haar ook gemakkelijker te praten als haar wat dwars zit.

moeilijke vraag ,is alles geregeld voor als je moeder heengaat?
nu kan ze het zelf nog aangeven.
daarna nog samen de tijd zoveel mogelijk goed doorbrengen.
veel sterkte stoffeltje

starking
Lid

Berichtdoor starking » Di 22 Feb 2011 17:29

Thanks voor je reactie. Het is moeilijk om met me moeder tepraten, omdat we dat nog nooit hebben gedaan. Zij is zeer gesloten.
Ga wel zo vaak het kan naar haar toe en nog zo veel tijd met haar door brengen. Ik weet dat het toch tespraken moet komen, wat ze wil en hoe we dingen gaan regelen.
Ze woont nog op zich zelf, maar als de ziekte erger wordt zullen we toch iets moeten regelen. Ik kan niet 24 uur bij haar zijn, ook al heb ik geinformeerd dat ik zorgverlof kan krijgen, en heb een gezin achter me staan die me alle mogelijk geeft. Dit was ook het geval toen me zus
in terminale fase was, zij was verstandelijk gehandicapt, me moeder wilde dat ze haar laatste weken bij haar was, Omdat me moeder het niet alleen aan kon waren wij, ik en mijn zus, er ook s'nachts. Ging dan tussen door naar huis voor mijn gezin. Maar me moeder is alleen en het kontakt met me zus is uiters slecht. Is er ook een mogelijkheid, als iemand hier iets van weet om verpleging tehebben, als ik er even niet kan zijn.

Starking (Jacqueline)

liddy
Senior Lid

Berichtdoor liddy » Di 22 Feb 2011 18:42

Via je huisarts kun je thuiszorg aanvragen, voor huishoudelijke zorg en verpleegkundige zorg,
In een terminale fase kan er ook 's nachts verpleging komen.
Een zeer gewaardeerd alternatief is een hospice of bijna thuis huis die zijn er door heel Nederland.
Mijn oom en tante waren vol lof over de hospice. Dat heb ik ook van anderen gehoord.
Wel of niet thuis blijven, er is voor allebei wat te zeggen. Ieder kiest naar zijn/haar eigen situatie.
Zodoende hoef jij niet alle zorg op je te nemen en krijg jij ook wat tijd om aan jezelf toe te komen.
Ik hoop dat je nog veel goede momenten met je moeder kunt hebben.
Een gebaar kan meer zeggen dan woorden.

Terug naar “Ervaringsverhalen”