endeldarmkanker dreunt na

Hier mogen kankerpatiénten hun eigen ervaringsverhaal delen met anderen. Dit is voor anderen vaak weer heel leerzaam en voor de patiënt een prima manier om wat van zich af te schrijven.
abdoet
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 08 Jun 2013 19:47

endeldarmkanker dreunt na

Berichtdoor abdoet » Do 20 Jun 2013 09:12

Ik was net na 20 jaar werken weg gereorganiseerd en genoot 3 weken van mijn vrijheid toen ik in de ochtend bloed bij de :lol:ontlasting vond. Meteen de huisarts gebeld, na enig aandringen kon ik terecht.
Vier dagen later was ik bij de mdl arts voor een colonscopie. Ik zag op de monitor mijn darm passeren en daar was de tumor in beeld. Een rode zweer die ik inmiddels naar de hel wens. De arts kwam een half uur later met zijn bevindingen en we wisten meteen dat het mis was. Twee dagen later een mri en de dag daarna een ct-scan.
Voorlopige diagnose was foute boel. Door feestdagen, kroningsdag, hemelvaart en pinksteren ging het even in de vertraging. Volgens de arts zou het 5 maal bestralen worden en daarna opereren en klaar. Maar dat ging natuurlijk anders. Enige verdachte lymfeklierenl leidden tot het lange traject. Dat is 25 maal bestralen en 200 pillen slikken (Xeloda) natuurlijk in dagelijkse doses. De naam van het middel is mooi maar de bijwerkingen in combinatie met bestraling zijn minder.
Inmiddels ben ik bijna aan het einde van het voortraject dat leidt naar een operatie waarschijnlijk in september.
Ik neem het maar dag voor dag. Slapen gaat moeizaam, ik zit veel op het toilet. Ik kan daar al krampend met gemak de hele krant doorlezen. Ik kan er wel lekker zitten itt op een stoel want ik heb pijn aan mijn stuitje sinds een half jaar. Heeft ws met die kanker te maken maar zeker is het niet. Tegen de pijn kreeg ik eerst tramadol, daar werd ik alleen maar dol van. Daarna oxynorm maar dat legt de darmen stil met als gevolg nog meer krampen, niet normaal meer. Ik gebruik nu alleen nog paracetamol dat moet maar zo.
Ik sleep me naar het einde van de kuur en hoop dat ik daarna nog even op vakantie kan. Je leven staat wel op zijn kop maar ik heb goede hoop dat het weer goed komt.
Ik bericht wel verder over het al of niet vrolijke vervolg

margiena
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 26 Mar 2011 16:55

Re: endeldarmkanker dreunt na

Berichtdoor margiena » Di 25 Jun 2013 17:30

Hoi
Velen zijn dit traject gegaan. Ik ook en weet daarom precies wat je doormaakt. 25 bestralingen, chemo erbij en 6 weken voor de operatie een bacterie in de darmen. 2 weken in het ziekenhuis gelegen. Kortom, ik zag het niet meer zitten.
Ben vandaag op de kop af 4 jaar geleden geopereeerd. Endeldarm verwijderd en een aantal schildklieren.
Laat de moed dus niet zakken. Zorg wel dat je een ziekenhuis vindt die veel ervaring heeft op dit gebied.
Enne...laat je niks wijsmaken dat je deze kanker had kunnen voorkomen. Iedereen kan het krijgen.
Sterkte en blijf schrijven.

popje74
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Zo 21 Jul 2013 20:57

Re: endeldarmkanker dreunt na

Berichtdoor popje74 » Di 23 Jul 2013 17:53

bij mijn man is in maart dit jaar endeldarmkanker geconstateerd, 5cm groot, door de darmwand heen maar geen uitzaaiijngen, op de mri zeiden ze wel dat er wat plaatselijke lymfeklieren waren opgelicht?? nu heeft hij al enige tijd last van zijn stuitje ik las dat u dat ook heeft, had u dat alvoor dat er kanker werd geconstateerd? en heeft u ook het idee dat ze in het ziekenhuis je niet ales vertellen, mijn man vermoed dat niet alles wordt verteld aan hem

abdoet
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 08 Jun 2013 19:47

Re: endeldarmkanker dreunt na

Berichtdoor abdoet » Ma 29 Jul 2013 14:22

Aan popje,
Ik geloof niet dat ze je in het ziekenhuis niet alles vertellen. Veel pijnen zijn niet goed te verklaren. Mij is uitgelegd dat door de groei van de tumor wellicht een zenuw in de knel komt en je hersenen registreren dat als pijn aan het stuitje. Op scans is niets te zien en inmiddels heeft na de bestraling de pijn zich verplaatst en is onduidelijker geworden. De artsen weten ook niet alles maar je moet goed doorvragen en iemand meenemen om je te steunen en mee te praten. Laat je niet met een kluitje in het riet sturen.

golverd
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Vr 01 Nov 2013 20:07

Re: endeldarmkanker dreunt na

Berichtdoor golverd » Vr 01 Nov 2013 20:22

Pijn in je stuitje? Dat klinkt HEEL bekend.

Jaren lang had ik daar last van. Op een nare dag, 2,5 jaar geleden, kreeg ik een diagnose endeldarmkanker. Hele endeldarm eruit, 6 maanden met een stoma rond gelopen. Ik weet nog heel goed dat ik, direct na de operatie, die pijn in mijn stuitje niet meer voelde. Daar was ik erg gelukkig mee. Maar, binnen een week kwam dat feest weer terug, en erger dan ervoor. Ik kon al jaren niet meer normaal fietsen, dat deed teveel pijn. Na de operatie was het helemaal niet meer te harden en van paracetamol ging het naar diclofenac en vervolgens morfine. Ik ben blijven zeuren over deze stuitpijn, en uiteindelijk vonden ze op een scan toch wat raars direct achter mijn ruggegraat.
Vervolgens werd een punctie met een drain gedaan; Uit die drain kwam helemaal niets. Ik dacht dat ook dit weer voor niets was. Maar, na verloop van een week hield de pijn toch op. Ik kan dus weer gewoon fietsen!

Jammer dat er intussen toch metastasen zijn; ik heb denk ik hooguit een jaar, misschien iets meer, maar dit is voor mensen met zo'n stuit-pijn: doorzeuren in het ziekenhuis! Er is blijkbaar wat aan te doen, en misschien is het wel een vroeg signaal voor ergere dingen. Het is dat ik nooit de moeite heb genomen ermee naar de arts te gaan, maar ik had mijn tumor misschien 4 jaar eerder kunnen ontdekken in een minder gevaarlijke toestand. Ik hoop dat hiermee een ander wellicht wel op tijd stappen kan nemen. Voor mij is het te laat.


Terug naar “Ervaringsverhalen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten