Baarmoedercellen in uitstrijkje?

Hier mogen kankerpatiénten hun eigen ervaringsverhaal delen met anderen. Dit is voor anderen vaak weer heel leerzaam en voor de patiënt een prima manier om wat van zich af te schrijven.
Lutje
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Zo 11 Aug 2013 10:45

Baarmoedercellen in uitstrijkje?

Berichtdoor Lutje » Zo 11 Aug 2013 11:10

Ik ben een vrouw van 54 jaar oud. Sinds 1,5 jaar menstrueer ik niet meer. Anderhalve maand geleden begon bloedverlies. Twee weken geleden heeft de huisarts een uitstrijkje gemaakt. Hier bleek pap3. Dezelfde dag kon ik terecht bij de gyneacoloog. Deze vertelde mij dat 'de cellen uit de baarmoeder komen'. Er is een interne echo gemaakt (enige verdikkingen in het baarmoederslijmvlies zijn zichtbaar) en wat cellen afgeschraapt uit de baarmoeder voor onderzoek. Volgende week kan ik terecht voor een kijkoperatie en een bioptie van de baarmoeder. De baarmoedermond is blijktbaar o.k.
Blijkbaar gaat het om de baarmoeder, terwijl er een uitstrijkje is gemaakt. Dit begrijp ik niet. De verwondering hierover kwam pas toen ik weer thuis was, het ging allemaal zo snel. Zit er misschien in het vocht/bloed cellen uit de baarmoeder? Of is er een uitgroei naar de baarmoedermond? Heeft iemand hier ervaring mee of antwoord op?
Lutje

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Baarmoedercellen in uitstrijkje?

Berichtdoor liddy » Zo 11 Aug 2013 13:52

Ja, die cellen komen uit de baarmoeder.
Vergelijk ze met een menstruatie, dat komt ook van de baarmoeder af.
Normaal kan bij bloedverlies geen uitstrijkje gemaakt worden, omdat men dan geen zekerheid heeft
dat er in het uitstrijkje cellen van de baarmoedermond zitten.
Juist om die reden kon er bij jou wel een uitstrijkje gemaakt worden.
Men wilde bij jou juist de baarmoedercellen hebben die in het bloedverlies zitten.
Bij Pap3 heeft men afwijkende cellen gevonden. Dat hoeft geen kanker te zijn.
Echter men weet dat afwijkende cellen kanker kunnen worden.
Met een behandeling kan men voorkomen dat die afwijkende cellen toch kanker veroorzaken.
In een enkel geval is er wel sprake van kanker en zal men meteen overgaan tot nader onderzoek
om precies te bepalen wat er aan de hand.
Vandaar dat het zo goed is dat men bij jou een biopt van de baarmoeder gaat nemen.
Als men bij de kijkoperatie wat gas gebruikt om het gebied wat 'op te blazen' waardoor ze alles beter kunnen zien,
is er een kans dat je na de operatie last van je schouders krijgt. Zodra je gaat staan, gaat het gas omhoog
en omdat het niet verder kan dan je schouders, krijg je daar last. Het lichaam breekt het gas vanzelf af,
dus na een paar dagen zijn je schouders weer normaal.
Het is namelijk een gekke gewaarwoording last te hebben van je schouders, als ze op een andere plek bezig zijn geweest.
Succes.
Ook met het wachten. Het duurt meestal een week voordat je de uitslag van het biopt krijgt.

Lutje
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Zo 11 Aug 2013 10:45

Re: Baarmoedercellen in uitstrijkje?

Berichtdoor Lutje » Zo 11 Aug 2013 14:54

Dank je wel! Ik ben een beetje gerustgesteld. Het is vervelend dat je zo weinig weet en moet wachten, ook al is dat eigenlijk nog maar heel kort.
Lutje


Terug naar “Ervaringsverhalen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten