Lever-, Galweg- of Alvleesklierkanker? Of toch niet?

Hier mogen kankerpatiénten hun eigen ervaringsverhaal delen met anderen. Dit is voor anderen vaak weer heel leerzaam en voor de patiënt een prima manier om wat van zich af te schrijven.
Gdk
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014 23:32

Lever-, Galweg- of Alvleesklierkanker? Of toch niet?

Berichtdoor Gdk » Di 29 Jul 2014 00:25

Op 1 juni kreeg mijn moeder (85) de 'diagnose' galweg-, lever- en of alvleesklierkanker. Het werd ontdekt doordat ze geelzucht kreeg, opgenomen werd in het ziekenhuis en er middels een kijkopreratie met een slangetje een stent in de galweg werd geplaatst. Men stuitte hierbij op een kwaadaardig uitziende tumor. Verdere onderzoeken werden in het belang van de patient niet gedaan (mijn moeder is licht dementerend, en heeft een kwetsbare gezondheidstoestand, ze is overigens nog wel mobiel). De prognose van deze ziekte is niet best, vertelde ons de artsen. Er was, gezien haar leeftijd, geen behandeling meer mogelijk.

Inmiddels zijn we bijna twee maanden verder. Mijn moeder zit inmiddels wel in een woonzorgvoorziening, maar meer vanwege een regelmatig terugkomend delerium, waardoor zij soms erg in de war is en niet meer alleen kan zijn. Twee weken geleden leek het er op dat de geplaatste stent in de galweg weer dicht zat, omdat mijn moeder weer geel begon te zien. Bloedonderzoeken wezen echter dit niet uit. We werd er een enigszins verhoogde leverwaarde geconstateerd. Mijn moeder is behandeld met antibiotica. Dat sloeg goed aan en na 5 dagen was moes weer thuis.

Wat ik vreemd vind, is dat mijn moeder geen pijn heeft, niet misselijk is of braakneigingen heeft. Bovendien heeft ze een uitzonderlijk goede eetlust (al het personeel staat er versteld van en heeft er plezier in), eet altijd haar bord leeg en krijgt vaak nog het overgebleven vlees van medebewoners, wat door haar naar binnen wordt gewerkt. Ook snoept ze ontzettend graag, vraagt (heel netjes): mag ik nog een koekje mevrouw? Ja hoor, maar u heeft er al vijf op! Vanmorgen bijvoorbeeld at zij 4 bolletjes brood, vanmiddag een complete warme maaltijd met twee stukken vlees, vanavond 4 boterhammen en dan niet te vergeten nog alle lekkere hapjes, snoepjes en koekjes. 's Middags slaapt ze een uurtje en verder zit ze in haar stoel, helpt het personeel met was opvouwen, wandelt wat buiten etc. Trouwens, er komt nog een diëtist aan te pas die er voor moet zorgen dat ze iets bewuster gaat eten en wat minder snoept.Persoonlijk vind ik dat niet zo nodig, zeker niet wanneer mijn moeder toch nog maar kort te leven zou hebben. Laat haar maar lekker snoepen, zou ik zeggen! Overigens, de huisarts beweert dat ze zoveel eet omdat een dergelijke tumor ontzettend veel energie vreet. Daarom blijf je eten, zegt hij... En ik lees steeds overal: verminderde eetlust, vermagering (aankomen in gewicht doet ze trouwens niet, weegt nog maar 50 kg, twee jaar geleden bijna 70) enz.

Al met al vind ik het vreemd dat mijn moeder (mijns inziens) niet zozeer de symptomen van kanker bij zich draagt. Soms vraag je jezelf af: zou het wel echt kanker zijn? Ik weet niet of deze vraag terecht is. Wellicht is hier iemand die wat meer helderheid kan en wil geven...

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Lever-, Galweg- of Alvleesklierkanker? Of toch niet?

Berichtdoor liddy » Di 29 Jul 2014 00:39

Je moeder heeft de standaard behandeling gekregen, namelijk het plaatsen van een stent.
Kanker staat erom bekend dat het bij iedereen anders loopt.
Er zou een mogelijkheid kunnen zijn dat het geen kanker is.
Of je vraag nu terecht is of niet, dat maakt voor mij niet uit.
Wat ik me wel afvraag is het belangrijk, gezien de leeftijd van je moeder
vraag ik me af of het iets uitmaakt of ze nu wel of niet kanker heeft.
Medisch gezien maakt het ook niet uit.
Geniet van het feit dat ze nergens last van heeft.
Laat het personeel weten dat jij (terecht) je bedenkingen hebt bij de diëtiste.
Waarom je moeder nu nog iets ontzeggen?
Niemand kan voorspellen hoe lang ze nog heeft.
Daarom ga met haar wandelen en doe dingen die ze leuk vind.
En geniet vooral.

Gdk
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014 23:32

Re: Lever-, Galweg- of Alvleesklierkanker? Of toch niet?

Berichtdoor Gdk » Di 29 Jul 2014 08:52

Dankje Liddy,

Bedankt voor je reactie! Je vraagt je af of het uitmaakt of mijn moeder, gezien haar leeftijd, kanker heeft of niet. De huisarts voorspelt, omdat de kanker op juist die plek is geconstateerd, dat het niet lang meer kan duren. Maar ik heb zelf ook wel vaker gehoord, dat door de vertraagde celdeling op hoger leeftijd, tumoren niet zo snel meer groeien. Echter, zegt hij, op die plek maakt dat niet zoveel uit. Een paar maanden denkt (dacht hij). Daar zijn er nu dus al 2 van om en mijn moeder loopt nog steeds rond...

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Lever-, Galweg- of Alvleesklierkanker? Of toch niet?

Berichtdoor liddy » Di 29 Jul 2014 12:31

Tja, kanker het blijft onvoorspelbaar.
Nu wat moeilijks.
Heb je al nagedacht over straks? Weet je wat je moeder zou willen?
Is het eventueel nog mogelijk om daarover te praten?
Zodra het oogwit van haar ogen geel wordt, weet je dat de lever het af laat weten.
Door de falende leverfunctie zal je moeder steeds meer het bewustzijn verliezen.
En op die manier zachtjes overgaan.
Doe nu de dingen die je nog met je moeder wil doen, stel ze niet uit.
Geniet van de kleine dingen, dat worden dierbare herinneringen voor later.
Heb je vragen, stel ze gerust aan de dokter, de verzorging of hier.


Terug naar “Ervaringsverhalen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten