Nierkanker met uitzaaiing

Hier mogen kankerpatiénten hun eigen ervaringsverhaal delen met anderen. Dit is voor anderen vaak weer heel leerzaam en voor de patiënt een prima manier om wat van zich af te schrijven.
Sprankelhoop
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Zo 25 Jan 2015 13:52

Nierkanker met uitzaaiing

Berichtdoor Sprankelhoop » Zo 25 Jan 2015 13:55

Ten einde raad kom ik even polsen naar personen met soortgelijke ervaringen. Ik kom hier namens mijn vader, met diagnose nierkanker. Even een korte samenvatting:

Begin april had mijn vader een vreemd beeld voor ogen. Hij is onmiddellijk naar de huisarts langsgegaan, die hem vervolgens doorverwees naar spoed. Zij namen de symptomen ernstig en er werd onmiddellijk verscheidene scans genomen (ct en mri).
Al vlug kwam de diagnose nierkanker met uitzaaiing in de hersenen en longen. Ze zijn gestart met bestraling van de hersenen. Hierna werd beslist om de rechternier met bijnier weg te halen. Mijn vader, toen 60, had een uitstekende conditie en reserve genoeg. Het herstel hiervan verliep gunstig, maar naar aanleiding van pijn in zijn been werd een botscan genomen. Eerst enkel van zijn bekken en ruggenwervel en op aandringen van mezelf uiteindelijk ook van de onderste ledematen. Inderdaad, uitzaaiingen in zijn scheenbeen.
De volgende operatie werd gepland. Het bot werd mooi uitgehold en een plaat werd ter ondersteuning geplaatst.
Bij het herstel hiervan, kreeg ons vader een longembolie. Dit was even schrikken! Gelukkig is dit nu met behulp van medicatie ook onder controle. De oorzaak hoogstwaarschijnlijk de uitzaaiingen in zijn longen.
Uiteindelijk mocht hij van start met de medicatie, dit werd gegeven via een infuus 1x per week.
De naam hiervan heb ik nooit geweten. Na 12 weken werd weer een mri genomen.
Slecht nieuws: uitzaaiingen in de lymfen bijgekomen, in de buikholte meer bepaald. Er werd niet geaarzeld en de oncologen schreven nexavar voor. Een pittige pil, met heel wat bijwerkingen maar gelukkig nog leefbaar. De bijwerkingen die hij ondervind: brandende tong, pijn in zijn mond, veel buikloop, haarverlies,... Hij had ook last van lymfeoedeem, met therapie gelukkig onder controle alhoewel er nog steeds vocht aanwezig is.
Toen waren er weer 12 weken gepasseerd. Goed nieuws! Niets bijgekomen, zelfs in de longen zijn de uitzaaiingen een heel klein beetje verkleind. Dit was een enorme opluchting! Nexavar wordt doorgenomen.
Nu zijn wij 6 weken verder en van de één op de andere dag is er een gezwel die uitpuilt op de rug ter hoogte van de weggenomen nier. Echo kan ons geen uitsluitsel geven en deze week staat er een ct-scan gepland. Het kunnen 3 zaken zijn verteld de oncoloog: uitzaaiing, tumor of een lymfeklier die verschoven is omdat de uizaaiing gegroeid is. Zoiezo slecht nieuws dus.

De reden waarom ik mijn bericht plaats is om ervaringen te delen. Zou er in dit geval worden geopteerd voor nogmaals een operatie, andere medicatie of geen behandeling meer...

Mijn vader is een vechter en als hij mag kiezen wil hij een operatie. Buiten de nevenwerkingen voelt hij hem nog goed. Natuurlijk vlug uitgeput, maar hij kan nog steeds koken, een kleine wandeling doen...

Alvast bedankt dat ik ons verhaal mocht delen!

Terug naar “Ervaringsverhalen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten