Opvallend weinig reacties op topics

Discussieer mee over diverse onderwerpen.
Laat je stem dus horen!
Gebruikersavatar
Jacques Smeets
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: Wo 29 Nov 2006 18:28
Locatie: Elsloo Lb
Contact:

Berichtdoor Jacques Smeets » Zo 16 Sep 2007 19:23

Hallo Henny,

Via Googloe ben ik bij je uitgekomen en heb alvast 'n beetje gelezen over jouw verhaal. Dat op zich was al indrukwekkend. Ik ben net terug van vakantie en zal daarom de komende dagen wat meer tijd nemen om iets over en van jou te lezen.
Zonder op de zaken te willen vooruitlopen wil ik alvast zeggen dat mijn vrouw vanaf het begin geen contact wilde met lotgenoten, niet omdat zij de andere kankerpatiënten minder respecteerde of zo, maar zij vond het gewoon té deprimerend wat er zoal geschreven werd door andere borstkankerpatiënten. Zij begrijpt wel dat andere mensen behoefte hebben aan die contacten, maar zij heeft dat gewoonweg niet. Zij spreekt zich daar heel bewust over uit, leeft heel bewust en uit zich in ruime mate naar mij en de naaste familieleden.

Ik begrijp haar en respecteer volledig haar mening hierover.
Het is haar ziekte en zij zal het op haar manier verwerken. Ik doe het als partner op mijn eigen unieke manier (ik beleef de ziekte per slot van rekening ook in zekere zin, nietwaar?) en zo zijn we heel erg close met elkaar en weten we ook een soort "afstand" te houden, in volledige liefde voor elkaar. Zij uit zich op haar manier en ik doe het op m'n eigen manier. Zo ben ik bezig met het schrijven van een boek over mijn beleving van haar kankerproces, zij zou dat zelf nooit doen.

Zo hebben wij ook onze gedachte over het begrip "schuld" gevormd. Zij voelt zich nergens schuldig aan, verwijt zichzelf niets maar denkt wel na over haar leven en persoonlijke ontwikkeling.
In mijn beleving reikt dit veel verder en vooral in een breder perspectief dan die van "verwijt". Alleen al daarom zou het niet meer in mij opkomen om te veronderstellen dat iemand "schuld" zou hebben aan kanker of welke ziekte dan ook.
Zoals ik erover schrijf zou idd wel eens de diepe verzuchting "pfffffff" naar buiten kunnen komen, het is een uitermate gecompliceerd proces, vooral als je al in zo'n ontzettende zware situatie terecht bent gekomen, waarover jij schrijft.

Ik wens je van ganser harte heel veel moed en wijsheid toe in jouw verdere ontplooiing, op welk gebied dan ook en ik gun je uiteraard het allerbeste, ondanks het enorme gemis in jouw persoonlijkheid.

Jacques
Kanker is meer dan een ziekte; ga op zoek naar de diepere betekenis.

Solist
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: Za 09 Apr 2005 21:23
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor Solist » Ma 17 Sep 2007 21:34

Jacques Smeets schreef:Zonder op de zaken te willen vooruitlopen wil ik alvast zeggen dat mijn vrouw vanaf het begin geen contact wilde met lotgenoten, niet omdat zij de andere kankerpatiënten minder respecteerde of zo, maar zij vond het gewoon té deprimerend wat er zoal geschreven werd door andere borstkankerpatiënten. Zij begrijpt wel dat andere mensen behoefte hebben aan die contacten, maar zij heeft dat gewoonweg niet. Zij spreekt zich daar heel bewust over uit, leeft heel bewust en uit zich in ruime mate naar mij en de naaste familieleden.
Jacques


Beste Jacques,
Dit stuk herken ik helemaal. Lotgenotencontact kan helpen maar is niet altijd zaligmakend. In goed bedoelde programma's zoals herstel en balans is dat een vast onderdeel. Wat helaas niet gemeld wordt is dat de kans dat in zo'n groep lotgenoten die de patient heeft leren kennen en waarderen grote kans maken uiteindelijk door de ziekte geveld te worden. Helaas is dan het programma en de bijbehorende support weggevallen en zitten de lotgenoten er "met een probleem bij"! Niet alleen het feit dat een of meedere maatjes overlijden. Dat moet verwerkt worden, maar ook de angst de volgende te kunnen zijn komt dan weer boven. Over dat soort negatieve aspecten hoor je niemand. Zelf heb ik als partner aansluiting gezocht en gevonden bij lotgenoten. Alleen zitten die in een verwerkingsfase terwijl ik nog een een kritieke situatie zit met een terminale partner. Dat matcht dus uiteindelijk ook niet. Blijf je zitten dat je het uiteindelijk allemaal op eigen kracht moet doen. En dat doen we allemaal verschillend.

Willem
Recht is iets kroms dat verbogen is!

Gebruikersavatar
Jacques Smeets
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: Wo 29 Nov 2006 18:28
Locatie: Elsloo Lb
Contact:

Cirkel

Berichtdoor Jacques Smeets » Di 18 Sep 2007 21:34

Hallo Solist,

Lange tijd geleden las ik ergens iets over samenhangen tussen lichaam en geest en dus ook tussen ziekte en gezondheid. Wat mij voornamelijk is bijgebleven was het korte zinnetje "behoedt je voor weerstand".
Het heeft lange tijd geduurd, voordat het tot mij doordrong wat voor betekenissen die woorden voor mij hadden. Ik zeg m.n. "betekenissen" want uiteraard dacht ik ook dat angst geen goede raadgever was en dat strijden tegen een ziekte iets heel anders was dan mij behoeden voor weerstand.
Tegen welke weerstand moest ik mij behoeden en om wat voor weerstand ging het? Dat waren vragen die ik mij steeds opnieuw stelde en waar ik jarenlang geen antwoord op vond. Dat gebeurde pas toen ik zelf min of meer levensbedreigend ziek werd en ik mij verder ging verdiepen in die samenhangen. Toen ik dacht veel inzichten te hebben vergaard, sloeg de kanker toe bij mijn vrouw. Ik realiseerde mij dat alleen al het woord "kanker" enorme weerstand opriep, bij mijn vrouw, bij mij en bij iedereen waarmee mijn vrouw of ik daarover spraken.
Ik twijfelde aan de inzichten maar liet mij niet uit het veld slaan, ook niet door het woord kanker of de mogelijkheid van confrontatie met de dood van mijn vrouw op korte termijn, met operaties, chemokuren en bestralingen. Ik ging opnieuw op zoek naar inzichten en vond nieuwe. Ook mijn vrouw ontdekte nieuwe inzichten, maar wel op haar persoonlijke en unieke manier.

Die ontwikkeling is dus zeer persoonlijk van aard en het is gewoonweg niet gepast om ongevraagd hier op dit forum te veronderstellen dat iedereen dat zou moeten kunnen. Ik kan nl. niet weten wat voor weerstand mijn woorden zouden kunnen oproepen bij mensen.

En dat is precies ook de reden waarom ik - en ook mijn vrouw - geen behoefte voelen om ons aan te sluiten bij een lotgenotencontact (b.v. via Internet). Een gesprek van vrouw tot man, van man tot man of van vrouw tot vrouw is authentieker en als dan blijkt dat het mogelijk is om gedachten en gevoelens op een onvoorwaardelijke manier aan elkaar te uiten, zonder dat (valse) verwachtingen of hoop wordt gewekt, zonder het gevoel te moeten krijgen er niet alleen voor te staan, dan geeft dat een prachtig gevoel, waar wij ons tenminste erg door gesterkt voelen.
Ook dat is erg persoonlijk.

Jacques :wink:
Kanker is meer dan een ziekte; ga op zoek naar de diepere betekenis.

snelxango
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Di 01 Jan 2008 20:19

Na september geen posting

Berichtdoor snelxango » Di 01 Jan 2008 20:43

Ik hoop dat in 2008 dit forum gaat leven, het zou in de top 3 van forums moeten staan gezien het aantal ziekte gevallen in Nederland die verband houden met Kanker, praten, voorlichting en vooral luisteren naar elkaar is belangrijk. En dan bedoel ik open en niet vooringenomen.

John

Letter
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: Do 10 Jan 2008 16:34

Berichtdoor Letter » Do 10 Jan 2008 16:41

Ik ben nu een jaar na de diagnose dan zover dat ik een forum op durf te zoeken en als ik zie hoe oud sommige topics al zijn en hoe weinig reacties er zijn... Daar kijk ik dan van op, ik neem aan dat er veel meer mensen bij gebaat zouden zijn hun ei eens kwijt te kunnen aan iemand die niet deel uitmaakt van de naaste omgeving?

Gebruikersavatar
Jacques Smeets
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: Wo 29 Nov 2006 18:28
Locatie: Elsloo Lb
Contact:

Berichtdoor Jacques Smeets » Wo 23 Jan 2008 22:29

Hallo John.

Dit forum leeft al, want alleen het lezen van de berichten zal voor velen van belang zijn. Als dit niet zo zijn dan zou je gezien hebben dat berichten niet zo vaak gelezen zouden zijn. Volgens mij staat dit al stilletjes in de top 3 of zo. Het zal idd erg belangrijk zijn om open en niet vooringenomen te werk te gaan.

Hallo Letter,

Het viel mij ook op. Ik heb, zoals je in mijn openingsbericht hebt gezien, zelf geen kanker maar werd er door geconfronteerd toen mij vrouw borstkanker kreeg. Ik heb inmiddels mijn ei kunnen laten uitkomen, ik hoefde het niet kwijt te raken. Het is een boek geworden, waarin ik m'n eigen belevingsproces (gedachten, gevoelens, ervaringen enz.) heb beschreven. Het draagt de titel: Kanker, verwoesting en geneeskracht en het ligt nu bij uitgeverijen. Binnenkort zal ik bericht krijgen over een eventuele uitgifte.

Jacques
Kanker is meer dan een ziekte; ga op zoek naar de diepere betekenis.

Letter
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: Do 10 Jan 2008 16:34

Berichtdoor Letter » Zo 03 Feb 2008 17:43

Hallo Jacques,

Wat mooi dat je er een boek over hebt geschreven. Mocht het uitgegeven gaan worden, dan ga ik zeker bij de boekenwinkel langs.
En ik houd van beeldspraak en kan me wel iets voorstellen bij het ei wat is uitgekomen. Ik hoop dat ik het ooit ook zo ga zien, in plaats van een last die me kwetsbaar maakt.

Gebruikersavatar
Jacques Smeets
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: Wo 29 Nov 2006 18:28
Locatie: Elsloo Lb
Contact:

Tipje van de sluier

Berichtdoor Jacques Smeets » Za 09 Feb 2008 22:02

Hallo Letter,

Omdat je zo geïnteresseerd bent, zal ik je hoofdstuk 2 van het boek middels een PDF bestand laten lezen. Het gaat over hét bericht dat wij op een bepaalde dag via de huisarts ontvingen en wat dit bij ons beide teweeg brengt.

http://www.insavasana.nl/PDF/Ziekte_Gezondheid/HOOFDSTUK%202.%20Het%20bericht.pdf


Wellicht dat de last hierdoor iets minder wordt en dat de kwetsbaarheid plaats kan maken voor openstelling met minder angst.

Jacques
Kanker is meer dan een ziekte; ga op zoek naar de diepere betekenis.

Gebruikersavatar
Jacques Smeets
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: Wo 29 Nov 2006 18:28
Locatie: Elsloo Lb
Contact:

Boek

Berichtdoor Jacques Smeets » Vr 09 Mei 2008 22:42

Hallo Letter,

Omdat jij een tijdje geleden jouw interesse uitsprak over het boek dat ik zou gaan schrijven, laat ik je bij deze weten dat een uitgeverij in A'dam het boek gaat uitgeven. Over enkele maanden zal het zover zijn.

Groetjes,

Jacques
Kanker is meer dan een ziekte; ga op zoek naar de diepere betekenis.

Marija
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: Vr 02 Mei 2008 10:28

Berichtdoor Marija » Za 10 Mei 2008 13:02

Het lichaam is zo'n ingenieus systeem, niets geks aan dat er zo nu en dan iets mis gaat. Het is eigenlijk eerder een wonder dat niet veel meer mensen ziek zijn, en dat zoveel mensen goed functionerend rondlopen.
Tegen zieke dieren en bomen/planten zou je nooit zeggen: denk eens na over de diepere betekenis, let eens op je gedrag en gedachtenpatronen etc. etc.
Er is een heel goed boek geschreven door Karin Spaink, het heet: 'Het strafbare lichaam'. Als er op dit forum dan toch boeken worden aangeprezen over de (on)zin van ziek zijn, dan ook dit boek, zeer de moeite waard om te lezen!

Donna
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: Zo 18 Jan 2009 20:01

Re: Opvallend weinig reacties op topics

Berichtdoor Donna » Wo 04 Feb 2009 22:36

Bijna een jaar na de laatste reactie kom ik dit topic tegen.
Ook ik zit hier nu al een heel poosje te lezen en te lezen.
Ik heb ook een topicje geopend.
De topics worden gelezen hier maar echt weerklank vind ik hier niet.
Ik zit ook nog op een ander forum (niet over kanker) en daar wordt frequent gereageerd.
Dat is heel prettig...Ik heb daar behoefte aan en daarom wil ik deel nemen aan een forum.
Wat heeft een forum voor zin als er niet gediscussieerd wordt?
Kan iemand mij vertellen waar ik dan wel reactie krijg?

Gebruikersavatar
Jacques Smeets
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: Wo 29 Nov 2006 18:28
Locatie: Elsloo Lb
Contact:

Re: Opvallend weinig reacties op topics

Berichtdoor Jacques Smeets » Do 05 Feb 2009 17:18

Hallo Donna,

Misschien kun je terecht op het forum van de Borstkanker vereniging Nederland, alhoewel....daar zie ik ook dat er relatief weinig gereageerd wordt op topics.
Afgelopen zaterdag heb ik een presentatie van mijn boek (Kanker, verwoesting en geneeskracht) gegeven bij het Steunpunt Terneuzen (is verbonden aan de BK Vereniging Nederland). Ik was daartoe uitgenodigd en dan blijkt toch wel dat er over hoge drempels gestapt moet worden om bij elkaar te komen, zowel voor mij als voor de geïnteresseerden. Uiteraard wist ik dat het voor een kleine groep personen zou zijn, maar pas toen ik er direct mee in contact kwam ontstond een situatie waarin ware openheid werd getoond en die ging natuurlijk gepaard met kwetsbaarheid. Voor mij persoonlijk was dit een zeer bijzondere beleving, niet zozeer omdat ik een partner van een borstkankerpatiënt ben, maar meer omdat ik mij ook bloot moest geven en dus kwetsbaar was.

Groeten,

Jacques
Kanker is meer dan een ziekte; ga op zoek naar de diepere betekenis.

Donna
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: Zo 18 Jan 2009 20:01

Re: Opvallend weinig reacties op topics

Berichtdoor Donna » Do 05 Feb 2009 17:47

Hallo Jacques,

Wat grappig dat je in Terneuzen bent geweest...Ik woon in Kloosterzande en werk in Terneuzen.
In mijn geval gaat het niet om borstkanker en ik ben zelf ook geen patient.
Mijn vader, die al ons hele leven bij ons inwoont, heeft slokdarmkanker met uitzaaiingen naar de lever en zal volgens de statistieken dit jaar sterven.
Ik lees een hoop terug over de operabele "gevallen" en alles wat daaruit voortvloeit maar, behalve de meldingen, niets meer over het verdere verloop.
Nou heb ik toevallig hele goeie ervaringen met een forum waar ik voor heel andere zaken aan deelneem en daar is men wel heel actief.
Ik ervaar dat als prettig. Het viel daarom hier een beetje tegen.
Wij zijn bang (zoals iedereen hier denk ik) en ik vind allerlei proefschriften en studies die gedaan zijn.
Ik lees daar over mediane levensverwachting...En die is kort.
Het zijn echter allemaal droge rapporten en ik had graag wat ervaringsverhalen gelezen en wat reactie gehad.

Dank voor je reactie,
Groeten...

Gebruikersavatar
Jacques Smeets
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: Wo 29 Nov 2006 18:28
Locatie: Elsloo Lb
Contact:

Re: Opvallend weinig reacties op topics

Berichtdoor Jacques Smeets » Za 07 Feb 2009 10:18

Hallo Donna,

Het is voor veel mensen blijkbaar erg moeilijk om open te praten over kanker en alles wat daarmee te maken heeft, vooral wanneer het om persoonlijke gevoelens gaat. Heel begrijpelijk ook, het is niet zo simpel om je kwetsbaar op te stellen. Wat mij vooral opvalt is dat er ´n heel stuk gemakkelijker wordt gesproken over andere aandoeningen (hart- en vaatziekten, nierproblemen e.d.) Kanker brengt volgens mij veel meer teweeg dan alleen maar de angst om eraan dood te gaan, want in het geval van hartkwalen is dat risico vaak veel groter. Het begrip kanker raakt je veel meer van binnen, psychisch, het tast het bestaan van het menszijn op zich veel dieper aan en omdat er enorm veel onzekerheid (gebrek aan bewustzijn) over het innerlijke bestaan van de individuele mens bestaat wordt het veel beangstigender. Vaak staat kanker in relatie met seksualiteit (b.v. bij borstkanker, baarmoederhalskanker, zaadbalkanker). Dan wordt het nog eens extra moeilijk.
De behandelingen (wel of niet operabel), de verwachtingen, de therapieën, bijwerkingen en nawerkingen, de voortaan bestaande angst voor terugkeer wanneer deze keer wordt overleefd enz. het zijn thema's die die inhakken op het bewustzijn van de mens.
Men wordt zodoende veel meer gedwongen om met zichzelf aan de slag te gaan. Vermoedelijk is dit dan ook een van de verklaringen waarom mensen wel veel lezen over kanker maar er zich veel minder over uiten.

Jacques
Kanker is meer dan een ziekte; ga op zoek naar de diepere betekenis.

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: Opvallend weinig reacties op topics

Berichtdoor stoffeltje » Wo 22 Jul 2009 18:55

hallo jacques,
wat moeilijk en beangstigend voor jullie.

dit forum is idd, 1 van de best lopende.
er wordt ook vaker gelezen dan geantwoord.
dat kan voor diegene zelf zowel soms voordelen als nadelen voor zijn/haar gevoel hebben.
hoop zelf ook op zoveel mogelijk respons.
je kan hier veel steun krijgen en geven.
dit heb ik zelf ondervonden.

ik hoop voor jullie e.a. hetzelfde.
er zijn vaak lotgenoten op forum,ze staan soms op een ander topic.
vandaar ms. ook een rede dat mensen lezen en zoeken en nog geen antwoord geven.

deze opmerking is dus goed voor sommige om te lezen en ws. daardoor wel gaan schrijven.
groetjes en sterkte stoffeltje :wink:

Gebruikersavatar
Jacques Smeets
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: Wo 29 Nov 2006 18:28
Locatie: Elsloo Lb
Contact:

Re: Opvallend weinig reacties op topics

Berichtdoor Jacques Smeets » Wo 22 Jul 2009 22:56

Hallo Stoffeltje,

Dank voor deze reactie.
Wij zijn intussen door de moeilijke tijd en zelfs door de angst heen gekomen. Natuurlijk, onzekerheid zal altijd wel blijven bestaan maar op de een of andere manier lukt het ons nu om er relatief rustig onder te blijven. Wij leven a.h.w. van dag tot dag en proberen ook van zoveel mogelijk te genieten. Dat lukt nu vrij aardig.
Mijn vrouw heeft zelf niets met computer en Internet en zelf zal zij nooit dit forum of welk ander forum dan ook bezoeken. Ik hou haar op de hoogte van wat er geschreven wordt en dat vindt zij voldoende. Zij is in januari van dit jaar met mij meegegaan naar de boekbespreking van mijn boek (Kanker, verwoesting en geneeskracht) in Terneuzen. Zij was bij de lezing zelf niet aanwezig, maar sprak na afloop wel met het team van dit steunpunt. Dat was wel zeer bijzonder. Op 30 september volgt een bespreking in Almere en waarschijnlijk gaat zij dan ook weer mee.
Vandaag was zij bij de kapper en daar zag zij het boek in een vitrine liggen. Zij vond dit een mooi gebaar van de kapper. Mijn vrouw kreeg bij deze kapper in 2007 de eerste pruik (na de chemo) en was daar erg tevreden over. De betrokkenheid van deze kapper ging verder dan het verkopen van een pruik en dat was ook erg bijzonder, vandaar dat hij ook een exemplaar van het boek kreeg aangeboden. Nu, ruim een jaar later heeft hij het in de vitrine gelegd zodat nieuwe klanten er mee in aanraking kunnen komen.

Op die manier draagt iedereen er op zijn of haar manier aan bij dat mensen elkaars steun zijn in zo'n moeilijke en zware tijd.

Groetjes,

Jacques :wink:
Kanker is meer dan een ziekte; ga op zoek naar de diepere betekenis.

deblauwediender
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Ma 13 Sep 2010 21:31
Locatie: Elsloo Lb
Contact:

Re: Opvallend weinig reacties op topics

Berichtdoor deblauwediender » Do 01 Sep 2011 22:25

Hallo allemaal,

De tijd gaat snel, het is alweer twee jaar geleden dat de laatste reactie op dit topic werd geplaatst. Ik blijf het zeer opmerkelijk vinden dat het bericht zo vaak werd gelezen. Kennelijk zijn er veel mensen die zich op de een of andere manier aangetrokken voelen. Mijn vrouw en ik leven voort, met de ervaring van borstkanker in de rugzak. Of hij nog eens terug keert? Geen idee, we hopen van niet natuurlijk.
Intussen zijn er heel wat dierbaren in onze kringen overleden aan allerlei vormen van kanker. Enerzijds maakt dat je verdrietig, anderzijds hebben we er ook van geleerd hoe wij ons eigen leven inrichten. We prijzen ons gelukkig dat onze liefdesband steeds sterker is geworden, tegelijkertijd realiseren we ons dat er maar 'n heel kleine kink (tumor) in de kabel hoeft te komen om dit rijke gevoel te doorbreken.
We laten ons echter niet ontmoedigen. Kanker is meer dan een ziekte alleen, het is niet alleen maar een kwestie van strijd voeren tegen tumoren, het is tevens een kwestie van leren begrijpen wat de reden achter de uitwassen van cellen is. Niet eenvoudig, voor mij iets beter te begrijpen dan voor mijn vrouw. Samen ervaren we echter de gebeurtenissen, ieder op 'n eigen manier, maar wel verbonden door liefde. Op die manier kunnen wij ons leven leven en tegelijkertijd rekening houden met moeilijke tijden die er ook voor ons heus nog wel zullen komen.

Wij wensen iedereen die te maken krijgt met kanker, enorm veel sterkte, wijsheid en liefde toe.

En wie weet, tot over een jaar of twee?

Jacques (en Mariet)
http://www.deblauwediender.nl


Terug naar “Discussie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten