wel of geen chemo

Discussieer mee over diverse onderwerpen.
Laat je stem dus horen!
louise40
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Za 28 Mei 2011 10:22

wel of geen chemo

Berichtdoor louise40 » Za 28 Mei 2011 14:31

Hallo allemaal,
ik heb me net aangemeld hier omdat ik hoop dat ik wat ervaringen kan delen met anderen en misschien zelf wel wat toe te voegen heb... zal me even voorstellen: ben een vrouw van 40 , moeder , echtgenote, manager en ziek .Heb net 2 operaties achter m'n kiezen ivm darmkanker. een van de operaties was de darm eruit halen en de 2e was vanwege een complicatie omdat de darmen niet op gang kwamen .ben echt erg ziek geweest in het ziekenhuis en heel veel kilo's kwijt
het ziekenhuis heeft besloten me preventief een chemokuur te geven... omdat er microscopisch kleine deeltjes kanker door de darmwand zijn gegroeid .
Nu heb ik gevoelsmatig een heel groot probleem om aan de chemo te beginnen. ik vind het percentage dat er nettowinst is op je leven zo klein dat ik me ernstig afvraag of ik dat wel wil.
statistisch gezien heb ik nu 70 % kans dat ik geen darmkanker meer krijg omdat de tumor eruit gehaald is, er geen uitzaaiingen gevonden zijn , de rest van mijn lijf ook 'schoon' leek ( op de ct ) . met chemo kuur wordt dat 75 % .nu is het zo dat ik net mijn eerste kuur gehad heb en dat ik daar heel slecht op gereageerd heb , braken, diarree, algehele malaise...in overleg met het ziekenhuis voor nu even de kuur gestopt. ik ben me dan ook aan het beraden over het vervolg..
mijn hele lijf roept eigenlijk ; nee en mijn verstand zegt: ja
de alternatieven zijn niet groot , de 1 e is , de kuur vervolgen met hele lage dosis en scala aan medicijnen om het braken en zo tegen te gaan, vond het ziekenhuis de minste optie. 2 e is de medicijnen via het infuus krijgen maar dat wil dan zeggen dat ik per 2 weken 3 dagen opgenomen moet worden. of 3 e alternatief is : stoppen ..
nu ben ik erg benieuwd wat meningen zijn van anderen ..of dat er misschien mensen zijn die ook uiteindelijk zelf de beslissing genomen hebben om de chemo niet in te gaan ..dus bij deze graag adviezen .. :?:

jada
Lid
Berichten: 172
Lid geworden op: Zo 27 Mar 2011 16:20

Re: wel of geen chemo

Berichtdoor jada » Za 28 Mei 2011 14:46

Hoi Louise,

Je hebt een hele zware en angstige tijd doorgemaakt lees ik. Ik heb zelf geen ervaring met wel/niet chemo maar ik zou zeggen dat als je hele gevoel "nee"schreeuwt dat je daar het beste naar kunt luisteren. Je verstand zegt ja en de artsen ws ook. Echter die 5% is inderdaad niet zo heel veel meer en misschien verzwak je wel zo erg dat hiermee je weerstand wordt aangestast op dusdanige manier dat die 5% min 15% wordt, ik geloof toch wel heel erg in luisteren naar je gevoel. De twijfel is natuurlijk dat als het terugkomt je misschien zal denken had ik het maar wel gedaan. Echter de beslissing die je nu zal nemen zal voor dit moment de juiste zijn met wat je nu weet.

Heel veel sterkte met dit dillema.

sheila31
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011 23:06

Re: wel of geen chemo

Berichtdoor sheila31 » Di 21 Jun 2011 21:38

Hoi Louise,

Ik lees net je berichtje en dat is al een maand geleden dus waarschijnlijjk heb je al een keuze gemaakt? Ik ben benieuwd wat het is geworden.
Ik heb zelf 14 chemokuren gehad en voelde me echt niet goed, maar mijn gevoel zei toen steeds: geef me nu maar alle rotzooi die je me maar geven kunt; als het daarna dan maar nooit meer terug komt.
De gedachte dat ik daar nog een keer opnieuw doorheen moest was voor mij ondraaglijk en op de ene of andere manier vond ik de kracht om die tijd door te komen.
Je komt in een soort overlevings-stand terecht. Natuurlijk krijg je nooit garanties, ook als je wel de chemo krijgt, maar mij gaf het innerlijke rust om te weten
dat ik zelf ook alles in mijn vermogen had gedaan om ervoor te zorgen dat het weg zou blijven.
Wat je besluit ook is geworden, ik hoop dat jij ook die innerlijke rust hebt gevonden in je besluit en hoop dat het goed met je gaat!

Sheila

jkerstjens
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Za 30 Jul 2011 07:05

Re: wel of geen chemo

Berichtdoor jkerstjens » Za 30 Jul 2011 07:14

Ikzelf ben net uit het ziekenhuis, 3 operaties gehad, tumor verwijderd (klasse t3n2m0) en zou nu chemo moeten ondergaan. Ik ben 39 jaar.

Het idee chemo staat me absoluut tegen en de resultaten zijn verbluffend laag, de risico's talrijk.

Een programma om de levensstijl aan te pakken lijkt me veel zinvoller. Voeding, beweging, mentale training, dat soort instrumenten spreken mij meer aan.

Momenteel verdiep ik me in een Duitse aanpak: http://www.krebstherapien.de/ ,
http://www.ganzheitliche-krebsberatung.de/ ,http://www.3e-zentrum.de.

Zijn er mensen die deze aanpak kennen / ervaringen mee hebben?

Gr. En sterkte met de keuze,

John

DNA
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: Do 04 Aug 2011 20:00

Re: wel of geen chemo

Berichtdoor DNA » Wo 10 Aug 2011 21:32

Mijn vriendin (borstkanker, uitgezaaid in lever en botten) heeft chemo (taxol en herceptin) gekregen. Omdat ze zo zwak was, werd de kuur in drie porties verdeeld.

De eerste chemo bleek een daalder waard. Ondanks o.m. zeer pijnlijke mond en lage weerstand, verbeterde de leverfunctie enorm waardoor ze weer trek kreeg, weer met de pot mee eet en een stuk minder vermoeid is.
De chemo is een paar keer uitgesteld door lage weerstand, maar we zien een duidelijke verbetering in de bloedwaarden. Het is blijkbaar zoeken naar juiste frequentie en dosering. Morgen uitslag 1e scan...

E.e.a. hang natuurlijk af van soort kuur en soort kanker. Daarnaast heb ik natuurlijk makkelijk praten, want ik hoef niet aan het infuus. :?

Sterkte Louise. Laat even weten hoe het met je gaat.

DNA

Hannah
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 24 Sep 2011 19:28

Re: wel of geen chemo

Berichtdoor Hannah » Zo 25 Sep 2011 19:59

Tja, met zulke dingen kan het altijd twee kanten uit. Misschien is het beste van wel, als de kans groot is dat je uit de chemo komt kan je het misschien overwegen.
Maar je weet het toch nooit. Volg gewoon je hart.

Sterkte

lieveheerbeest
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2011 14:38

Re: wel of geen chemo

Berichtdoor lieveheerbeest » Za 29 Okt 2011 11:35

hallo
ik ben helga en heb een darmoperatie gehad er waren uitzaaiingen aan mijn lever
1 grote en2 kleine zeidenze ze hebben me opengemaakt en wwer dichtgemaakt
want er zaten er nog meer
nu krijg ik a.s maandag chemo ik wordt dan1 dag opgenomen en dan krijg ik
14dg pillen te slikken 1 wk rust daarna weer het zelfde weer een wk rust en danweer pillenslikken
mij is gezegd bij de oncoloog dat het voor 50/50% misschien zou aanslaan
heeft iemand daar ervaring mee? en met die procenten ik zie tegen de chemo op
maar als het aanslaat kunnen ze mij opereren

lydia162
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: Vr 02 Sep 2011 10:34

Re: wel of geen chemo

Berichtdoor lydia162 » Do 03 Nov 2011 22:23

Hallo Helga,

De chemo die jij nu krijgt, heb ik ook gehad, de eerste helft van dit jaar. Gelukkig is het goed aangeslagen, bij mij zijn de uitzaaiingen nu niet meer zichtbaar. Mijn ervaringen staan op het darmkankerforum: www.darmkanker.info/forum. Onder ‘medicijnen’ staat mijn chemoverslag. Ook anderen hebben daar hun ervaringen gepost, ik heb daar veel aan gehad.
Ik begrijp dat de chemo bij jou de uitzaaiingen moet verkleinen in de hoop dat je daarna geopereerd kunt worden. Als dat lukt en de operatie kan doorgaan, is dat heel positief, een operatie is immers het meest radicaal. Ik ben benieuwd wat jou ervaringen zijn met de chemo.

Hartelijke groeten, Lydia

louise40
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Za 28 Mei 2011 10:22

Re: wel of geen chemo

Berichtdoor louise40 » Ma 19 Dec 2011 22:08

hallo allemaal,
lang geleden dat ik op deze site gekeken heb..maar toch zo veel lieve reakties dat ik wel even wil reageren en graag wil horen hoe met de anderen vergaat.
ik heb uiteindelijk wel gekozen voor chemo onder zware medicatie.. en het is supergegaan!!!!wel zwaar om steeds naar het ziekenhuis te moeten maar ik heb het volbracht en heb daar een goed gevoel over..
ik heb wel steeds onderhandelt over de lengte van de kuur , dus uiteindelijk heb ik er 11 gehad( toch eentje minder :lol: ) ben zelfs tijdens mijn chemo weer een beetje gaan werken.
ik heb tijdens de kuren via het infuus al middelen tegen misselijkheid gehad en dan pilletjes mee voor thuis.. en tevens via het infuus prednison..verschrikkelijk medicijn maar wat effectief...!!!
ben nu herstellende van de chemo en voel me goed en energiek,. werk al weer 20 uur per week en ben in afwachting van een hersteloperatie begin januari..
ik ben toch voor die 5 % gegaan... ik zou mezelf niet aan kunnen kijken als ik het terug kreeg en ik had dat niet gedaan...zoals iemand al schrijft .. je gaat toch voor die 5 %
ik ben benieuwd hoe het met jullie is ? en hoe jullie ervaringen zijn ...?
as woensdag moet ik naar het ziekenhuis voor een uitslag van ct scan..altijd spannend..maar heb goede hoop...
zal wat vaker kijken ,, vond eerst dat het lang duurde voor er reaktie was, maar ja als iedereen dat zo denkt dan wordt dat ook niks.. :) zal dus mijn best doen....


Terug naar “Discussie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten