Darmkanker en mogelijk Lynch syndroom

Discussieer mee over diverse onderwerpen.
Laat je stem dus horen!
plukkebol
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Zo 18 Aug 2013 11:06

Darmkanker en mogelijk Lynch syndroom

Berichtdoor plukkebol » Zo 18 Aug 2013 11:17

Ik ben verpleegkundige en werkzaam op een afdeling waar patiënten met darmoperaties liggen. Vrijdag 9 aug 2013 heb ik te horen gekregen dat er een tumor van 9 cm in mijn dikke darm zit.
Morgen moet ik een erfelijkheidsonderzoek ondergaan om te zien of ik het Lynch syndroom heb. Dit kan d.m.v. een sneltest waardoor binnen 1 week de uitslag bekend is.
Twee zussen van mijn moeder hebben namelijk dit gen.
In het ziekenhuis waar ik werk en waar ik nu dus zelf als patiënt loop hebben ze het alleen maar over een behandelplan voor Lynch. Ze gaan er gewoon al vanuit dat ik het heb. Er is ook niet aan mij gevraagd of ik het überhaupt wel wil weten. De afspraak was al gemaakt zonder dat ik hiervan op de hoogte was gebracht.
Ze hebben alvast maar besloten dat mijn hele dikke darm eruit moet plus mijn baarmoeder plus chemotherapie. Als ik hier niet mee instem gaat de chirurg de operatie niet doen. Ik wil namelijk alleen dat stuk eruit hebben.
Op dit moment voel ik mij dan ook in een soort van onmogelijke situatie zitten.
Het beste lijkt mij om in ieder geval van ziekenhuis over te stappen zodat ik niet meer met bekenden te maken heb.
Ik dacht altijd dat als je de tumor weg haalt en je doet jaarlijks onderzoek d.m.v. Scopie en baarmoeder echo dat deze ziekte goed te behandelen is.
Wie kan mij hierin raad geven?

annelies37
Moderator (lijstbeheerder)
Berichten: 10
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012 20:56

Re: Darmkanker en mogelijk Lynch syndroom

Berichtdoor annelies37 » Ma 19 Aug 2013 00:30

Beste Plukkebol,
Heel naar zeg dat je ziek bent geworden en dat je voelt dat ze een loopje met je nemen wel ik zou een ander ziekenhuis om een tweede advies vragen want je blijft lijkt mij altijd baas in eigen lichaam!
Veel kracht!
Groeten annelies


Terug naar “Discussie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten