wat is de procedure bij kanker en waarom schrijven artsen bepaalde medicijnen voor?

Discussieer mee over diverse onderwerpen.
Laat je stem dus horen!
Sandrara
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Di 05 Jan 2016 23:17

wat is de procedure bij kanker en waarom schrijven artsen bepaalde medicijnen voor?

Berichtdoor Sandrara » Di 05 Jan 2016 23:21

Hoe schrijven artsen medicijnen eigenlijk voor? Zijn er landelijke procedures?
Halen artsen de namen van nieuwe medicijnen en behandelingen uit de vakliteratuur die ze blijven volgen?
Ben jij bekend in hoe dat werkt in de medische wereld?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: wat is de procedure bij kanker en waarom schrijven artsen bepaalde medicijnen voor?

Berichtdoor liddy » Wo 06 Jan 2016 01:12

Voor de verschillende soorten kanker bestaan protocollen.
Hierin wordt per soort beschreven wat de volgorde van behandeling moet zijn, met welke middelen, welke dosis, frequentie etc..
Daarnaast zijn er onderzoeken door de academische ziekenhuizen naar verbeteringen van de bestaande behandelingen.
Deze onderzoeken zijn dan in een experimenteel stadium en kunnen worden aangeboden.

HenkH
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: Do 29 Okt 2015 13:14

Re: wat is de procedure bij kanker en waarom schrijven artsen bepaalde medicijnen voor?

Berichtdoor HenkH » Vr 08 Jan 2016 12:10

Hoe een arts het precies doet weet ik niet, maar ik denk dat wat je vraagt onder het hoofdstuk "vakkennis" valt.
Uit persoonlijke ervaring weet ik dat men hulp inroept, als men iets niet zeker weet,
Ik heb een Hipec-operatie gehad en de keuze voor de chemo die deel uitmaakt van de operatie is door de oncoloog voorgelegd aan een nationaal panel.
Samen heeft men daar beslist welke chemo ik precies zou krijgen. Hoe zij dat deden weet ik niet. Ik denk gewoon "vakkennis".
Een tweede voorbeeld. Voor mijn operatie heeft de oncologisch chirurg de hulp gezocht van een Belgische chirurg. Hij wou per sé dat deze arts hem assisteerde bij de operatie. Dat deed hij omdat hij wist dat deze Belgische arts een vooraanstaand figuur is op het gebied van littekenweefsel.
Deze Belgische arts heeft mij weer dicht genaaid op een speciale manier die de kans op vorming van littekens en verklevingen verkleind.
En passant bespaarde hij ook nog 2 uur op de operatieduur, maar dat was niet de reden waarom dit zo gedaan is.
Kortom, als je bij een academisch ziekenhuis bent, vertrouw dan de arts. Deze mensen weten echt wat ze doen.


Terug naar “Discussie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten