restitutie of naturapolis.

Vragen over allerlei soorten verzekeringen kunnen hier gesteld worden.
Gast

restitutie of naturapolis.

Berichtdoor Gast » Za 14 Jan 2006 20:36

In de "lymfo" wordt aanbevolen om te kiezen voor een restitutiepolis. Omdat je dan behandeld kan worden door een arts die je wil.
Mijn man heeft nu vanuit zijn werk (Philips) een aanbod gehad voor een collectieve polis. Het is een mix van een naturaplois en restitutiepolis. Hierbij neem je in eerste instantie zorg bij de instellingen waarmee ze een contract hebben (VGZ). Als je gebruik maakt van de zorgaanbieders met wie de zorgverzekeraar geen overeenkomst heeft gesloten, dan bestaat recht op een vergoeding van de kosten tot ten hoogst 80% van de gemiddelde tarieven.
Moeten we daarop ingaan? Of is dat onverstandig als ex-kankerpatient?
Liz

Sonja74
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: Za 31 Dec 2005 13:23

Berichtdoor Sonja74 » Ma 16 Jan 2006 20:30

Hoi Liz!

Moeilijke vraag hoor! Bij restitutie is het zo, dat als je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener gaat, ze je de rekening moeten vergoeden tot max 90% van de daarvoor wettelijk vastgestelde tarieven (CTG tarieven) Maar als jij in Maastricht wordt (bijvoorbeeld) en je verzekeraar zit in Groningen... ze kunnen niet door t hele land zorgverleners contracteren. Dus ligt het er ook een beetje aan of die verzekeraar landelijk of regionaal werkt. Je zou evt vast kunnen informeren bij VGZ welke ziekenhuizen ze hebben gecontracteerd bij jou in de regio.

En als (ex)kankerpatient hebben wij eigenlijk alleen maar met de basisverzekering te maken. Dus ziekenhuiskosten, farmacie etc
Alleen bij fysio komt je AV om de hoek kijken.
Let wel, een controle bij de internist is nog 'te doen' met de kosten maar als je een MRI of CT scan nodig hebt lopen de kosten aardig in de papieren. Dus ik zou even VGZ bellen, je weet nu toch wel welk ziekenhuis je nodig hebt en welke arts, vraag even of ze daar een contract mee hebben. Tip :idea: bel 's ochtends heel vroeg (uurtje of 8) of 's middags laat tegen vijven, dna is t het rustigste :wink:

Verder zal het kwa premie best wel wat schelen, een collectiviteit. Vaak zo'n 10% van de premie. Nou dat is toch snel 8-10 euro per maand.
Succes hoor!
groetjes, Sonja
* * * Geluk is een hangmat
waarin je lui ligt in een wezenlijke stilte * * *

Ro
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Wo 22 Feb 2006 14:08
Locatie: Omgeving Haarlem

tav Sonja

Berichtdoor Ro » Wo 22 Feb 2006 14:17

Dag Sonja,

(Ik ben hier *nieuw* als (ex?)lotgenoot en grasduin wat op dit forum..)

Graag voeg ik nog even voor je toe, dat er nog wel degelijk dingen zijn *buiten* de basisverzekering voor (veel) ex-kankerpatienten..

Ken je het revalidatieprogramma Herstel en Balans al? http://www.herstelenbalans.nl/

Dat heeft mij en anderen veel goed gedaan, maar als het niet voor het grootste gedeelte vergoed zou worden uit mijn aanvullende verzekering, had ik de ongeveer 1000 euro niet kunnen ophoesten om mee te doen.
-Nu het weer een tijd verder is, heb ik ook een sportmediche keuring afgelegd als een soort 0-meting. Uit de aanvullende verz.
Zo zorg ik dat ik zo gezond mogelijk werk aan mijn toekomst en uiteindelijk natuurlijk weer een (goedkope;-) klant van de verzekeraar wordt... Ik ben erg tevreden met CZ en de "jongeren" Aanv.

Verder; bravo dat je hier actief bent om je know-how te delen. Merci.
Groet, Ro


Terug naar “Kanker en verzekeringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten