Wie is VraagWelder?

Vragen over allerlei soorten verzekeringen kunnen hier gesteld worden.
Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Wie is VraagWelder?

Berichtdoor liddy » Di 25 Nov 2008 20:30

Welder is een landelijk, onafhankelijk kenniscentrum dat zich bezighoudt met werk,
uitkeringen en verzekeringen in relatie tot gezondheid en handicap.
Welder heette vroeger Breed Platform Verzekerden en Werk, oftewel: BPV&W.
De vroegere Helpdesk heet nu: VraagWelder.
VraagWelder is hét onafhankelijke informatie- en adviespunt voor mensen die ziek zijn of een handicap hebben.
U kunt zich bij hen vanuit uw eigen situatie laten informeren en adviseren.
Over mogelijkheden en kansen waar u zelf misschien niet aan dacht.
En over de wetten, regels en keuringen waar u mee te maken krijgt.
Zo komt u beter voorbereid bij uw werkgever, bedrijfsarts, uitkeringsinstantie, re-integratiebedrijf of bij een verzekeraar.
En blijft u zelf aan zet.

U kunt bijvoorbeeld bij hen terecht met de volgende vragen:
- Ik heb me ziek gemeld. Wat gebeurt er allemaal als ik langdurig ziek word?
- Ik ben lang ziek geweest en ga nu weer aan het werk. Ik wil andere taken, hoe krijg ik dit voor elkaar?
- Ik wil meebeslissen over mijn re-integratietraject. Hoe doe ik dat?
- Ik ben een tijd ziek geweest. Wat vertel ik daarover bij een sollicitatie?
- Hoe zit het na twee jaar ziekmelding? Op welke uitkering zou ik recht kunnen hebben?
- Hoe verloopt een WIA-keuring?
- Wat kom ik tegen als ik een levensverzekering of arbeidsongeschiktheidsverzekering wil afsluiten?

U kunt persoonlijk advies bij VraagWelder inwinnen op twee manieren:
1. Bellen met de Advieslijn: 0900-4800300 (30 cent per minuut). De Advieslijn is elke werkdag open van 12:00 - 17:00 uur.
2. Vragen stellen per e-mail: gebruik hiervoor het vragenformulier op www.vraagwelder.nl.

Ook kunt u zelf meer informatie zoeken: zelfhulpsite : www.vraagwelder.nl.
Hier vindt u ook handige brochures, die u kunt downloaden of bestellen via de Advieslijn.

Op andere websites van Welder vindt u nog meer informatie:
www.ehbwstartpagina.nl (eerste hulp bij werk): één toegangsdeur naar vele sites over werk, inkomen en gezondheid.

www.ziekenmondig.nl Verschillende aandachtspunten, tips, handige checklijsten voor werkende mensen die langdurig ziek dreigen te worden.

www.wajongwegwijzer.nl De wegwijzer voor de wajonger over werk, inkomen, zorg en school.

AchterdePC
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Di 08 Sep 2009 15:16

Re: Wie is VraagWelder?

Berichtdoor AchterdePC » Di 08 Sep 2009 16:07

Hallo,

Ik heb ook es eerder contact opgenomen met de advieslijn van welder.

Ik heb me toentertijd (juni vorig jaar) ziekgemeld op mn werk en was ‘toevallig’ twee keer niet thuis aanwezig bij de controle van de arboarts. Wanneer ik me niet lekker voel, ga ik naar mn moeder. Mn kinderen vinden het dan ook prettiger bij oma. Ik was de controle van de arboarts helemaal vergeten en toen ik aan de werkgever uitlegde dat ik gwn bij mn moeder was, vond hij het niet kloppen. ‘als je ziek bent, dan blijf je thuis’.

Mn situatie werd toen erger (bleek later dat ik een ernstige vorm had van longontsteking), maar mn werkgever weigerde mn loon door te betalen. Ik wist niet hoe ik dan de vaste lasten kon betalen en hoe het nou eigenlijk zat met mn rechten op loondoorbetaling.

Via een collega van mij kwam ik bij welder en heb hen mn situatie voorgelegd. Zij hebben mij toen ook gewezen op mn rechten en hoe ik mn werkgever t beste kon bereiken en de situatie te bespreken.

Ik heb mn werkgever daarna ook benaderd en voorgesteld om een gesprek aan te gaan. Dit verliep gelukkig wel goed (met de arboarts erbij) en daarna volgde ook een plan van aanpak om te kijken wat ik nog wel kan doen.
Nou ben ik helemaal genezen en werk ik ook weer fulltime :D

Voor diegenen die ook ziek zijn en niet weten waar ze staan, dan raad ik welder ook echt aan :D
Gr. AchterdePC


Terug naar “Kanker en verzekeringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten