gamma knife bestraling

Voor longkankerpatiënten.
willem
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Vr 11 Feb 2005 15:51
Locatie: Helvoirt

gamma knife bestraling

Berichtdoor willem » Vr 11 Feb 2005 16:06

Mijn vrouw heeft al anderhalf jaar kleincellige longkanker met sinds een week een uitzaaiing in de hersenen. Hierop wordt binnenkort gamma knife bestraling toegepast.
Mijn vraag is of er iemand bekend is met bijwerkingen van zo'n bestraling.
Lichamelijk is mijn vrouw aan het einde van haar latijn. De bijwerkingen die ik inmiddels ken zijn hoofdpijn en oedeem. Zijn er mensen die hier al ervaring mee hebben?

brenni

Berichtdoor brenni » Vr 18 Feb 2005 14:59

Hoi Willem,

Mijn moeder heeft ook kleincellig longkanker. Ze heeft op dit moment nog geen uitzaaiingen. Ze krijgt wel chemo om haar resterende tijd zo draaglijk mogelijk te maken. Maar van die chemo is ze ontzettend ziek. Ze moet nog 3 keer en dat is best nog wel veel. Heeft jouw vrouw ook chemo gehad en is ze ook zo ziek geweest daarvan? Ik weet niet of zij ook bestraling zal krijgen met de tijd. Ze zeiden namelijk dat er verder geen behandelingen meer mogelijk zijn. Heeft jouw vrouw ook een zeer agressieve vorm van kleincellig longkanker? Hopelijk reageer je gauw hierop. Verder wens ik jou ook veel sterkte, want voor ons is het ook ongelovelijk moeilijk toch?
We staan erbij en kijken erna. Kunnen niets doen zijn zo machteloos.

Nou veel groetjes Brenni

willem
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Vr 11 Feb 2005 15:51
Locatie: Helvoirt

Berichtdoor willem » Za 19 Feb 2005 12:39

brenni schreef:Hoi Willem,

Mijn moeder heeft ook kleincellig longkanker. Ze heeft op dit moment nog geen uitzaaiingen. Ze krijgt wel chemo om haar resterende tijd zo draaglijk mogelijk te maken. Maar van die chemo is ze ontzettend ziek. Ze moet nog 3 keer en dat is best nog wel veel. Heeft jouw vrouw ook chemo gehad en is ze ook zo ziek geweest daarvan? Ik weet niet of zij ook bestraling zal krijgen met de tijd. Ze zeiden namelijk dat er verder geen behandelingen meer mogelijk zijn. Heeft jouw vrouw ook een zeer agressieve vorm van kleincellig longkanker? Hopelijk reageer je gauw hierop. Verder wens ik jou ook veel sterkte, want voor ons is het ook ongelovelijk moeilijk toch?
We staan erbij en kijken erna. Kunnen niets doen zijn zo machteloos.

Nou veel groetjes Brenni

Dag Brenni,
Mijn vrouw is ook goed ziek geweest van de chemo en heeft vier kuren gehad met hierbij nog 26 bestralingen en nog 12 preventieve hersenbestralingen. Dat was volgens de longarts toen gangbaar. De bijwerkingen van de chemo werden zoveel mogelijk met Zofran behandeld een redelijk sterke zetpil om de misselijkheid e.d. tegen te gaan. Al met al heeft dat goed gewerkt totdat helaas een hersentumor erbij kwam waarvoor echter afgelopen woensdag een eenmalige betraling op de tumor zelf is geweest met de gamma knife. De verwachting is dat het weer een levensverlenging kan bieden van enkele maanden tot een jaar. We blijven maar hopen want dat is het enige wat nog rest. HOOP met hoofdletters. Als je mij vraagt wat is de kwaliteit van leven dan is dat niet veel maar ook daar probeer je je op in te stellen. De kleincellige tumor in de longen zat bij mijn vrouw precies in het middenstuk. Ik noem dat zelf eigenlijk de luchtpijp waar de longen aan vast zitten. Ik weet wel dat chemo een goed middel kan zijn voor kleincellige longkanker. Het schijnt dat in veel gevallen de tumor als sneeuw voor de zon verdwijnt. Vak echter duikt die dan weer elders op maar je moet dan een beetje geluk hebben dat die wat langer wegblijft. Belangrijk is dat je moeder goed blijft eten en eventueel bij moeilijkheden met slikken aanvullende vloeibare voeding krijgt. De apotheker kan je hierin adviseren. De chemo doorstaan is hard maar wel mogelijk. Ik hoop dat je moeder de kuren afmaakt want dan is de kans voor levensverlenging het beste. Heel veel sterkte en blijf positief.


Terug naar “Longkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten