hersenmetastasen als gevolg van longkanker

Voor longkankerpatiënten.
Karin777
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Di 08 Aug 2006 20:15

hersenmetastasen als gevolg van longkanker

Berichtdoor Karin777 » Di 08 Aug 2006 20:43

[i]
Beste Allemaal,

Ik heb een aantal vragen over de longkanker van mijn vader. Ik wil graag weten wat ik kan verwachten.
Bij mijn vader is op 5 april longkanker geconstateerd, met uitzaaiingen naar de hersenen, lymfeklieren en bijnieren. Diagnose: niet meer te genezen. Hij heeft bestraling gehad voor de tumoren in zijn hersenen en heeft vandaag zijn laatste chemo gehad voor de overige uitzaaiingen. Vanaf nu is het een kwestie van nog even genieten en hopen dat hij nog een beetje kwaliteit van leven heeft. Voor wat betreft de tumor is zijn longen zou dat nog wel te doen zijn. Het zijn de hersenmetastasen waar ik me drukker om maak.
Hij heeft een aantal epileptische aanvallen gehad (hierdoor is de ziekte ondekt) en nu krijgt hij last van o.a. minder kunnen zien, soms niet kunnen schrijven, tintelingen in vingers en tenen.
Volgens de arts allemaal gevolgen van de hersentumoren. Nu hoor ik echter van een collega dat mensen die tumoren hebben in de hersenen soms eerder en onverwacht overlijden doordat een tumor op een ader drukt en een beroerte veroorzaakt. Mijn vraag: In hoeverre is dat waar?
Moet ik er rekening mee houden dat mijn vader ineens kan overlijden, terwijl hij nu nog best goed is?
Wie heeft hier ervaring mee en wie kan mij meer vertellen over de gevolgen van de hersenmetastasen?

Alvast bedankt,


Karin

wessel
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Di 14 Nov 2006 09:57

Berichtdoor wessel » Di 14 Nov 2006 10:00

Helaas heb ik er geen antwoord op, zou het ook graag willen weten, bij mijn vrouw is afgelopen week hersenmetastasen geconstateerd, en wij zitten ook met veel vragen daarover.

Veel sterkte met je vader.

Groetjes Wessel

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

hersenmetastasen als gevolg van longkanker

Berichtdoor liddy » Di 14 Nov 2006 19:42

Helaas kan ik het niet mooier maken.

"Als u uitzaaiingen in de hersenen heeft, is de kans groot dat u last krijgt van hoofdpijn. De hoofdpijn is 's morgens vaak erger dan 's avonds.
Als de hoofdpijn al langere tijd bestaat, kan het gepaard gaan met misselijkheid en duizeligheid.
Andere klachten:
Afhankelijk van de plaats van de uitzaaiing in de hersenen (het gedeelte
van de hersenen waarop de tumor drukt), kunt u ook andere klachten krijgen
als:
* evenwichtsstoornissen
* vermindering van het gevoel of kracht in uw armen of benen
* veranderingen in uw gedrag, gevoel van lusteloosheid
* verwardheid
* een toeval of een beroerte"

Bij mijn man die ook metastase in de hersenen had van longkanker is het heel rustig afgelopen. De laatste vier dagen was hij zeer afwisselend helder, verward, zeer afwezig.
Wat moeilijk was om mee te maken, waren de heel onredelijke buien. Ookal wist ik heel goed dat hij hier niets aan kon doen, was het moeilijk om er niet emotioneel door geraakt te worden.
Door de verminderde longfunctie en aantasting van de hersenen is hij daarna in coma geraakt. Een kleine dag later is hij rustig ingeslapen.
Je moet er wel op bedacht zijn, dat op het moment van overlijden een epileptische aanval mogelijk is. Dit is nogal heftig als je dit ziet. Ter geruststelling de persoon in kwestie is dan al zover weg dat hij/zij het niet meer ervaart.

Heel veel sterkte,

Liddy

Marjo
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: Za 24 Feb 2007 21:59
Locatie: limburg
Contact:

Berichtdoor Marjo » Ma 26 Feb 2007 20:39

Hallo karin777

Ik ben pas een paar dagen op deze site, en las je bericht, hoe gaat het met je vader?

ik zoek ook andwoorden op longkanker met metastasen in hersenen, mijn broer heeft het, en ik moet zeggen dat ik afgelopen jaar al veel geleerd heb hoe het proces (kan) verlopen.

Veel sterkte, Marjo


Terug naar “Longkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten