zus met longkanker

Voor longkankerpatiënten.
alice@51
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: Za 21 Apr 2012 08:48

zus met longkanker

Berichtdoor alice@51 » Za 21 Apr 2012 09:00

Beste allemaal, even voorstellen: Ik ben Alice, 51, uit Den Haag. Sinds november 2011 weten we dat mijn zus , 52 jaar, longkanker heeft met uitzaaiing naar bijnier. Ze heeft nu 4 chemokuren achter de rug, die hun werk goed hebben gedaan. De tumor van 2 cm.op de long is geslonken en zelfs niet meer zichtbaar. De tumor op de bijnier is geslonken van 6 cm. naar 4,7 cm. Nu gaat ze in een soort van onderhouds-chemo. 1 x per 3 weken een uur aan het infuus en dan weer naar huis. Ze slikt tramadol voor de pijn aan de bijnier. Maandag moet ze op gesprek. We vragen ons af kan die rotnier er niet gewoon uit? Het is echt onvoorstelbaar hoe je leven kompleet op zn kop staat als je het bericht krijgt dat je zus kanker heeft. Mijn stoere, lieve zus heeft het mooiste kale hoofd van de hele wereld. Ze draagt thuis gewoon een petje maar als ze naar buiten gaat gaat de pruik op, worden de wenkbrauwen ingetekend en de nepwimpers opgezet. We moeten steeds zo lachen dat ze zo ijdel is. Wat een verschrikking zeg deze ziekte, heb jaren geleden mn ouders hier al aan verloren maar de wetenschap dat mn zus hier ook aan doodgaat maakt me soms wanhopig van ellende. Dan jank ik effe flink en zak in een put van eindeloos verdriet.
Zo, heerlijk om mn hart te luchten....

scorpio
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Za 24 Mar 2012 17:22

Re: zus met longkanker

Berichtdoor scorpio » Za 21 Apr 2012 17:47

Dag Alice,

Ik wil jou heel veel sterkte toewensen voor de komende tijd.
Het is goed nieuws dat jouw zus goed reageert op de chemokuren ! Hopelijk kan je je daar wat aan optrekken want kanker is inderdaad een verschrikking, maar de wetenschap kan toch al meer dan vroeger hé.
Ik wens jullie heel veel succes op het gesprek maandag. Hopelijk enkel goed nieuws !

Groetjes,
Ann

alice@51
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: Za 21 Apr 2012 08:48

Re: zus met longkanker

Berichtdoor alice@51 » Zo 22 Apr 2012 10:06

Hai Ann, dank voor je reactie. Ben blij dat ik dit forum heb gevonden, tis zo belangrijk om van je af te kunnen praten...hou je op de hoogte

liefs Alice

alice@51
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: Za 21 Apr 2012 08:48

Re: zus met longkanker

Berichtdoor alice@51 » Di 24 Apr 2012 08:47

Gisteren gesprek met longarts gehad en gevraagd of de nier niet kan worden verwijderd. Helaas is dat niet mogelijk vanwege de gecompliceerdheid en ligging van de tumor. Best een tegenvaller, zus moet meer gebruik maken van medicatie, hoewel ze dat liever niet wil, maar goed leven met pijn is ook geen pretje. Gelukkig was het bloed en de urine okee en waren er geen bijzonderheden...en kon ze wederom een onderhouds-chemo ondergaan. Op naar 10 mei maar weer voor de scan...we leven maar met de dag en proberen zoveel mogelijk te genieten en de goede dingen in het leven te waarderen...

scorpio
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Za 24 Mar 2012 17:22

Re: zus met longkanker

Berichtdoor scorpio » Wo 25 Apr 2012 11:29

Dag Alice :)

Toch tegenvaller maandag .. langs de andere kant ook positief dat urine en bloedwaarden goed zijn hé !
En ik hoop met jullie mee dat de chemo goed blijft aanslaan en je zus de pijn met medicatie kan onderdrukken.

Veel liefs,
Ann

alice@51
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: Za 21 Apr 2012 08:48

Re: zus met longkanker

Berichtdoor alice@51 » Do 26 Apr 2012 18:18

hai Ann, dank voor je reactie....tja toch een tegenvaller, daar heb je helemaal gelijk in...Hoop zo dat ze zich nog een tijd redelijk blijft voelen ik kan haar nog lang niet missen... Ondertussen ren ik heen en weer tussen zus, gezin en werk...en merk ik dat het slapen slecht gaat. Ik was om half 4 vannacht nog wakker, de wekker gaat om 6.00 uur. Tis lang geleden dat ik een nacht heb doorgeslapen..mn gezin zegt steeds dat ik meer en beter voor mezelf moet zorgen maar hoe doe je dat dan? Moet er toch ook voor haar zijn? pfff...lastig hoor...

liefs Alice

scorpio
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Za 24 Mar 2012 17:22

Re: zus met longkanker

Berichtdoor scorpio » Do 26 Apr 2012 19:27

Dag Alice,

Da's moeilijk hé. En toch heel erg belangrijk. Je gezin heeft gelijk .. je moet ook voor jezelf zorgen.
Neem jij alleen de zorg van je zus op jou of kan je ook op anderen rekenen ?
Misschien krijgt ze in 't week-end ook meer bezoek en kan jij dan wat uitrusten ?
Ik begrijp het heel goed hoor, maar je mag nu niet ziek worden natuurlijk ..
'k Hoop dat je wat steun kan krijgen zodat je eens goed kan uitrusten !
En positief blijven hé ! Bloed en urine waren goed .. en ze reageert goed op de chemo ;)


Liefs,
Ann

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: zus met longkanker

Berichtdoor liddy » Vr 27 Apr 2012 21:58

Probeer vooral de goede dingen te zien.
En zoals Ann het al zegt, let op jezelf.
Je zus is er het meeste bij gebaat als jij in een goede conditie bent.
Dat lukt je enkel door ook tijd voor jezelf te nemen.
Sta wat langer onder de douche en geniet van het water.
Krijg je telefoon en het komt je niet uit, durf dat dan te zeggen of neem als het kan de telefoon niet op.
Je kunt veel meer aan als je uitgerust bent.
Ga genieten van de zon die er aan lijkt te komen.

alice@51
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: Za 21 Apr 2012 08:48

Re: zus met longkanker

Berichtdoor alice@51 » Ma 14 Mei 2012 17:28

Hallo allemaal, vandaag moest zus voor de uitslag van de scan..pff wat een zenuwen weer. Geen oog dicht gedaan, een en al onrust in mn lijf...daar zaten we mn broer, zus en haar vriend en ik te wachten tot de arts ons binnen riep.
Hij feliciteerde mn zusje, de plek op de long is verdwenen, maar de tumor op de linkerbijnier is nog steeds 4 cm. m.a.w. niet gegroeid maar ook niet geslonken.
Dubbel gevoel dus...maar goed, we hadden slechter nieuws kunnen krijgen, bovendien zijn we nu weer 6 weken in een soort van "rust".
De onderhouds-chemo gaat gewoon verder zoals gepland, mn zusje gaat volg.week zelfs een paar uur per week aan het werk. Wie had dat gedacht toen we in november te horen kregen: ongeneeslijk, fase 4.....

liefs Alice

scorpio
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Za 24 Mar 2012 17:22

Re: zus met longkanker

Berichtdoor scorpio » Ma 14 Mei 2012 22:59

Hallo Alice,

Die uitslagen is telkens weer spannend hé. Wat een opluchting toch dat de chemo nog steeds goed zijn werk doet ! Hoe gaat 't nu met de pijn ? Is die al wat onder controle te houden ?
En hoe voel jij je ? Heb je al wat rust gevonden ?
Ik hoop dat er wat mooi weer op komst is zodat jullie samen veel kunnen genieten !

Liefs,
Ann

alice@51
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: Za 21 Apr 2012 08:48

Re: zus met longkanker

Berichtdoor alice@51 » Di 15 Mei 2012 10:13

Hai Ann, moet eerlijk zeggen dat ik nog steeds niet echt rust heb, voel me steeds zo opgejaagd...ben zo in het vooruit aan het denken, wat brengt de toekomst dat soort gedachten. Ik weet, niet goed maar zo moeilijk om dit te stoppen. Kon ik dat propje in mn hoofd vol met negatieve gedachten maar weggooien...
Ben natuurlijk blij met deze uitslag, begrijp me goed, vreemd ik ben eigenlijk een rasoptimist, maar nu gewoon een doemdenker

Liefs Alice


Terug naar “Longkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten