Klachten na verwijdering teelbal ivm tumor

Forum voor zaadbalkanker- (teelbalkanker) en peniskankerpatiënten en hun naasten.
why me
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Ma 01 Mei 2006 17:34

Klachten na verwijdering teelbal ivm tumor

Berichtdoor why me » Ma 01 Mei 2006 17:40

Ruim 2 weken geleden is bij mij mijn rechter teelbal verwijderd ivm teelbalkanker. Over een week begint men met bestraling. Ik heb sinds de operatie echter een weeïg gevoel in mijn scrotum.
Het is net alsof ik een trap in mijn kruis heb gekregen.

De uroloog verteld dat de overgebleven bal in het midden kan gaan hangen waardoor het onaangenaam kan worden.
Alternatief is een imitatie teelbal maar hier was hij geen voorstander van.

Heeft iemand ervaring met deze klachten

Sterkte allemaal verder

Erik2

Berichtdoor Erik2 » Vr 05 Mei 2006 21:36

Het gevoel ken ik niet, dus daar kan ik je niet mee helpen, sorry. Ik kan je wel vertellen dat het met dat in het midden gaan hangen wel meevalt,
tussen de beide helften van het scrotum zit immers een soort tussenschot. Inmiddels heb ik zelf een teelbal-prothese, en dat bevalt mij prima.
Deze is pas een jaar na het verwijderen van mijn teelbal geplaatst, m.n. omdat (volgens mijn uroloog) zulke dingen stuk kunnen gaan bij bestraling.

Mafi
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Wo 27 Sep 2006 15:25
Locatie: Alkmaar

Berichtdoor Mafi » Wo 27 Sep 2006 16:14

Yo Erik2,

Moest je voor het plaatsen van een prothese weer onder narcose en maakten ze weer een snede bij je lies ?

Ik vind de hersteltijd van de exploratie vrij lang ? Weet ook niet wat normaal is, aangezien ik geen vergelijkingsmateriaal heb (het was mijn eerste operatie)

Lees het wel, alvast bedankt

MvG
Mafi

En-nu?
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Zo 01 Apr 2007 22:21

Verwijdering van een teelbal door een tumor in de teelbal.

Berichtdoor En-nu? » Zo 01 Apr 2007 22:36

Hoi,

ik heb al gezien dat dit een oude topic is, dus ik beschouw mijn post als aanvulling op ervaringen na verwijdering van een teelbal door een tumor in de teelbal.

Bij mij is nu zo'n 3 weken geleden ook mijn rechter teelbal en zaadlijder verwijderd middels een snee in mijn rechter onderbuik en nu 3 weken later gaat mijn genezing goed en voorspoedig
wat betreft het herstellen van de operatie maar rond de lies en het scrotum voelt het nog steeds een soort van verdooft, zeg maar zo als dat je naar de tandarts gaat en een verdoving hebt gehad
en dat het dan lijkt als of je wang vele malen dikker is dan dat ie echt is + zo'n tintelend gevoel.

Tot nu toe ga ik er van uit dat het bij de operatie en de herstel periode daarvan (6 weken) hoort, maar ik blijf er wel op letten.

Grt.

joopie42
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Wo 17 Sep 2008 21:20

teelbal prothese vraag

Berichtdoor joopie42 » Wo 17 Sep 2008 21:29

Erik2 schreef:Het gevoel ken ik niet, dus daar kan ik je niet mee helpen, sorry. Ik kan je wel vertellen dat het met dat in het midden gaan hangen wel meevalt,
tussen de beide helften van het scrotum zit immers een soort tussenschot. Inmiddels heb ik zelf een teelbal-prothese, en dat bevalt mij prima.
Deze is pas een jaar na het verwijderen van mijn teelbal geplaatst, m.n. omdat (volgens mijn uroloog) zulke dingen stuk kunnen gaan bij bestraling.


Ik heb nu sinds 3 weken ook een teelbal prothese laten zetten aan de linkerkant, het probleem is aleen dat als mijn zak slap is,
dat ie veel hoger hangt dan mijn rechterbal de echte zeg maar, je kunt de kunstbal ook niet verder naar beneden drukken.

Komt dit omdat alles nog wat opgezwollen is, of blijft dit voor altijd zo??

Alvast bedankt.

ironman
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Wo 08 Jul 2009 21:09

Re: Klachten na verwijdering teelbal ivm tumor

Berichtdoor ironman » Ma 20 Jul 2009 12:23

Bij mij is twee weken geleden de linker bal verwijderd.
Het huidgevoel vanaf het litteken in mijn lies naar beneden is weg.
Schijnt wel weer terug te komen, zegt men ...

Verder had ik 3 dagen na operatie een behoorlijke zwelling op de plaats waar de bal gezeten had.
Naar de uroloog geweest en die stelde me gerust, dat is normaal, zwelling door litteken weefsel.
Kan wel een jaar duren voordat dat weg is.

freddy68
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Di 19 Jul 2011 08:59

Re: Klachten na verwijdering teelbal ivm tumor

Berichtdoor freddy68 » Di 19 Jul 2011 09:33

Heeft iemand ook last gehad van fantoompijn na de teelbal verwijdering ?
Af en toe heb ik pijn op de plek waar de bal gezeten heeft.
Mijn operatie was eind oktober vorig jaar.
Weet iemand misschien ook hoe vaak het voor komt dat de tumor later toch nog uitzaait, ook al is hij verwijderd ?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Klachten na verwijdering teelbal ivm tumor

Berichtdoor liddy » Di 19 Jul 2011 19:21

Aangezien ik vrouw ben kan ik niet specifiek over die plek iets zeggen.
Wel vraag ik me af, is het wel fantoompijn? Er zijn mensen die na een operatie nog jaren af en toe pijn hebben.
Heel vaak is er dan een relatie met de verandering van luchtdruk. Kun je bij jou die link ook leggen?
In 1987 heb ik een ongeval gehad waarbij mijn linkerknie een flinke opdonder heeft gehad.
Als ik zomaar pijn aan mijn linkerknie krijg, gaat het de volgende dag regenen (verandering van luchtdruk dus).

Een terugkeer van de ziekte (een recidief) komt heel weinig voor. Als het gebeurt is dat meestal in de eerste jaren na de behandeling.
Nog zeldzamer is een heel late terugkeer en daarmee wordt bedoeld meer dan vijf jaar na het afsluiten van de behandeling.

Raymond
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Do 13 Okt 2011 00:33

Re: Klachten na verwijdering teelbal ivm tumor

Berichtdoor Raymond » Do 13 Okt 2011 01:13

Wanneer je een tumor in de ene bal hebt (gehad) heb je wel een iets verhoogde kans dat dit ook bij de andere bal gebeurt, was het antwoord wat mn behandelend arts vandaag gaf. Alleen het verhaal dat soms de ronde gaat dat je ook meer risico hebt op andere vormen van kanker schoof hij direct van tafel.
Hij gaf wel aan dat van alle soorten kanker ze bij deze het meeste resultaat hebben op het controleren van de bloedwaarden, naast de ct-scans. kleine geruststelling.

Wat ik alleen niet helemaal begrijp is hoe een verwijderde tumor nog kan uitzaaien, omdat wat ik begrepen had, dat de lymfeklieren de afvalstoffen uit je lichaam proberen te zuiveren en besmet kunnen raken door de tumor. Wanneer de bron en de uitzaaiingen volledig weg zijn zou dat klaar moeten zijn tenzij je een nieuwe tumor op de andere bal krijgt, of tenzij er toch nog iets zat.

(Ik had aan beide kanten een tumor gehad met de bijkomende uitzaaiingen vandaar dat ik er zelf ook mee bezig ben)

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Klachten na verwijdering teelbal ivm tumor

Berichtdoor liddy » Do 13 Okt 2011 11:26

Op het moment dat de tumor verwijderd is, kan er al sprake zijn van een uitzaaiing in de lymfe.
Voordat die uitzaaiing problemen oplevert, gaat er tijd over heen.
Zo'n uitzaaiing is dus geen nieuwe tumor, maar een overblijfseltje van de oude tumor.
De lymfe verspreidt zo'n overblijfseltje en is niet in staat het te vernietigen.
Vandaar dat je een bepaalde periode onder controle blijft. Vaak is die periode 5 jaar.
Na die 5 jaar word je dan schoon verklaard, of wel, je kans om weer kanker te krijgen is net zo groot als iemand die nog nooit kanker heeft gehad, dus heel klein.

Richie
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Wo 28 Dec 2011 14:40

Re: Klachten na verwijdering teelbal ivm tumor

Berichtdoor Richie » Wo 28 Dec 2011 14:57

Als de tumoren contact hebben gemaakt met ander weefsel (bv. je lymfen) dan heb je een verhoogd risico.
Ondanks dat de "volledige" tumor is verwijderd, kan het zijn dat er cellen achterblijven en zich inkapselen en daarna plots gaan groeien en zich ontwikkelen tot een nieuwe tumor.
Daarom zijn die 2 jaar "Watch and See/waakzaam waken" zo belangrijk, veelal is de terugkeer na deze periode nihil.

Met betrekking tot het herstel na het operatief verwijderen van een testis, gaat dit voorspoedig (in NL).
Ik had zelf het gevoel al een week na de operatie te kunnen fietsen en heb dat ook gedaan (iom. de uroloog), helaas hield een bloeding (uitzakken van bloed/operatievocht ed) mij van de boodschappenfiets.
Pas na een maand mocht ik gaan fietsen, wandelen en zwemmen zijn minder intensief dus zouden andere lotgenoten kunnen proberen.

Heb zelf een aantal maanden later de psyche tik wel gehad (maar dit wijdt ik ook aan het feit aan de thuissituatie; geen werk en genoeg tijd om te doemdenken).
Na mijn 3 maandelijkse controle positief nieuws ontvangen, bloedwaarden zijn normaal, ct-scan gaf geen afwijkingen en dat is een goed uitgangspunt voor de toekomst.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Klachten na verwijdering teelbal ivm tumor

Berichtdoor liddy » Wo 28 Dec 2011 18:43

Je gaat er heel goed mee om zo te lezen.
Bijna iedereen ervaart een psychische tik, want zomaar ineens is je leven en je levensverwachting op zijn kop gezet.
En dat doet wat met je, zoals je gemerkt hebt.

aap
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Wo 04 Jan 2012 01:15

Re: Klachten na verwijdering teelbal ivm tumor

Berichtdoor aap » Wo 04 Jan 2012 02:09

Hoi,

Mijn linkerbal is verwijderd ongeveer 3 weken geleden en lig momenteel onder het waakzame oog van mijn ziekenhuis, dus ik krijg geen behandeling voor zo ver. (Seminoom).
31 januari krijg ik mijn eerste ct-scan weer.

Ik ben eigenlijk opzoek tot waar in je lichaam je het kunt voelen als je zaadbal verwijderd is. Buiten de eerder vermelde fantoombal en liespijn.
Kan het ook zijn dat je het ook kunt voelen, in mijn geval links dus, waar je middenrif zit?
Of moet ik me dan druk maken over uitzaaiing, dat je links midden in je ribbenkast niets hoort te voelen? Het is geen pijn maar er roert zich iets meen ik, of voel ik de genezing gewoon (zenuwen van uit mijn balzak) ? Dit voel ik pas na de jaarwisseling die ik wel normaal heb proberen te vieren. Ben gaan zitten als ik me zo voelde, niet te veel gelopen..., maar wel gedronken. (toch overbelast?)

De vraag is,ik zit in stage 1, maar duidt dit op stage 2?

Het beste is natuurlijk het ziekenhuis bellen maar ik kan op het web niet zo snel een antwoord op mijn vraag vinden. Dus ik dacht ik vul dit topic aan met mijn vraag. Als ik echte feiten weet, laat ik dat weten.

Mensen die dit lezen doen dat niet voor hun plezier en wens al onze lotgenoten, vrienden en familie alle sterkte!!

Ik ben 31 jaar en Jedi mindtrick al die onzin uit mijn lichaam! :D

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Klachten na verwijdering teelbal ivm tumor

Berichtdoor liddy » Wo 04 Jan 2012 12:52

Eigenlijk geef je zelf al het antwoord.
Tijdens de jaarwisseling heb je je kennelijk overbelast en het drinken doet daar geen goed aan.
Je hebt de gok genomen en nu fluit het lichaam je toch even terug.
Ik denk dat je last hebt van je stofwisseling.
Je zit nu in een moeilijk traject van je behandeling.
Namelijk er wordt nu niets meer gedaan en daarom vraag je je bij ieder pijntje of ander gevoel af zou dit toch niet ...
Heel herkenbaar, het is een volkomen natuurlijke reactie, echter eentje die je op het verkeerde been zet.
Nu moet je weer leren om een beetje vertrouwen in je lichaam te krijgen en dat is moeilijk als je lichaam je zo in de steek heeft gelaten.
De komende dagen op tijd je rust nemen, geen alcohol en kijk maandag dan hoe het is.
Sterkte.

aap
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Wo 04 Jan 2012 01:15

Re: Klachten na verwijdering teelbal ivm tumor

Berichtdoor aap » Wo 04 Jan 2012 14:46

Ik ben blij dat ik mij zelf antwoord geef, :lol: ken ik mijn lichaam toch beter dan ik dacht.., Ik ben stom geweest en mijn lichaam nog harder laten werken.

En hartelijk bedankt voor u antwoord, geruststellend gelukkig.
Ik ben geen drinker dus dat zal dan ook lukken. Ik zal nu nog beter opletten.

Dank u Liddy!

Richie
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Wo 28 Dec 2011 14:40

Re: Klachten na verwijdering teelbal ivm tumor

Berichtdoor Richie » Do 16 Feb 2012 15:53

liddy schreef:Je gaat er heel goed mee om zo te lezen.
Bijna iedereen ervaart een psychische tik, want zomaar ineens is je leven en je levensverwachting op zijn kop gezet.
En dat doet wat met je, zoals je gemerkt hebt.


Bedankt voor je reactie Liddy!
Het is niet elke dag gemakkelijk. Soms zit je met vragen en/of woede, en soms zie je dingen in een bepaald perspectief... :roll:
Soms kun je anderen lotgenoten raad geven, soms heb je zelf een guiding hand nodig.
In de periode van het emotioneel verwerken van alle gebeurtenissen kom je veel stemmingwisselingen tegen (boos, verdrietig, afstandelijk/koel, emotioneel...
Soms moeite hebben wanneer andere lotgenoten in de media hun verhaal doen en het lijkt alsof ze "medelijden" opwekken.
Terwijl je eigen herstel juist voorspoedig ging, dat die emotionele tik later kwam is voor mij totaal iets anders en heeft niets met de ziekte van doen.
Zelf heb ik er bv. nooit bij stil gestaan dat ik aan deze vorm van kanker zou kunnen overlijden, al zou dat wel te maken kunnen hebben met het stadium waarin het verkeerde (geen uitzaaiïngen ed, geen bestraling (mogelijk) en geen prev. chemo gedaan.
De overlevingskans is zeer groot, en zelfs bij de vergevorderde stadia is herstel nog mogelijk :idea:
Volgens vrienden en bekenden schijn ik er nogal makkelijk over te praten, zeg (bijna) altijd dat het goed gaat (mensen wenden vaak hun hoofd af als ze al horen dat het minder met je gaat).
Soms heb ik het gevoel alsof "er een kies getrokken is", waarna je elke maand toch nog even langs de controle moet.
En kennelijk schijn ik cynisch te reageren op anderen wanneer ze juist medelijwekkend praten over hun ervaringen.

Ik wil niemand tekort doen, maar je moet het ook niet zwaarder maken als dat nodig is. Natuurlijk is deze ziekte een "sloper", en ben ik mij bewust dat mijn situatie veel erger had kunnen zijn (maar niemand weet wat er nog boven mijn/ons hoofd hangt).
De tumor is verwijderd, geen chemo gehad en zoals iedereen elke maand de markercontroles en nu elke 3 maanden de ct-scan.
In mijn beleving valt dit dan mee. Maar is het dan vreemd dat ik zo makkelijk denk? (viewtopic.php?f=64&t=4562)
Het lijkt soms net alsof niet-patienten mij niet kunnen en/of willen begrijpen... Ik heb geluk gehad en ben blij dat veel mij bespaard (tot nu toe) is gebleven.
Vindt het soms moeilijk om daar niet op te willen reageren... Hebben jullie dat ook?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Klachten na verwijdering teelbal ivm tumor

Berichtdoor liddy » Do 16 Feb 2012 18:49

Voor de een ben je dapper, de andere vind je te koel, de volgende snapt het niet want hoe kan het dat jij nog leeft ...
Kortom je kunt nooit aan de verwachtingen van die ander voldoen.
Laat het langs je afglijden.
Gewoon er blij om zijn dat jij er zo mee om kunt gaan.


Terug naar “Zaadbal- en peniskanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten