Invriezen zaad

Forum voor zaadbalkanker- (teelbalkanker) en peniskankerpatiënten en hun naasten.
rostje123
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: Vr 17 Jul 2009 14:14
Locatie: Oost-Vlaanderen, Belgie

Invriezen zaad

Berichtdoor rostje123 » Vr 24 Jul 2009 15:00

Hoi iedereen,

Bij mijn vriend hebben ze vorige maand teelbalkanker vastgesteld. Hij is ondertussen reeds begonnen met BEP-kuren. Na wat rond te neuzen op internet merk ik dat je van de chemo dus onvruchtbaar kunt worden. En dat er dus voor de chemo zaad wordt afgenomen. Bij ons is dit echter niet gebeurd, hier is ook niet over gesproken geweest.
Mijn man is pas 27 jaar, ikzelf ben er 26 en we hebben gelukkig wel al een dochtertje van 1 jaar. Maar ja, ik wil eigenlijk wel meer dan 1 kindje (sorry als dit egoistisch overkomt)
Ik ben dus gewoon superontgoocheld dat wij dit niet wisten en dat dit niet gebeurd is, het enige wat wij te horen kregen was; veilig vrijen en zeker een jaartje wachten voor kindjes (wat ik nu ook niet zo erg vind)

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben (zowel invriezen, als onvruchtbaarheid en zeker graag reacties als alles dan toch gelukt is achteraf)

Ps: Bij mijn man seminoom vastgesteld met 1 grote uitzaaiing van 10cm op 6 in de buikholte achter de nieren. Dus eigenlijk zat hij in fase 2 maar hij wordt behandeld als fase 3 omdat het gezwel te groot is. Dus 3 chemo-kuren BEP. Reacties van gelijkaardige kanker ook welkom, ik vind namelijk weinig over seminomen.

Alleszins op voorhand reeds bedankt voor de reacties en veel sterkte voor allen in dezelfde situatie.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Invriezen zaad

Berichtdoor liddy » Vr 24 Jul 2009 20:56

Heb je al gevraagd of het alsnog invriezen van het sperma zin heeft?
Wie weet is het toch nog mogelijk.
En nee, ik vind je niet egoïstisch als je nog een kind wilt.
Hoe zijn de ervaringen met de chemo zover?
Succes.

rostje123
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: Vr 17 Jul 2009 14:14
Locatie: Oost-Vlaanderen, Belgie

Re: Invriezen zaad

Berichtdoor rostje123 » Di 28 Jul 2009 13:46

Jammergenoeg is dit op dit openblik niet meer mogelijk.
De chemokuren moeten nu ook constant uitgesteld worden wegens te lage witte bloedcellen. We hebben er zopas weer een weekendje spoed op zitten omdat hij constant koorts maakt maar toch geen infecties heeft. Ze weten dus niet vanwaar de koorts komt, dus durven ze ook niet verder kuren.
Gisteren ook maar zijn haar afgeschoren want alles valt uit.
En hij heeft last van enorme rugpijnen wegens de toedienen van Nupogen (om de witte bloedcellen te laten stijgen)
Het slaat dus eigenlijk voorlopig allemaal tegen. We zijn nochtans optimistisch ingesteld maar op deze manier wordt het wel moeilijk.

Diepe zucht

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Invriezen zaad

Berichtdoor liddy » Di 28 Jul 2009 15:01

Wat koorts feitelijk doet, is het activeren van de lichaamsprocessen die het lichaam weerbaarder maken.
De verhoogde lichaamstemperatuur stimuleert de stofwisseling en zo zorgt koorts ervoor dat virussen of bacteriën
zich niet verder in het lichaam kunnen verspreiden. Koorts heeft dus een genezende werking.
De verhoogde lichamelijke weerbaarheid is bovendien een uitdrukking van een verhoogde activiteit van het 'Ik',
dat zich teweer stelt om een ziekte te overwinnen.
Alleen moest je er niet zo ziek van worden.
Probeer dag voor dag te leven.
Je kunt bij deze ziekte niet echt vooruit kijken.
En dat maakt het omgaan met kanker tot iets heel moeilijks.
Net wat je zegt, je wilt positief blijven, maar dat is niet altijd even makkelijk.
Ben je bewust van je onmacht, laat je tranen komen, sta even stil bij wat er niet lukt, en ga dan weer verder.
Sterkte.

Miesee
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Wo 02 Sep 2009 19:36

Re: Invriezen zaad

Berichtdoor Miesee » Wo 02 Sep 2009 19:40

Wat erg dat ze dat niet gedaan hebben.
Wij zijn 27 en 30 jaar en hebben nog geen kinderen
Toen hadden we nog geen kinderwens maar het Radbout heeft het zelf beslist
heeft beslist dat we nu zaad gingen invriezen ondanks dat we het nu nog niet wilden

Nu zijn we heel erg blij dat het wel gebeurd is want we willen nu wel heel graag kinderen.

rostje123
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: Vr 17 Jul 2009 14:14
Locatie: Oost-Vlaanderen, Belgie

Re: Invriezen zaad

Berichtdoor rostje123 » Ma 26 Okt 2009 10:17

Bij ons is het nu definitief gedaan. Geen kindjes meer.
Ze hebben nog geprobeerd nu na de chemo en voor de bestralingen om toch nog iets in te vriezen, maar het was tevergeefs. Er zijn geen levende celletjes meer te vinden en ze moeten 3 november verder met de bestralingen, dus is er ook geen tijd om te wachten of het zich nog hersteld. (aangezien de chemo eigenlijk bijna niet geholpen heeft)
En na de bestralingen is alles zeker kapot en kan er zich niets meer herstellen.
Pfff, waarom moet ons dit weer overkomen.
HEt nieuws dat je kanker hebt is zwaar maar dan nog eens te horen krijgen op je 26e dat je geen kindjes meer kan krijgen....
en allemaal door een "vergissingske" en dan durft ze nog zeggen dat het wel meevalt want we hebben al een kindje.
Hoe durft zij daarover te oordelen dat het allemaal wel nog meevalt??

Oh ja, tgeeft ook geen zin om kwaad te zijn en wat kunde eraan doen? Niets, niets niets niets. Knikken en braaf zijn, that's it.

pfff, sorry maar tmoest er even uit.

nanc
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Do 26 Nov 2009 01:03

Re: Invriezen zaad

Berichtdoor nanc » Vr 27 Nov 2009 00:07

hoi
ik wens iedereen het beste in zitten allemaal in de zelfde situatie

ik ben mama van 43 jaar en mijn zoon is 15 en heeft teelbalkanker

volgende week mag hij naar brugge voor ook zijn zaad in te vriezen en zijn leven moet nog beginnen ik hoop dat alles goed komt al zal ik maar zeker zijn als zijn behandeling goed aanslaat
ze zeggen wel dat het goed te genezen valt maar is wel heel zwaar

over medische termen kan ik niet veel uitspreken

hij moet een kuur van 4 krijgen in totaal een 10 tal weken

dus duim voor ons begin op 7 december

grtss en allemaal veel sterkte

rostje123
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: Vr 17 Jul 2009 14:14
Locatie: Oost-Vlaanderen, Belgie

Re: Invriezen zaad

Berichtdoor rostje123 » Do 03 Dec 2009 16:47

Ellaba Nanc,

Allereerst veel sterkte gewenst aan jou en jouw zoon en familie.

Ik herinner mij nog de dag dat ze ons het nieuws brachten. Probeer alleszins altijd positief te blijven denken, ook al zal het soms niet gemakkelijk zijn.
Deze soort kanker is inderdaad wel goed geneesbaar, maar je moet natuurlijk wel deze helse periode door.
Mijn vriend heeft 3 BEP-kuren moeten krijgen, telkens 5dagen chemo, weekendje thuis, 1 dag chemo, weekje thuis en 1 dag chemo. Jammergenoeg was zijn gezwel (uitzaaiing achter de nier van 10 cm op 6cm) niet voldoende gekrompen en dus heeft hij nog 18 preventieve bestralingen moeten bijkrijgen.

Ik hoop voor je zoon dat hij er snel van af geraakt.

Als er iets scheelt mag je altijd een berichtje sturen.

groetjes en sterkte

martin1976
Lid
Berichten: 123
Lid geworden op: Do 08 Okt 2009 07:25
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Invriezen zaad

Berichtdoor martin1976 » Vr 04 Dec 2009 19:41

Hoi Nanc

Nog een paar dagen en dan is het zover.
Ik wil jou en je zoon ontzettend veel succes en sterkte wensen.
Blijf positief.

Grt Martin
www.stinafo.nl Stichting Nationaal Fonds ´het gehandicapte kind´
Stinafo is een onafhankelijke organisatie die gehandicapte en chronisch zieke kinderen helpt grenzen te verleggen.


Terug naar “Zaadbal- en peniskanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten