Reconstructieve chirurgie na bestraling

Een forum voor baarmoederkanker, baarmoederhalskanker en eierstokkanker.
gerruby2
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Wo 04 Feb 2009 15:00

Reconstructieve chirurgie na bestraling

Berichtdoor gerruby2 » Wo 04 Feb 2009 15:07

Hallo Allen,
Weet iemand misschien of het uberhaupt mogelijk is vaginawand verkleving te verhelpen na intensieve bestraling ( brachy en uitwendig ).
En waar je dan moet zoeken, we zien hier door de bomen het bos niet meer en men zegt in ons ziekenhuis "leer er maar mee leven".
Nu 8 jaar verder wil ik toch wel eens kijken of er we er toch niet mee hoeven leren leven.

Alvast bedankt voor jullie moeite.

R.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Reconstructieve chirurgie na bestraling

Berichtdoor liddy » Wo 04 Feb 2009 21:39

Wie weet heb je iets aan het volgende.

Uit een folder van het KWF over vrouwen, kanker en seksualiteit citeer ik:

Pijn door verklevingen kan verminderen door toch regelmatig gemeenschap te hebben. Het valt te overwegen uw vagina toegankelijk te houden met een hulpmiddel als een tampon met vaseline of een kunststof staafje (pelote). Overleg met uw arts of dit ook iets voor u is en hoe u aan deze hulpmiddelen komt.

Soms kan operatief wat gedaan worden aan pijnlijke littekens of een veranderde vorm van de vagina.
Sommige vrouwen komen in een vicieuze cirkel terecht. De geslachtsgemeenschap is pijnlijk, zij worden gespannen en krijgen daardoor nog meer pijn. Misschien is dat bij u ook het geval. Samen met een seksuoloog of gynaecoloog kunt u dan bespreken hoe u dit kunt doorbreken.

Het leren ontspannen van de bekkenbodemspieren kan helpen om te ontspannen. Het kan worden geleerd bij een bekkenfysiotherapeute. Meestal heeft dit ook een gunstige invloed op eventuele problemen met plassen of ontlasting.

Bel eens met de gratis KWF Kanker Infolijn: 0800 - 022 66 22 (ma - vrij: 9.00 - 12.30 en 13.30 - 17.00 uur). Daar staan professionele voorlichters je te woord die niet alleen vragen beantwoorden, maar die ook een luisterend oor bieden. Wie weet dat zij iets over behandelingen weten.

MarielleK
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Ma 02 Mar 2009 19:11

Re: Reconstructieve chirurgie na bestraling

Berichtdoor MarielleK » Ma 02 Mar 2009 19:18

Beste R,

Aan mij is versteld dat een operatie mogelijk is om de verklevingen te verminderen en de vagina daarmee weer groter te maken. Echter deze operatie is niet geheel zonder risico. De kans dat de blaas beschadigd wordt is aanwezig en dan ben je verder van huis aldus mijn dokter.

veel succes

Marielle


Terug naar “Baarmoeder-, baarmoederhals- en eierstokkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten