Pap2 na vorig jaar pap3a met lisexcisie

Een forum voor baarmoederkanker, baarmoederhalskanker en eierstokkanker.
Sue28
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009 12:53

Pap2 na vorig jaar pap3a met lisexcisie

Berichtdoor Sue28 » Di 21 Apr 2009 13:23

Hoi ik ben een vrouw van 28 jaar en had vorig jaar januari na buikpijnklachten en contactbloed een uitstrijk-uitslag van pap3a terwijl er mij werd verteld : oh dit is niks dit komt vast van je Implanon (staafjespil in mijn arm). Ik heb diabetes,ik rook en heb het HPV-virus: allemaal risico-dingen voor baarmoederhalscellen-afwijkingen. Er is toen een lisexcisie uitgevoerd en in juli ben ik teruggegaan voor een controle uitstrijkje en had gelukkig pap1.
Vanaf ongeveer augustus heb ik weer bloedingen gekregen af en toe en ben toen teruggegaan naar de gyneacoloog en zij heeft een echo met een staaf gedaan en zag niets verontrustend en ik was dan ook gerustgesteld.
Vorige week heb ik een controle-uitstrijkje gehad en vandaag kreeg ik de uitslag pap2, balen dat t weer is gaan groeien maar pap2 is niet om me teveel druk te maken, maar nu komt mijn euvel eigenlijk: het voelt zo haaks te staan op mijn klachten van de afgelopen tijd: ik heb nou voor de 4de keer in 1maand bloedingen en mijn laatste bloeding begon afgelopen zaterdagmiddag. Ik voel me al de hele week echt moe, anders als anders en ook was ik zaterdagmorgen een soort van depri ik voelde me onmogelijk en nou sinds gister de hevigheid van het bloeden af is aan het nemen ben ik parallel daaraan ook weer helemaal fris en fruitig en vrolijk qua humeur. Mijn borsten zijn al weken groter en ik heb sinds 2 a 3 weken een knobbel onder mijn oksel , die vastzit overigens: ik kan em niet heen en weer bewegen, waarvan de huisarts dacht dat het door tennissen of een andere activiteit kwam en dat deze op een spier vastzat: ik tennis niet en heb merendeels gechilled de afgelopen tijd :-). Nu het bloeden dus is gaan afnemen sinds gister is tegelijkertijd die bult onder mijn oksel ineens de helft minder groot.

De gyneacoloog zei net aan de telefoon zelfs weer dat het bloeden waarschijnlijk van mijn pil kwam, ik vind dat wel een rare opmerking met dit alles of zie ik dat nu verkeerd? Ik kreeg het advies mij over een half jaar weer te laten controleren d.m.w. een uitstrijkje. Zal ik dat advies maar aannemen dan of kan/moet ik me toch iets verder laten controleren; is dit uberhaupt mogelijk? Ik lees vaker op forums dat mensen toch iets meer hadden dan wat de dokter vond via een uitstrijkje en dat er vaker luchtig wordt gedaan door dokters of dingen van de tafel worden geveegd en trouwens dit is bij mij dus ook gebeurd en toen had ik toch pap3a.

Heeft iemand hier ervaring mee of heeft iemand iets te zeggen hierover? Alvast hartstikke bedankt en allemaal sterkte en veel gezondheid en geluk gewenst! :-) :-)

Groetjes Susan

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap2 na vorig jaar pap3a met lisexcisie

Berichtdoor liddy » Di 21 Apr 2009 14:02

http://www.rivm.nl/bevolkingsonderzoeknaarbaarmoederhalskanker/onderwerpen/Uitslag/
PAP 2 (of KOPAC P2-3/A3/C3) en PAP3a1 (of KOPAC P4/C4-5)
In het uitstrijkje zijn kleine afwijkende cellen gevonden. Deze cellen zijn geen baarmoederhalskanker.
Het is een voorstadium van baarmoederhalskanker.
Vaak verdwijnen de afwijkende cellen vanzelf. Het afweersysteem van het lichaam ruimt de cellen zelf op.
Dit kan één tot anderhalf jaar duren. Daarom krijgt u het advies om na 6 en 12 maanden een uitstrijkje te laten maken.

Je maakt je zorgen en daar moet je iets mee doen.
Er kunnen allerlei redenen voor je klachten zijn, van iets simpels als voorjaarsmoeiheid tot iets anders.
Dit is hier niet te beoordelen.
Ik zou dan ook zeggen, ga naar je huisarts en vertel over je ongerustheid.
Dan kunnen jullie samen beslissen wat er moet gebeuren.
Misschien kan een gesprek al meer duidelijkheid voor je brengen.

Sue28
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009 12:53

Re: Pap2 na vorig jaar pap3a met lisexcisie

Berichtdoor Sue28 » Di 21 Apr 2009 16:49

Hartstikke bedankt voor je snelle reactie. Ik begrijp wat pap2 en pap3a inhouden , maar 4x bloedingen in de laatste maand en die bult onder mn oksel die als het bloeden stopt halveert heeft iemand daar ooit van gehoord? En het heel moe zijn en soort van somber,onmogelijk gevoel ten tijde van het bloeden en als het afneemt dat die moeheid en gevoelens dan ook weggaan? het is niet van me druk maken over die bloedingen dat weet ik van mezelf, heb nog steeds zin in dingen te ondernemen,werk en leuke dingen etc etc maar misschien iets hormonaals of iets bijkomends wat meer mensen zo ervaren hebben bij een pap en bloedingen? vind het frappant dat die dingen en vooral die bult zo samenlopen en ben benieuwd of hier iets over bekend is bij iemand....

ik ga morgen trouwens naar mijn internist voor mijn diabetes, ik zal ook eens aan hem vragen..hij houdt mijn knobbeltje in mn borst in de gaten ook, misschien kan ik bij hem ook met deze dingen terecht. of is het misschien heel logisch gangbaar bij een pap2 ook bloedingen te hebben?

sorry dat ik zoveel vraag, voor ik het wist vanmorgen was het telefoongesprek al voorbij en zat ik nog met deze vragen en alvast kei bedankt groetjes Susan

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap2 na vorig jaar pap3a met lisexcisie

Berichtdoor liddy » Di 21 Apr 2009 19:26

Doordat je meerdere dingen hebt, is het niet makkelijk te zeggen waar een klacht vandaan komt.
Bloedingen en pap2 is niet iets wat bij elkaar hoort.
Meerdere bloedingen in een maand en je moe voelen wel.
Je lichaam heeft dan moeite om het aantal rode bloedlichaampjes op peil te houden.
Ik zou het zeker met je internist bespreken. Als jij het niet weet, zal hij je wel vertellen waar je terecht kunt.
Schrijf je vragen op een briefje, dan vergeet je niets.

Sue28
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009 12:53

Re: Pap2 na vorig jaar pap3a met lisexcisie

Berichtdoor Sue28 » Do 23 Apr 2009 00:16

Bedankt voor het reageren, ik had de dingen en klachten op een briefje geschreven, maar er was door de gyneacoloog al doorgegeven dat ik niet gerustgesteld kon worden ; daar werd ik een beetje door teruggeworpen terwijl ik me gewoon dingen afvraag en informatie wil en heb mn briefje niet erbij gehad. Heb wel wat dingen gezegd , maar ik hoefde me geen zorgen te maken zei de internist. Hij zei wel dat pap2 en knobbeltje oksel waarschijnlijk van een ontsteking was , maar dat allebei mijn borsten groter/voller waren ineens had misschien met hormonen te maken. Hij adviseerde mij eigenlijk niets, hij leek niet onder de indruk ervan in ieder geval: ergens vind ik het een beetje apart dat de ontsteking dan niet wordt opgespoord en ergens ver weg zegt mn intuitie dat er meer ad hand is (niet perse ernstig,gewoon iets ik weet niet wat) maja ik ben geen dokter en ik ga het loslaten dan maar, het zijn allemaal maar vage klachten.
Zou ik wel dat knobbeltje in mijn oksel in de gaten moeten houden? de kenmerken zijn: hij was gevoelig toen hij groeide, maar nu niet meer en is hij tegelijk met het stoppen van mijn bloeding teruggedrongen tot de grootte van een speldenknop of net iets groter en hij zit vast: kan em niet bewegen.

hey allemaal veel sterkte en beterschap! liefs Susan

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap2 na vorig jaar pap3a met lisexcisie

Berichtdoor liddy » Do 23 Apr 2009 12:44

Een rare actie van de gynaecoloog.
Als het je toch bezig blijft houden, overweeg dan naar de huisarts te gaan om bij hem/haar je informatie te krijgen.
Succes.

Annette01
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Ma 10 Aug 2009 19:12

Re: Pap2 na vorig jaar pap3a met lisexcisie

Berichtdoor Annette01 » Ma 10 Aug 2009 19:42

Hallo Suzan,

ook ik wil graag reageren op jou bericht.niet zo zeer om je verhaal te bevestigen maar mogelijk meer om iets met iemand te kunnen delen.
ik ben in 2006 een lisexcisie ondergaan na een PAP uitslag van 4B, het veld wat ik tijdens dit onderzoek gezien heb heeft me best bang gemaakt.Natuurlijk is in dit stadium alles vergroot en geeft het voor een arts het beste beeld weer.Na dit onderzoek heb ik gelukkig weinig klachten meer gehad ( ik heb het uitsrijkje laten maken wegens ernstig bloedverlies na intiem contact en buikpijn) de buikpijn is altijd wel wat aanwezig geweest, maar omdat mijn twee uitslagen na dit onderzoek (pap uitslag 2007+2008) allebei goed waren heb ik me hierover nooit geen zorgen gemaakt.Sinds 3 mnd ben ik gestopt met anti-conceptie en heb ik op het uistrijkje van 17 juli een negatieve PAP uitslag van 2B
Mijn gyneacoloog heeft ook gezegd dat ik mij geen zorgen hoef te maken en dat het een normale zaak is om over 6 maanden een nieuw uitstrijkje te laten maken, mocht het dan weer een negatieve uitslag geven dan is het tijd om je zorgen te maken.Natuurlijk doen deze mensen hun werk en maken ze dagelijks de meest bizarre en extreme dingen mee, toch zou het fijn zijn als ze een ieder als individu behandelen.Ik vraag mij nu af of mijn hormoonhuishouding mogelijk in de war is, waardoor ik een negatieve uitslag heb, of dat deze uitslag gebaseerd is op foutief terugkerend weefsel?!

groetjes Annette

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap2 na vorig jaar pap3a met lisexcisie

Berichtdoor liddy » Ma 10 Aug 2009 21:52

Het lichaam haalt soms hele rare streken uit.
Doordat na het stoppen met de pil, jouw hormoonhuishouding verandert is, zou dit een verklaring voor de uitslag kunnen zijn.
Zes maanden wachten en dan een nieuwe uitstrijk is dan ook een heel verstandige keuze.
Echt, dit is de standaard procedure. Niets mis mee.

Bij de test die ze met mijn bloed doen, duurt het meestal 4 weken voordat de uitslag er is.
Laatst was mijn bloedwaarde te hoog, dit zou betekenen dat ik een uitzaaiing had van eierstokkanker.
Meteen is er weer bloed geprikt en bij die uitslag was de waarde weer laag genoeg.
De dokter heeft geen verklaring voor die schommeling in mijn waardes.
Ik mocht deze keer zelf kiezen, herhaling van de test over 3 of 6 maanden.
Mooi dat ik voor 6 maanden heb gekozen. Even rust in de tent.


Terug naar “Baarmoeder-, baarmoederhals- en eierstokkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten