In afwachting

Een forum voor baarmoederkanker, baarmoederhalskanker en eierstokkanker.
liesbethv
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Vr 08 Jan 2010 13:58

In afwachting

Berichtdoor liesbethv » Vr 08 Jan 2010 14:05

Hai! Mijn naam is Liesbeth en ik heb gister van mijn dokter te horen gekregen dat ik PAP3a heb.
Ik loop zeker al een een half jaar met klachten, van steken in de onderbuik tot bloedingen.
Loop ik nu, omdat ik er dus waarschijnlijk al zo lang mee rond loop een hoger risico?

Alle doktoren zeggen tegen mij dat ik me nergens druk om hoef te maken maar ik ben toch wel erg geschrokken.

Ik hoop aanstaande dinsdag meer duidelijkheid te krijgen!

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: In afwachting

Berichtdoor liddy » Vr 08 Jan 2010 16:14

Heel begrijpelijk dat je geschrokken bent.
Je hoopte toch dat er niets aan de hand was.
En dat is ook zo.
http://www.rivm.nl/bevolkingsonderzoeknaarbaarmoederhalskanker/onderwerpen/Verder-onderzoek/

2. Verder onderzoek bij ernstige afwijkingen [noot moderator: ernstige afwijkingen klinkt erger dan het is bij pap3a]

Bij ernstige afwijkingen gebeurt verder onderzoek bij de gynaecoloog. Meestal schrikt u als u deze uitslag krijgt. U bent misschien bang dat u baarmoederhalskanker hebt. Maar dat is bijna nooit zo.

De gynaecoloog kan het volgende onderzoek doen:
• Een lichamelijk onderzoek. De gynaecoloog kan uw baarmoeder vanaf de buitenkant onderzoeken.
Dit gaat via uw buik. De gynaecoloog onderzoekt ook uw baarmoeder via uw vagina.
• Nog een uitstrijkje.
• Colposcopie. Met dit onderzoek bekijkt de gynaecoloog de baarmoederhals met een
colposcoop. Dit is een soort microscoop. Als er erg afwijkende cellen zichtbaar zijn,
neemt de gynaecoloog hiervan een stukje weg. Dit kan een beetje pijn doen.
De afgenomen cellen worden onderzocht in het laboratorium.

Na dit onderzoek krijgt u misschien een behandeling. Of en welke behandeling u krijgt,
hangt af van hoe ernstig de afwijkingen zijn. Hieronder wordt dit uitgelegd.

• PAP 3a2 of KOPAC P5/A4-5
Er zijn cellen gevonden met een matig ernstige afwijking. De gynaecoloog onderzoekt of en wat er aan de hand is. Bij de helft van de vrouwen is geen behandeling nodig. De andere helft heeft een eenvoudige behandeling van de baarmoederhals nodig.

Hopelijk stelt deze uitleg die op de site van het RIVM staat je wat gerust.
Succes.


Terug naar “Baarmoeder-, baarmoederhals- en eierstokkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten