Pap 3b en Cin 2

Een forum voor baarmoederkanker, baarmoederhalskanker en eierstokkanker.
Mellory
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Zo 06 Jun 2010 09:35

Pap 3b en Cin 2

Berichtdoor Mellory » Zo 06 Jun 2010 09:57

Ik heb een vraagje:

Ik heb vorige week weefselonderzoek laten doen bij de gynacoloog. Ik heb al 3 jaar een pap 3a uitslag en dit is inmiddels een pap 3b. De gynacoloog wil me zo ie zo behandelen, maar hoe weet ik dat die cellen op mijn baarmoederhals niet ook in mijn baarmoeder zitten? Ik moet nog anderhalve week op de uitslag wachten, maar zit met zo veel vragen!! Wie heeft dit ook meegemaakt en kan mij ervaringen vertellen?

Groetjes Renate

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap 3b en Cin 2

Berichtdoor liddy » Zo 06 Jun 2010 13:15

Er zijn bij jouw afwijkende cellen gevonden.
Waardoor kunnen afwijkende cellen ontstaan?
Er zijn vele oorzaken voor het onstaan van afwijkende cellen,
die niets met kanker te maken hebben, zoals:
* Schimmelinfecties of andere infecties
* Zwangerschap, miskraam of abortus
* Recente seksuele activiteit
* Geneesmiddelen
* Hormonale veranderingen
* Infectie met humaan papillomavirus (HPV)

Voor het geval dat de afwijkende cellen zich bij jou in de loop van jaren wel tot kanker zouden ontwikkelen,
wil de gynaecoloog je in de gaten houden.
Er is bij jou dus nog geen kanker vastgesteld.
Ervaring leert dat het niet nodig is om jouw baarmoeder te onderzoeken.
Er zijn in Nederland zeer goede protocollen die voorschrijven wat er moet gebeuren bij afwijkende cellen
bij onderzoek naar de mogelijkheid van (voorstadium) baarmoederhalskanker.

Bijv. bij een uitslag van • PAP 5 zijn de cellen erg afwijkend.
Bij deze uitslag kunt u baarmoederhalskanker hebben. Soms is er toch geen kanker.

Schrijf in ieder geval je vragen op.
Bij iedereen gebeurt het dat je al buiten staat en dan pas weer weet wat je had willen vragen.
Gaat er iemand met je mee?
Uit eigen ervaring weet ik dat ik wel alles hoor wat er gezegd wordt tijdens zo'n gesprek,
maar dat later blijkt dat ik het niet of niet goed heb onthouden.
Dan is het handig als iemand mee gegaan is.
Hopelijk kun je een beetje afleiding vinden door bijv. naar buiten te gaan.
Succes.

Mellory
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Zo 06 Jun 2010 09:35

Re: Pap 3b en Cin 2

Berichtdoor Mellory » Di 08 Jun 2010 12:59

Hoi Liddy,

Ze hebben bij mij 2 jaar geleden al het HPV virus geconstateerd, dus de onrust wordt waarschijnlijk daardoor veroorzaakt. Ik had toen een pap 3a en een cin 2 en moest eigenlijk na een jaar terug komen om te bekijken of mijn lijf dit zelf had opgelost. Ik ben toen zwanger geraakt vlak voor ik weer voor een uitstrijkje moest. De gynacoloog wilde dat ik 3 maanden na de bevalling terug zou komen, dit heb ik gedaan en daar kwam uit dat het een pap 3b was geworden. De gynacoloog zei wel dat het ook een pap 4 of zelf 5 kon zijn, omdat zo kort na de zwangerschap en borstvoeding het uitstrijkje niet helemaal betrouwbaar was. Ik moest toen weer terug komen voor een colposcopie, dit had ik al eerder gehad. Daar was toen niets op te zien, maar het weefsel gaf wel een cin 2. Nu zag ik dat mijn baarmoedermond er uitzag als een framboosje, dit was de vorige keer niet. De gynacoloog zei alleen dat het afwijkende weefsel goed te zien was en heeft er hapjes uit genomen. Zou het kunnen komen door mijn zwangerschap? Ik ben 27 jaar en natuurlijk nog wel een beetje jong voor baarmoederhalskanker, maar nu ik m'n kleine heb vind ik het wel erg eng dat mijn cellen afwijkend zijn! Je denkt altijd dat jij toch geen kanker krijgt, maar het kan iedereen overkomen, dat besef ik me nu!

In elk geval bedankt voor je reactie en ik zal zeker vragen of er iemand met me mee kan en mijn vragen opschrijven, zodat ik ze niet vergeet!!

Groetjes Renate

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap 3b en Cin 2

Berichtdoor liddy » Di 08 Jun 2010 13:40

Door je zwangerschap kunnen je cellen meer afwijken.
In het overgangsgebied van de slijmvliezen kunnen afwijkende cellen ontstaan door langdurige infectie
van die cellen met een virus: het humaan papillomavirus (HPV). Er is dan nog geen sprake van kanker.
Gewoonlijk ruimt het lichaam die afwijkende cellen op. Bij een klein aantal vrouwen gebeurt dit niet.
Als deze veranderingen onbehandeld blijven, dan ontaarden deze cellen - doorgaans heel langzaam -
in kankercellen. Dit kan ongeveer vijf tot vijftien jaar duren.
Helaas ben je niet te jong voor baarmoederhalskanker,
echter de meeste vrouwen krijgen het tussen de 30 en 55 jaar.
De uitslag van het weefselonderzoek zal meer duidelijk maken.
Dat de gynaecoloog je sowieso wil behandelen, lijkt mij een heel verstandige keuze.
Dan hoef je niet bang te zijn dat het later alsnog kanker wordt.
Een behandeling is nooit iets waar je naar uit kijkt, maar als het je zekerheid kan geven, dan ...
Ik hoop dat je vlug de uitslag krijgt.
Succes.


Terug naar “Baarmoeder-, baarmoederhals- en eierstokkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten