uitstrijkje pap 3a en wat nu ... [Samantha_R]

Een forum voor baarmoederkanker, baarmoederhalskanker en eierstokkanker.
Samantha_R
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Do 22 Jul 2010 11:48

uitstrijkje pap 3a en wat nu ... [Samantha_R]

Berichtdoor Samantha_R » Do 22 Jul 2010 12:05

Beste allemaal,

Misschien maak ik mij onnodig zorgen maar wilde het toch graag delen en kijken wat de ervaringen van anderen zijn.

Ik ben nu al ruim 4 maanden ongesteld...maar het was niet als een gewone menstruatie.
Het bloed was dik, bruin....zat veel slijm bij en het rook ook niet bepaald lekker.
Na wel 20 x een bezoek bij de huisarts hebben gebrach,t werd ik eindelijk met veel buikpijn naar de gynaecoloog doorverwezen.
Deze heeft een uitstrijkje gemaakt en een ambulante hysteroscopie gepland.
Afgelopen maandag heb ik dat onderzoek gehad en het was niet bepaald ene pretje.
Gelukkig is er niks waargenomen en zag alles er vrijwel goed uit.
Wel is er een biopt genomen (ben erg benieuwd naar de uitslag hiervan 3 augustus krijg ik de uitslag hiervan)
Echter was de uitslag van het uitstrijkje niet helemaal oke. Er was pap3A gevonden.
Nu las ik op het internet wel dat je bij pap3A nog geen echte zorgen hoeft te maken.
Maar ja jullie begrijpen natuurlijk wel dat ik dit wel doe anders zette ik mijn verhaal hier niet neer.

Omdat ik na het onderzoek hevige buikpijn had en nogal abnormaal bloedverlies had,
ben ik toch maar weer met de afdeling gynaecologie gaan bellen en heb mijn klachten nog eens voorgelegd.
Veel buikpijn(hevige menstruatie pijn, abnormaal veel bloedverlies (in eens knal rood in plaats van bruin)
ze adviseerden mij direct naar het ziekenhuis te komen om gezien te worden)
schrok natuurlijk enorm en ben gelijk richting ziekenhuis gegaan.
achteraf gezien beetje voor jan doedel druk gemaakt want ben niet wijzer geworden en ze hebben niet eens gekeken.
en ik zit nog steeds met de pijn, vermoeidheid en veel bloedverlies.
wel heb ik een andere pil gekregen de 3 fase pil Trigynon...hopelijk gaat deze werken want heb al veelal verschillende pillen gehad en niks helpt.

waarom ik mij nou zo zorgen maak... nou ja het vele bloedverlies hangt me natuurlijk 'de keel uit' en ben het echt zat...
word er gewoon super neerslachtig van. ten tweede ben ik nog maar 22 jr en heb ik nog wel een kinderwens.
en ten derde bij mijn moeder inmiddels 40 jr is het precies hetzelfde gelopen. bij haar begon het ook bij pap3a
en ja het breidde uit tot kanker tot gevolg dat de baarmoeder verwijderd moest worden.
Geen fijne operatie geweest want er zijn nogal wat complicaties bij komen kijken.. .bijv. perforatie van de blaas.
Maak ik mij onnodig zorgen...of juist niet? Wat kan het zijn aangezien er niks ongewoons in de baarmoeder te zien was?
en waarom word er pas over 6 maanden weer ene uitstrijkje gemaakt en niet over 1 maand ofzo?
(zo krijgt 'het'??? toch te tijd verder uit te breiden of te ontwikkelen)
en ik heb ook nog maar net ene nieuwe baan waar ik het super naar mijn zin heb.
maar door mij vermoeidheid...vele buikpijn, duizelingen en misselijkheid zit ik momenteel deze week thuis!
Wil volgende week gewoon weer gaan werken want wil mijn nieuwe baan natuurlijk niet kwijt!

Wie kan mij helpen? wie heeft er advies? Wie heeft er dezelfde ervaring? en wat was de uitslag?

Dank jullie wel....tot horens

Groetjes,
Samantha_R

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: uitstrijkje pap 3a en wat nu ... [Samantha_R]

Berichtdoor liddy » Do 22 Jul 2010 12:44

Logisch dat je je zorgen maakt, als je zoiets al met je moeder hebt meegemaakt.
Het hoeft dus helemaal niet te betekenen dat jij kanker hebt.
Bovendien is de wetenschap nu weer wat jaren verder.
Technieken veranderen, het is steeds vaker mogelijk om sparende operaties te doen bij een kinderwens.

Je bloedverlies na de hysteroscopie is normaal.
De uitslag van het biopt bepaald wat er verder gaat gebeuren.
Is het biopt schoon dan is er geen bezwaar om pas over zes maanden een uitstrijkje te doen.
Er zijn in jouw uitstrijkje kleine afwijkende cellen zijn gevonden. Dit zijn geen kankercellen.
Vaak verdwijnen de afwijkende cellen vanzelf. Het afweersysteem van het lichaam ruimt de cellen zelf op.
Dit kan één tot anderhalf jaar duren. Daarom krijgt u het advies om na 6 en 12 maanden een uitstrijkje te laten maken.

Het kan zijn dat door het lange bloedverlies je ijzergehalte laag geworden is.
Wellicht kunnen de volgende voedingstips je iets helpen om je beter te voelen.
Van het ijzer in onze voeding wordt maar 10 % opgenomen.
De opname hangt sterk af van de vorm waarin het ijzer in het voedsel voorkomt.
Plantaardig ijzer (bv. spinazie) wordt meestal slechter opgenomen dan dierlijk ijzer (bv. bloed, vlees).
Ook wordt de opname beinvloed door andere stoffen in ons dieet. Sommige stoffen, zoals vitamine C,
bevorderen de opname van ijzer. Andere stoffen, zoals tanninen (oa in thee en walnoten), fytaten (in granen),
oxalaten (oa in rabarber), fosfaten, cafeïne (in koffie), polyfenolen (in fruit),
soja-eiwitten, ei-albumine en caseïne (in melk) kunnen de opname van ijzer verminderen.
Goede ijzerbronnen zijn onder andere : vlees, vis, gevogelte, broccoli, bloemkool, pompoen,
tomaten en citrusvruchten; matige ijzerbronnen zijn aardappelen, wortelen, ananas en bloem (zonder zemelen).
Slechte ijzerbronnen (meestal door aanwezigheid van remmende stoffen) zijn rijst, meel met zemelen,
appelen, bananen, peren, rabarber, spinazie, noten, amandelen en eieren.

Dat je vermoeid bent, is begrijpelijk. Er is veel op je af gekomen en daarnaast is het erg warm weer.
Probeer jezelf af te leiden, dan gaat de tijd vlugger.
Succes.


Terug naar “Baarmoeder-, baarmoederhals- en eierstokkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten