Chemo of geen chemo?

Een forum voor baarmoederkanker, baarmoederhalskanker en eierstokkanker.
LindaB
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Vr 14 Jan 2011 20:03

Chemo of geen chemo?

Berichtdoor LindaB » Vr 14 Jan 2011 20:14

Goedenavond,

Ik schrijf dit bericht uit naam van mijn oma. Zij is 76 jaar, diabeet en hartpatiënt. Vorig jaar is bij haar baarmoederkanker ontdekt en heeft zij een totale verwijdering van baarmoeder en eierstokken gekregen, gevolgd door radiotherapie, 23x. Helaas is de kanker toch uitgezaaid, waarbij zij nu 2 processen in de buikwand (peritonitis carcinomatiosa) heeft zitten, die elke 5 weken zo'n 5 liter vocht (ascites) produceren. Hiervoor moet zij drainage krijgen. Ons is vorige week de keuze voorgelegd om evt te kiezen voor chemotherapie (taxol-carboplatine) om de vochtproductie en dus drainage terug te dringen. Er is ons wel duidelijk gemaakt dat deze behandeling NIET curatief zal zijn en niet levensverlengend, maar alleen lasten-verlichtend t.a.v. het vocht en drainage. Helaas zit aan drainage ook een eindpunt en kunnen de artsen hier niet eeuwig mee door gaan. Het moge duidelijk zijn dat het kiezen is tussen twee kwaden, waarbij beide keuze nadelen (en "voordelen") hebben. Ook is het niet zeker of de chemokuren zullen aanslaan.

Mijn oma heeft heel veel moeite met de keuze die zij moet maken. Zij heeft mij dan ook gevraagd om eens te zoeken naar ervaringen van anderen of evt. advies van lotgenoten tav deze beslissing. Dat is dan ook mijn vraag: Heeft iemand ooit ook voor deze keuze gestaan? Hoe bent u tot een beslissing gekomen? En ook vooral, heeft het, "achteraf", geholpen of zou u een andere keuze hebben gemaakt?

Ik hoop op een aantal reacties, zodat ik mijn oma (en opa) zou kunnen ondersteunen in de keuze die zij moeten maken.
Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Chemo of geen chemo?

Berichtdoor liddy » Vr 14 Jan 2011 21:45

Zelf heb ik geen ervaring met chemo.
Wel weet ik dat de vraag wel of niet chemo geen gemakkelijke is om te beantwoorden.
Mijn man heeft destijds voor dezelfde vraag gestaan. Chemo krijgen enkel om meer kwaliteit te krijgen, geen genezing, geen levensverlenging.
Hij vond het ook zo moeilijk om te kiezen. Uiteindelijk heeft hij besloten het wel te doen met de aantekening
dat als hij het te belastend zou vinden er onmiddelijk met de chemo gestopt zou worden.
Nu is het altijd zo dat een behandeling gestopt kan worden, echter hij vond het prettiger als de arts van tevoren wist hoe hij erover dacht.
In zijn geval is het beslist de moeite van de behandeling waard geweest.
Hopelijk lukt het je oma om een beslissing te nemen.
In ieder geval is het heel fijn voor haar dat ze zo'n kleindochter heeft als jij.

Canaris
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Do 31 Mar 2011 13:19

Re: Chemo of geen chemo?

Berichtdoor Canaris » Di 05 Apr 2011 14:18

mijn vrouw heeft vorig jaar ook Taxol-Carboplatin gekregen.

In principe zijn dit twee citostatica die "tamelijk" verdraagbaar schijnen te zijn. Met name Carboplatin had bij mijn vrouw zo goed als geen bijwerkingen.
Taxol is wel agressief en veroorzaakt naast de uitvallende haren ook pijn in botten en zenuweinden.

De vraag is:
1) Is Taxol echt nodig? Kunnen ze niet bijv Topoctan geven ? Vraag dit de artsen.
2) Wat hopen de artsen te bereiken. Chemo werkt bij Baarmoederhalskanker zo goed al zelden.. (zeg ik maar voorzichtig. Ik had eerst nooit geschreven). Dat zullen de artsen wanneer er op aan gesproken ook toegeven.


Terug naar “Baarmoeder-, baarmoederhals- en eierstokkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten