Ook ik heb uitslag pap 4

Een forum voor baarmoederkanker, baarmoederhalskanker en eierstokkanker.
natasha
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: Za 02 Apr 2011 14:54

Ook ik heb uitslag pap 4

Berichtdoor natasha » Za 02 Apr 2011 15:17

hallo allemaal,

wat een hoop informatie kan je hier vinden zeg. Dat is wel fijn als je ineens geconfronteerd wordt met het telefoontje va de huisarts dat "het uitstrijkje niet goed is".
Ik had uitslag pap4 en moet maandag naar de gyn. Voel me lamgeslagen duf en je denkt meteen het ergste, sorry maar daar kan ik niets aan doen.
Maar aan de verhalen die ik hier lees, daar kan ik wat mee. Hoeft dus met pap4 geen kanker te zijn.... kan met behandelingen onder controle komen..... hopen maar op het beste.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Ook ik heb uitslag pap 4

Berichtdoor liddy » Za 02 Apr 2011 17:38

Welkom bij de club ;)
• PAP 4 of KOPAC P7/A6/C7
De cellen zijn nog meer afwijkend dan bij een PAP 3a of een PAP 3b. De gynaecoloog onderzoekt wat er aan de hand is.
Je hebt een grote kans dat je een eenvoudige behandeling van de baarmoederhals nodig hebt. Die kans is ongeveer 90%.
Pas bij PAP 5 of KOPAC P8-9/A7-8/C9 geldt dat de cellen erg afwijkend zijn. Bij deze uitslag kunt je baarmoederhalskanker hebben.
Dus vooralsnog is er geen sprake van kanker bij jou. Wat gaat de gynaecoloog doen?
Er zijn bij jou het uitstrijkje zodanig afwijkende cellen worden geconstateerd, dat nader onderzoek door een gynaecoloog nodig is.
Met behulp van een colposcoop (een sterk vergrotende loep) kan de gynaecoloog de baarmoedermond nauwkeurig bekijken. Ook hierbij is een speculum in de vagina ingebracht.
Tijdens dit onderzoek kan de gynaecoloog een stukje weefsel wegnemen dat er afwijkend uitziet. Deze ingreep noemt men een biopsie.
Het onderzoek kan vervelend zijn, maar een verdoving of narcose is zelden nodig.
Een patholoog onderzoekt het verkregen weefsel onder de microscoop; histologisch onderzoek. Daarmee is een definitieve uitspraak mogelijk over de aard van de afwijking.
Als een voorstadium van baarmoederhalskanker wordt vastgesteld, zal de gynaecoloog doorgaans kunnen volstaan met een plaatselijke behandeling.
Je hoeft daarvoor meestal niet in een ziekenhuis te worden opgenomen.
Het onderzoek van een biopt neemt zeker een week in beslag, dus je krijgt na het nemen van een biopt niet gelijk de uitslag.
Er zijn leukere onderzoeken denkbaar, echter met een behandeling nu kan er veel voorkomen worden.
Dus sta je zelf toe om even naar het ergste te denken, dat kun je toch niet vermijden, maar pak je daarna bij elkaar en denk aan de positieve verhalen die je hier gelezen hebt.

natasha
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: Za 02 Apr 2011 14:54

Re: Ook ik heb uitslag pap 4

Berichtdoor natasha » Zo 03 Apr 2011 18:05

Bedankt voor je berichtje, daar heb ik echt wat aan, heleboel info en de o zo nodige hart onder de rieM !!!
Ben de afgelopen 2 dagen net een spons en neem alle informatie op , zodat ik morgen niet helemaal onwetend bij de gyn. kom.
Ik zal morgen laten weten hoe en wat

gr
natasha

natasha
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: Za 02 Apr 2011 14:54

Re: Ook ik heb uitslag pap 4

Berichtdoor natasha » Ma 04 Apr 2011 20:03

Hoi Liddy,

Daar ben ik weer. vanmiddag bij de gyn. geweest en de reden dat er zo´n vaart achter gezet is, is omdat ik vrij dicht tegen pap 5 aanzat. De onrustige cellen zaten niet alleen aan de mond maar ook in de hals. Vandaag en colposcopie gehad en de gyn. zag geen verontrustende dingen ( gelukkig) buiten de onrustige cellen niets waar te nemen. Ze vertelde dat de volgende behandeling een conisatie gaat worden omdat ze er zeker van wil zijn dat in onderliggend weefsel niet al iets zit te broeden. Dus op naar 13 april voor de behandeling. Inmiddels de kinderen ook al ingelicht dat ik onder het mes moet, het enige nadeel is dat het precies op de verjaardag van mijn oudste dochter is ( bijna 10) , maar gelukkig heeft zij daar zelf minder moeite mee dan ik, ze wil vooral dat ik niet ziek wordt dus hoe eerder hoe beter zoals zij zegt. Ze moest alleen huilen omdat ze het zo zielig voor mij vindt...oohhh wat een ellende is dat zeg voor die meiden, maar gelukkig weten ze nu wat en hoef ik niet meer zo geheimzinnig te doen dat vond ik nog het moeilijkste. Ben nog niet helemaal gerust gesteld maar hoop dat het bij deze behandeling blijft en dat daarmee de cellen verwijderd zijn en dat er natuurlijk niets anders gevonden wordt.
groetjes en tot snel

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Ook ik heb uitslag pap 4

Berichtdoor liddy » Ma 04 Apr 2011 22:04

Een conisatie lijkt mij een hele goede behandeling voor je.
Ik zou je willen aanraden om op de site van het NVOG (Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie) de folder/brochure over
het "Uitstrijkje, colposcopie, lisexcisieen conisatie" te downloaden. Deze folder geeft zeer duidelijk informatie.
Wat geweldig lief dat je dochter zo begripvol reageert.
Vier haar verjaardag gewoon wat eerder, want na de behandeling staat je hoofd er niet na. Je zult even bij willen komen, niet dat je behandeling zo zwaar is, maar het doet geestelijk wel wat met je.
Nog steeds heb je veel kans dat het bij deze behandeling blijft.
Ik hoop voor jou dat de komende dagen vlug voorbij gaan.

Btje
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Do 04 Nov 2010 21:16

Re: Ook ik heb uitslag pap 4

Berichtdoor Btje » Di 05 Apr 2011 09:07

Hoi Natasha,

Kan me zo voorstellen hoe je je nu ongeveer zal voelen, al die onzekerheid. Het liefst wist je het gisteren al natuurlijk.
Wat lief van je dochter dat ze het zo oppakt, helaas als ouders zijnde ga je net even iets anders om met gevoel..
Wel is het fijn, dat je snel terecht kon en ook zo snel een conisatie zal ondergaan.
Wil je alvast heel veel sterkte wensen!

Liefs,
Btje

natasha
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: Za 02 Apr 2011 14:54

Re: Ook ik heb uitslag pap 4

Berichtdoor natasha » Di 05 Apr 2011 10:38

Hoi allemaal,

Ja het is inderdaad fijn dat mijn dochter het zo opneemt, alhoewel ik haar ervan verdenk dat ze zich groter voordoet, en dat ze het stiekum toch wel jammer vindt, maar allah ga ik haar niet mee lastig vallen ze mag er best verdrietig over zijn. Ik denk toch dat ervoor vieren niet meevalt is allemaal zo kort dag en ik heb haar al voorgesteld dat het misschien leuker is om te wachten totdat het wat beter weer is kunnen we het lekker buiten vieren en dat vindt ze ook wel wat.Ik ga op het moment al door een rollercoaster van gevoelens, het ene moment ben ik ervan overtuigd dat het hierbij blijft en dat die uitslag gewoon goed is, het andere moment overvalt het me gewoon en ben ik bang dat het pas het topje van een ijsberg is en dat ze nog meer gaan vinden. Heb ook al een paar dagen buikpijn, wisselende ontlasting ga zo maar door, gisteravond op bed kreeg ik zelfs hartkloppingen, had een angstaanval, dat ik mijn kinderen niet ouder ga zien worden dan dat ze nu zijn.( ik weet het moet ik niet doen) kan het niet helpen. Gelukkig kan ik hier het eea van me afschrijven en heb ik lieve mensen om mij heen die ik met mijn verhalen kan lastigvallen. Gelukkig gaat het allemaal heel snel en wordt ik volgende week al geholpen.

Ga even m'n zinnen verzetten en aan het werk , kan ik tenminste even ergens anders aan denken.

groetjes
en tot snel
natasha

natasha
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: Za 02 Apr 2011 14:54

Re: Ook ik heb uitslag pap 4

Berichtdoor natasha » Wo 13 Apr 2011 21:52

Hoi,

Vandaag de conisatie ondergaan onder volledige narcose. Daar had ik nog de meeste angst voor... had ik nog nooit meegemaakt, maar volgens mijn schoonzusje (ze is francaise), " niet bang voor zijn, is heel goed spul" en inderdaad, heerlijk geslapen en niets van gemerkt. Werd om 9.10 uur van de afdeling gehaald en lag om 9.50 alweer op de uitslaapkamer in de volle overtuiging dat er nog niets was gebeurd. Geen pijn en echt minimale bloeding. Heb de arts nog niet gesproken maar zie haar over 3 weken op 4 mei. Wilde toch op tijd naar huis want ja je dochter wordt maar 1x 10 jaar.
heel veel hulp gehad en heeft toch een leuke verjaardag gehad. Lig nu weer lekker in mijn eigen bed met alleen een beetje een gevoel dat ik ongesteld moet worden maar voel me verder goed. Morgen nog een dag in algehele rust doorbrengen kinderen worden de hele dag opgevangen en op naar 4 mei.

groetjes en tot snel
natasha

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Ook ik heb uitslag pap 4

Berichtdoor liddy » Wo 13 Apr 2011 23:09

Nog proficiat met de verjaardag van je dochter.
Leuk dat je toch haar verjaardag hebt kunnen vieren op de dag zelf.
Gelukkig dat alles zo goed gegaan is vandaag.
Niet iedereen verdraagt de narcose even goed.
Neem echt je rust morgen, je lijf heeft even tijd nodig om zich te herstellen.
De een heeft genoeg aan 1 dag, de andere een paar dagen.
Luister naar je lijf, dan weet je wat wel en niet kan.

Btje
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Do 04 Nov 2010 21:16

Re: Ook ik heb uitslag pap 4

Berichtdoor Btje » Za 16 Apr 2011 21:48

Nog van harte gefeliciteerd met je dochter!
Fijn om te horen, dat het allemaal soepel is verlopen. Dat is natuurlijk al weer een geruststelling.
Nu de weken naar de uitslag toeleven. Ik wens je sterkte.

LIefs,

Btje

shenniep
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Di 14 Sep 2010 17:40
Locatie: Leeuwarden

Re: Ook ik heb uitslag pap 4

Berichtdoor shenniep » Ma 09 Mei 2011 14:09

Hoi Natasha,


Ik zat even je verhaal te lezen en ontdekte dat je 4mei de uitslag zou krijgen.
Is alles goed met je?
Omdat je niets hebt laten horen en omdat wij graag allemaal willen weten hoe het
met je is.
Zou je nog even een berichtje kunnen sturen.
Alvast bedankt,
gr Hennie

natasha
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: Za 02 Apr 2011 14:54

Re: Ook ik heb uitslag pap 4

Berichtdoor natasha » Ma 09 Mei 2011 21:51

Hoi allemal,

Sorry dat ik niet eerder een berichtje heb geplaatst.

Met mij is alles goed, de uitslag was dat alle snijranden schoon waren en dat ik over een half jaar terug moet voor controle.
Gelukkig was mijn gevoel het goede gevoel, dat ik er op tijd bij was. Iedereen in mijn omgeving idd op het hart gedrukt toch zeker aan de controle-oproep gehoor te geven. Als je dan hoort hoeveel mensen dit toch aan de kant schuiven ( zelf ook gedaan hoor ) maar nu ze dit van zo dichtbij hebben meegemaakt schrikken ze er toch van, gelukkig is iedereen om mij heen tot nu toe gezond bevonden en doe ik zelf ook weer mee.

Ik wil wel graag iedereen bedanken voor de ondersteunende berichten , ook andere erhalen op dit forum geeft heel veel steun. Het is allemaal onbekende materie en je haalt hier heel veel goede informatie vandaan.

Voor alle anderen die er nog volop onzitten, heel veel succes en sterkte en vooral proberen zo positief mogelijk te blijven.

groetjes
natasha

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Ook ik heb uitslag pap 4

Berichtdoor liddy » Ma 09 Mei 2011 22:03

Wat fijn dat je geen verdere behandeling nodig hebt.
Op naar de controle.

shenniep
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Di 14 Sep 2010 17:40
Locatie: Leeuwarden

Re: Ook ik heb uitslag pap 4

Berichtdoor shenniep » Di 10 Mei 2011 12:33

Hoi Natasha

Geweldig nieuws voor je, ik weet er alles van.
Dat wordt een hele mooie zomer voor je.
Nogmaals gefeliciteerd beter kan het niet,

liefs Hennie

Btje
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Do 04 Nov 2010 21:16

Re: Ook ik heb uitslag pap 4

Berichtdoor Btje » Di 10 Mei 2011 22:01

Hoi hoi,

Wauw wat een fantastisch nieuws zeg, gefeliciteerd!
Geniet er lekker van, en probeer weer lekker alles op te pakken :D

Liefs,

Btje

natasha
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: Za 02 Apr 2011 14:54

Re: Ook ik heb uitslag pap 4

Berichtdoor natasha » Zo 15 Mei 2011 20:32

Hoi Allemaal,

Dank je wel voor jullie fijne berichtjes. Ik wens iedereen heel veel succes en sterkte in de eventuele strijd die geleverd moet worden.
:wink:

natasha


Terug naar “Baarmoeder-, baarmoederhals- en eierstokkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten