1e Controle half jaar na LETZ

Een forum voor baarmoederkanker, baarmoederhalskanker en eierstokkanker.
Margrietje
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: Di 04 Jan 2011 15:17

1e Controle half jaar na LETZ

Berichtdoor Margrietje » Ma 02 Mei 2011 18:55

Hallo allemaal,

Daar ben ik weer...
Een half jaar geleden heb ik een LETZ gehad (pap4, CIN3) en mijn leven stond behoorlijk op zijn kop, eigenlijk na de goede uitslag (snijranden waren schoon) nog het meeste.
Het was voor een controlefreak als ik nogal een schok. Was net gestopt met roken en erg bezig mijn conditie op te bouwen en had zoiets niet verwacht, voelde me echt in de maling genomen door mijn eigen lichaam.
2 maanden later na de uitslag ging het alweer steeds beter en ik heb er de afgelopen 3 maanden ook niet zo aan gedacht.

Nu moet ik volgende week dinsdag dus voor de eerste controle en ik merkte het in eerste instantie alleen aan mijn lichaam dat ik totaal niet ontspannen ben,
ik kom aan van stress en ben dus aangekomen de afgelopen maand en kan geen rust vinden, zelfs niet als ik hardloop bijv. Mijn spieren spannen zich steeds meer aan, vooral
de afgelopen week.

Het is dus een onbewust proces, ikzelf doe net of er niets aan de hand is dus, die gedachtes komen niet eens naar de oppervlakte, tot een uur geleden. Ik weet dat er op zich
maar zo'n enorm kleine kans is dat er iets mis zou kunnen zijn, en ga ook uit van een goede uitslag, maar ik ben toch bang, onrustig, gestresst, spieren doen zeer, heb het gevoel dat er iemand op mijn borst zit.... verschrikkelijk gewoon!

Hoe hebben jullie dat ervaren? voor de eerste keer na de LETZ weer in het ziekenhuis met je benen wijd voor de dokter? En die angst eromheen? Alle herinneringen die terugkomen terwijl je er eigenlijk net overheen was/het soort van vergeten was? Ik heb er zo geen zin in :(

Groetjes Margriet.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: 1e Controle half jaar na LETZ

Berichtdoor liddy » Ma 02 Mei 2011 20:05

In het begin ben je zo bezig met de behandeling dat je eigenlijk geen tijd hebt om na te denken.
Pas als de behandeling voorbij is, dringt tot je door wat er gebeurd is.
In ene is je leven op zijn kop gezet. Jouw leven wat je altijd als vanzelfsprekend ervaarde, was zo vanzelfsprekend niet meer.
En nu komt dan ook nog eens die controle. Logisch dat je zenuwachtig bent.
Zoek afleiding, want je hebt allang gemerkt dat je met jezelf druk maken niets opschiet.
Heel wat gemakkelijker gezegd, dan gedaan.
Bij mij gaat de controle me steeds gemakkelijker af, de gedachte: 'en als het nu eens' kan ik steeds beter aan.
Dus even doorbijten en na de controle vraag je jezelf waarschijnlijk af 'moest ik me daar nu zo druk over maken'.
Een heel menselijke reactie dus.

shenniep
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Di 14 Sep 2010 17:40
Locatie: Leeuwarden

Re: 1e Controle half jaar na LETZ

Berichtdoor shenniep » Ma 02 Mei 2011 22:53

Hoi Margrietje,

Ik heb hetzelfde gehad,vorig jaar een lis-excisie
gehad en ik moest 15 april voor een uitstrijkje.
Toen ik vorig jaar hoorde dat ik over een halfjaar voor controle moest dacht ik
dat is nog zover weg.
Ik heb in de tussentijd ook wel moeilijke tijden gehad maar het ging toch wel redelijk.
Maar toen werdt het ineens april ,afschuwelijk het ging zo snel allemaal
en ik heb me ook echt beroerd gevoelt,tot de dag van het uitstrijkje
dat viel me mee en toen werd ik wat rustiger,ik kon er nu toch niets meer aan doen.
Alleen de dag van de uitslag was vreselijk maar ik heb me erdoor heen geslagen en de uitslag is goed. pap1
dus over een halfjaar weer.
Ik denk dat je dit gevoel voorlopig houdt,omdat je gewoonweg heel erg bent geschrokken.
Dat heb ik n.l. ook en met ons nog vele.
probeer toch zoveel mogelijk afleiding te zoeken en te ontspannen, dat is gemakkelijker gezegd dan gedaa maar dat lukt je vast wel,
heel veel liefs Hennie

Margrietje
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: Di 04 Jan 2011 15:17

Re: 1e Controle half jaar na LETZ

Berichtdoor Margrietje » Di 03 Mei 2011 14:27

Dank jullie wel Hennie en Liddy!!

Ik probeer inderdaad wel afleiding te zoeken en doe gewoon dingen maar ik ben gewoon heel moe en vaag en heb geen energie.
Heb gisteravond nog hardgelopen maar met de dag word mijn energie minder, het is net alsof ik heb doorgehaald of drugs heb gebruikt ofzo, voel me
gewoon raar.
Het gaat bij mij snel in mijn lichaam zitten, stress, en ookal ben ik dan totaal met andere dingen bezig of denk ik er niet eens aan, toch reageert mijn lichaam
zo heftig.

Nou ja, even de week doorkomen en dan nog tot de uitslag, het is vermoeiend maar vorige keer was erger want toen zat je ook nog met dat herstel van die ingreep en al dat bloed
etc. dat is nu niet zo...

Allebei heel veel sterkte verder!!

Groetjes Margriet.

shenniep
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Di 14 Sep 2010 17:40
Locatie: Leeuwarden

Re: 1e Controle half jaar na LETZ

Berichtdoor shenniep » Za 07 Mei 2011 13:21

Hallo Margrietje,
Hoe gaat het met je?
Wanneer moet je precies voor controle?
Kun je nog een beetje ontspannen of wil het niet meer,
in ieder geval heel veel succes en kop op,
er zijn hier de laatste tijd alleen maar goede berichten waarom zou jij daar niet bijhoren.
Maar ja ik weet dat ik gemakkelijk praten heb jij moet weer even door die molen heen
liefs Hennie

Btje
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Do 04 Nov 2010 21:16

Re: 1e Controle half jaar na LETZ

Berichtdoor Btje » Di 10 Mei 2011 22:05

Nou die spannende uitslag zit er dus al snel aan te komen geloof ik te lezen.

Ook namens mij heel veel sterkte, hopelijk heb je nog wat afleiding.
Nog steeds zo vermoeid deze dagen?

Sterkte!!

Liefs,

Btje

shenniep
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Di 14 Sep 2010 17:40
Locatie: Leeuwarden

Re: 1e Controle half jaar na LETZ

Berichtdoor shenniep » Di 17 Mei 2011 17:06

Hoi Margrietje

en weet je al iets meer?
Ik hoop dat het goed met je gaat,
en dat je een goede uitslag hebt.
Laat snel iets van je horen.

liefs Hennie


Terug naar “Baarmoeder-, baarmoederhals- en eierstokkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 25 gasten