Ik ben behandeld voor Cin 2, wat nu?

Een forum voor baarmoederkanker, baarmoederhalskanker en eierstokkanker.
Manderd
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011 16:54

Ik ben behandeld voor Cin 2, wat nu?

Berichtdoor Manderd » Ma 06 Jun 2011 17:03

Hoi allemaal..
Misschien kan ik van jullie wat wijzer worden? Het zit namelijk zo; Ik heb al een hele lange tijd last van af en toe tussentijds bloedverlies en ook regelmatig een bloeding na het vrijen.
Na de geboorte van me dochter moest ik op controle komen, en hebben ze een uitstrijkje gedaan, hier kwam pap 3a uit.
Toen moest ik naar het ziekenhuis omdat ze een groter stukje weefsel weg wilden happen/knippen :?, en dat is op de kweek gezet en daar kwam cin 2 uit.
vervolgens werd ik gebeld dat ik weer moest komen, en hebben ze een groot stuk weefsel weggehaald d.m.v. een lis onder plaatselijke verdoving.
Nu wordt dit weer op de kweek gezet, en krijg ik hier donderdag de uitslag van te horen.
De gyn denkt wel dat het goed is, maar zo niet kan iemand mij dan vertellen wat er dan gaat gebeuren etc.?
Want van dat ziekenhuis, daar word ik nou ook niet echt bepaald wijzer van.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Ik ben behandeld voor Cin 2, wat nu?

Berichtdoor liddy » Ma 06 Jun 2011 17:18

Het weefsel wat ze met de lis verwijderd hebben, wordt door de patholoog bekeken.
Het gaat erom of de randen van het weefsel schoon zijn, d.w.z. dat er geen aanwezigheid van kankercellen is.
Is de rand niet schoon dan wordt of de lisexcisie herhaald of men haalt een kegelvormig stukje weefsel uit de baarmoederhals (conisatie).
Het is een uiterst kleine kans dat er meer verwijderd moet worden.
Zet in ieder geval de komende dagen je vragen vast op papier en ga niet in je eentje. Twee horen meer dan een.
Maak gerust aantekeningen tijdens het gesprek. Er zijn er die het gesprek opnemen met bijv. een mobieltje.
Probeer je af te leiden, want donderdag zul je pas meer weten.

Manderd
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011 16:54

Re: Ik ben behandeld voor Cin 2, wat nu?

Berichtdoor Manderd » Ma 06 Jun 2011 17:22

@ liddy

Oke, bedankt voor de info. Maar de kans dat de randen niet 'schoon' zijn is toch heel erg klein of niet? En is er geen kans dat er afw. cellen dieper zitten en ze die niet kunnen zien? Want daar ben ik ook wel een beetje bang voor, ook aangezien ik nog regelmatig van dat bloedverlies last heb.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Ik ben behandeld voor Cin 2, wat nu?

Berichtdoor liddy » Ma 06 Jun 2011 20:20

Ja, de kans dat de randen niet schoon zijn is erg klein.
Je blijft voorlopig onder controle staan.
De uitslag van het laatste onderzoek en je persoonlijke omstandigheden bepalen hoe vaak je controles krijgt.
Ze laten je nu niet zomaar lopen, er is een gedegen follow-up.


Terug naar “Baarmoeder-, baarmoederhals- en eierstokkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten