Klachten, Pap4 en angst

Een forum voor baarmoederkanker, baarmoederhalskanker en eierstokkanker.
Elles73
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Zo 19 Jun 2011 16:05

Klachten, Pap4 en angst

Berichtdoor Elles73 » Zo 19 Jun 2011 16:26

Kwam in mijn zoektocht naar informatie dit forum tegen.

Ik herken mezelf in de verhalen. Ook ik ben bang om een uitslag te horen die je niet wilt horen.

Ik loop al jaren rond met klachten zoals afscheiding, bloedverlies en algemene vermoeidheid. Mijn huisarts wimpelde het weg onder het mom van stress door mijn echtscheiding. Nu op verzoek bij een andere huisarts toch een uitstrijkje gemaakt met als uitkomt Pap4. Ik ben al bij de gyn geweest en nu is het wachten op de uitslag van het biopt.

Er spookt vanalles door mijn hoofd vooral omdat ik al een tijd klachten heb. Ergens in mijn hoofd spookt het idee dat het foute boel is, waarom zou ik anders die klachten hebben? Wat duurt wachten lang. De honger naar een antwoord is bijna niet te harden en dan alle verhalen die je op internet vindt. Aan de ene kant troost en herkenning maar ook nog meer angst als je verhalen leest over klachten en de uitslagen..pff.

Is er iemand die een idee heeft of ik extra bezorgd moet zijn of zou het echt niets zeggen over de uitkomst?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Klachten, Pap4 en angst

Berichtdoor liddy » Zo 19 Jun 2011 16:55

Dat je angst hebt, kan ik goed begrijpen.
Echter je hebt een goede kans dat het geen baarmoederhalskanker blijkt te zijn.
• PAP 4 of KOPAC P7/A6/C7
De cellen zijn nog meer afwijkend dan bij een PAP 3a of een PAP 3b. De gynaecoloog onderzoekt wat er aan de hand is.
U hebt een grote kans dat u een eenvoudige behandeling van de baarmoederhals nodig hebt. Die kans is ongeveer 90%.
De kans dat je baarmoederhalskanker hebt is erg klein.
Op het internet zul je wel verhalen vinden van vrouwen bij wie het wel baarmoederhalskanker blijkt te zijn,
echter de vele vrouwen die er met een eenvoudige behandeling van af komen en dus geen baarmoederhalskanker blijken te hebben,
die vind je niet op het internet.
Inderdaad het biopt zal uitslag moeten geven, wat er precies aan de hand is.
Het zit er dik in dat je een behandeling gaat krijgen.
Het meest voor de hand liggend is een lisexcisie.
De gynaecoloog schilt bij deze ingreep met een metalen lisje het afwijkende weefsel weg.
Daarna geneest de wond. Soms wordt deze ingreep ook een lisconisatie of hotloop (hete lis) genoemd.
Hoe verloopt de behandeling?
De behandeling vindt plaats onder plaatselijke verdoving maar in uitzonderlijke gevallen onder algehele narcose of met een ruggenprik.
De behandeling met plaatselijke verdoving gebeurt poliklinisch en duurt ongeveer een kwartier.
Wanneer krijg je de uitslag van het biopt?

Elles73
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Zo 19 Jun 2011 16:05

Re: Klachten, Pap4 en angst

Berichtdoor Elles73 » Zo 19 Jun 2011 17:04

Aanstaande woensdag... Nog een paar dagen nagelsbijten dus.

Zo raar wat er allemaal door mijn hoofd spookt. Ik heb al een keer op jonge leeftijd een eierstok moeten laten verwijderen, gelukkig was dat verder goedaardig maar toch. Mijn oma en twee tantes hebben ook jong gynaecologische kanker gehad en zijn jong overleden. Al die dingen tollen door mijn hoofd. Zou het van invloed zijn op de behandeling? Ze zeggen wel dat dit anders is mn doordat het veroorzaakt wordt door een virus, maar toch.

Ik hoop zo dat het meevalt. Zou een kleine afwijking in cellen al zoveel klachten kunnen geven? Ik heb ook steeds het idee (sinds een paar jaar) dat ik iets voel drukken tegen mijn blaas. Kortom komende dagen zijn nog spannend.

Groetjes Elles

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Klachten, Pap4 en angst

Berichtdoor liddy » Zo 19 Jun 2011 19:04

Er zijn zoveel vormen van gynaecologische kanker, dus er hoeft geen enkel verband te zijn je familie.
Indien ze alle drie dezelfde soort hebben gehad, kan dat belangrijk zijn voor jouw arts om te weten.
Ik hoop zo voor jou dat je woensdag duidelijkheid krijgt. Je gaat toch niet alleen hè?

shenniep
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Di 14 Sep 2010 17:40
Locatie: Leeuwarden

Re: Klachten, Pap4 en angst

Berichtdoor shenniep » Zo 19 Jun 2011 23:35

Hoi Elles
arme meid dacht ik toen ik je bericht las.
Weer iemand met die onzekerheid,ik herken mezelf erin.
Vorig jaar had ik hetzelfde n.l.
en het ergste is inderdaad dat je moet wachen.
Ik kan je ook niet helpen om je ongerustheid weg te nemen,
want ik heb er ook niet zoveel verstand van.
Het enigste wat je kunt doen is om zoveel mogelijk afleiding te zoeken en inder-
daad niet alleen woensdag zijn.
Dan heb je iemand die het wat neutraler dan jezelf kan opnemen.
Tot die tijd wens ik je rust toe vooral in je hoofd zodat jij jezelf niet helemaal overstuur helpt.
Ik weet dat het moeilijk is maar voor je het weet is het woensdag,
en een andere tip:schrijf het zoveel mogelijk van je af,
vooral op dit forum leeft iedereen met je mee.
Dat heeft mij ook geholpen,
ik had trouwens pap3 cin2en heb een lis-excisie gehad.

Hennie

natasha
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: Za 02 Apr 2011 14:54

Re: Klachten, Pap4 en angst

Berichtdoor natasha » Ma 20 Jun 2011 19:45

Hoi Elles,

Ook ik ben de afgelopen maanden geconfronteerd met een uitslag pap 4. Ik moet er wel bij vertellen dat ik buiten een erg onregelmatige ongesteldheid , verder geen klachten had....

Maar je schrikt je het la......., je denkt gelijk dat je doodgaat, dat je de kinderen niet groot ziet worden en ga zo maar door.
Na de eerste controle door de gyn bleek dat er bij mij een conisatie moest worden gedaan omdat ik redelijk dicht tegen pap 5 aanzat. De cellen waren niet alleen aan de baarmoedermond gevonden maar waren ook al in de hals geconstatateerd.

Ben erg nerveus geweest voor die conisatie, nou eigenlijk meer omdat ik onder volledige narcose moest , maar dat is achteraf 100% meegevallen. En dan komen de drie weken van wachten op de uitslag. Ik moet zeggen, en ik ben een hypochonder, ik was er redelijk rustig onder, had me voorgenomen mijn dagen niet te slijten met de gedachte : wat als het nou fout is ? Mezelf echt voorgenomen me daar pas druk om te maken als die uitslag zou komen. Gelukkig was mijn uitslag goed en waren de snijranden schoon.

Probeer er zo rustig mogelijk onder te blijven, ik weet dat dat makkelijk is gezegd maar toch...
Het hoeft geen baarmoederhalskanker te zijn. En dan ben je met een redelijk eenvoudige behandeling te helpen. Schrijf het idd van je af, hier is dat heel prettig en ook mensen die in hetzelfde schuitje hebben gezeten of zitten. Het helpt altijd.

Ik wil je heel veel succes wensen aankomende woensdag, zal voor je duimen dat alles goed is.

En probeer : hoofd omhoog, en leer die foute cellen een lesje !!!!!

Veel suc6

groetjes
natasha

Elles73
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Zo 19 Jun 2011 16:05

Re: Klachten, Pap4 en angst

Berichtdoor Elles73 » Di 21 Jun 2011 09:19

Hoi Hennie en Natasha,

Dank jullie wel voor jullie reactie. Contact met lotgenoten helpt inderdaad. Alleen het lezen al geeft een gevoel dat je niet de enige bent. Ik heb mezelf weer enigszins onder controle en wacht (toch met spanning) morgen maar weer af.
Dat er een behandeling nodig is dat is wel duidelijk en voor de rest maar stap voor stap. Het gekke is dat ik zelf schrijfworkshops geef aan (ex)kankerpatienten en nu zelf de afgelopen dagen geen pen heb aangeraakt. Nu ik het een paar keer inderdaad weer van me afgeschreven heb gaat het weer beter. Even alle angsten twijfels zonder nadenken en teruglezen van me afgeschreven. Na drie pagina's (minder is vaak te weinig) kom je op een soort keerpunt dat dingen weer op zijn plekje vallen.

Ik hoop morgen goed nieuws hier te kunnen schrijven.

Liefs Elles

shenniep
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Di 14 Sep 2010 17:40
Locatie: Leeuwarden

Re: Klachten, Pap4 en angst

Berichtdoor shenniep » Di 21 Jun 2011 19:16

Hoi Elles,

Trots op je,
je moet inderdaad maar rustig afwachten.
En ik wens je voor morgen ook heel veel succes,
en ik zal aan je denken.

liefs Hennie

Elles73
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Zo 19 Jun 2011 16:05

Re: Klachten, Pap4 en angst

Berichtdoor Elles73 » Wo 22 Jun 2011 21:29

Yeah! Goed nieuws!!!

Gek is dat...je leest dat het bij heel veel vrouwen gemakkelijk te verhelpen is en dat het zelden echt foute boel is. Toch ben ik ontzettend opgelucht dat ik nog in Cin3 zit en dat ik niet twee jaar heb gewacht tot ik een oproep kreeg voor het bevolkingsonderzoek. Volgende week kan ik terecht voor een lisexcisie en hopelijk is het daarmee klaar.

Dank jullie wel voor jullie reacties alvast. Ik blijf het hier ook volgen. Ik wens jullie allemaal het allerbeste!

Liefs Elles

shenniep
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Di 14 Sep 2010 17:40
Locatie: Leeuwarden

Re: Klachten, Pap4 en angst

Berichtdoor shenniep » Do 23 Jun 2011 14:24

Yes geweldig nieuws toch.
En je hoeft ook niet te lang op je lis-excisie
te wachten dus dat is alvast een klein feestje waard.
Ik ben ontzettend blij voorje,
geniet maarvan het goede nieuws. :lol:

liefs Hennie

riaw
Lid
Berichten: 255
Lid geworden op: Zo 12 Sep 2010 19:48

Re: Klachten, Pap4 en angst

Berichtdoor riaw » Do 23 Jun 2011 16:12

Wat fijn dat je goed nieuws gekregen hebt,zal een hele opluchting betekenen.

natasha
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: Za 02 Apr 2011 14:54

Re: Klachten, Pap4 en angst

Berichtdoor natasha » Wo 03 Aug 2011 10:18

Hoi Elles,

Las net ( ben op vakantie geweest 8) ) dat je goed nieuws ontvangen hebt en dat je inmiddels de lisexcisie achter de rug moet hebben.
Hoe is het nu met je ?, alles goed doorstaan?


gr
natasha


Terug naar “Baarmoeder-, baarmoederhals- en eierstokkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten