Bang!

Een forum voor baarmoederkanker, baarmoederhalskanker en eierstokkanker.
Anneline
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Di 11 Okt 2011 10:41

Bang!

Berichtdoor Anneline » Di 11 Okt 2011 11:11

Hallo, ik ben 54 jaar, 3 kinderen gekregen en was al 3 jaar niet meer ongesteld. Nu al 2x heftige bloedingen gehad en de 1ste keer 4 maanden geleden.
Nu moet ik 20 oktober een gesprek met de anesthesist van anderhalf uur, en dan word ik volgende week of de week erop geopereerd.
Uitstrijkje was goed, dus baarmoederhalskanker is het niet.
Maar ik heb kans dat het dus baarmoederkanker is is mij gezegd.
Maar bij deze 2de inwendige echo zag de gynaecoloog verdikking in de slijmvlies in de baarmoederwant.
Nou, ik ben dus heeeel bang.
Er worden een paar biopsies gedaan , hapjes genomen, uit de baarmoeder en de eierstokken en een currettage, en er wordt met iets gekeken naar slechte cellen, weetikwat, ik ben helemaal overstuur!!!
Mijn oudste zoon is pas zijn vader kwijt, overleden, en ik heb 2 honden en 2 katten die zijn nog jong, dus ik zou nog 12 jaar mee moeten.
Is hier iemand die het ook heeft, en hoe snel woekert kanker in het slijmvlies van de baarmoeder ... het vraagteken van mijn toetsenbord doet het niet...
Deze ziekte komt met name voor bij vrouwen boven de 55 jaar is mij verteld.
Wie weet er mee van, please, ik ben zooooo bang!!!
Mijn dochter is ook al overleden aan kanker.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Bang!

Berichtdoor liddy » Di 11 Okt 2011 14:02

Die angst is begrijpelijk, maar niet nodig.
Al zal het niet meevallen als je dochter al aan kanker is overleden.
Welke vorm van kanker had zij?
Om te beginnen die verdikking in de baarmoederwand is vrijwel zeker een vleesboom.
Vleesbomen (ook Myomen genoemd) zijn goedaardige knobbels in de spierlaag van de baarmoeder.
Klachten die het meest voorkomen zijn overmatig bloedverlies en menstruatiepijn.
Meestal gaat de menstruatie gewoon door, echter op jouw leeftijd zit je waarschijnlijk in de overgang.
Dat de arts verteld heeft dat er kans op baarmoederkanker is, is simpel omdat tegenwoordig de artsen je op alles willen voorbereiden, hoe klein de kans ook is.
Baarmoederkanker wordt heel vaak in een heel vroeg stadium gevonden. Simpelweg doordat de voornaamste klacht bloedverlies is.
Jij hebt snel actie ondernomen. Dus bij de kleine kans dat het baarmoederkanker is, ben jij er vlug bij, in een vroeg stadium met een grote overlevingskans.
Je zult waarschijnlijk een dikke week op de uitslag van de biopten moeten wachten.
Echt het is veel te vroeg om nu al de conclusie te trekken dat het baarmoederkanker is.
Zoek afleiding, Probeer ook aan leuke dingen te denken. Ga wandelen, zelfs als het hard waait en regent, dan waait je hoofd leeg.

Anneline
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Di 11 Okt 2011 10:41

Re: Bang!

Berichtdoor Anneline » Di 11 Okt 2011 14:10

Dank voor je reactie!
Nee, een vleesboom is het niet zei de gyneacoloog en ook geen baarmoederhalskanker.
De overgang dacht ik al gehad te hebben, omdat ik op mijn 51ste voor het laatst ongesteld was, en dat was toen al vanaf mijn 46ste onregelmatig.
De dokter zei dat dit geen ongesteld is, omdat het langer dan 1 jaar na de laatste menstruatie is, in mijn geval 3 jaar later, ik had 3 jaar geen klachten en geen afscheiding, of bloedverlies, niks, en nu in 4 maanden tijd 2x bijna 3 weken zware bleodingen.
Opvliegers heb ik nog wel, daarom denk ik zelf dat ik nog wel in de overgang zit.
Ik hoop en bid dat het inderdaad van de overgang is en dat het iets anders is.
Maar ik ben zo bang omdat iedereen kanker heeft of gehad heeft in mijn omgeving, en mijjn dochter had acute leukemie en is 10 maanden geworden, ze is in 1985 gestorven, ze was mijn 2de kindje, enige dochter.
Ja, ik probeer ook aan andere dingen te denken.
Dank voor de snelle reactie!

Elin
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: Za 15 Okt 2011 22:11

Re: Bang!

Berichtdoor Elin » Za 15 Okt 2011 23:20

Begrijpelijk dat je bang bent. Je hebt ook heel wat meegemaakt.
De uitslag van biopten duurt inderdaad ongeveer een week.
Het zal je nu niet geruststellen, maar...
Mocht de uitslag baarmoederkanker zijn, dan is het goed te behandelen. De overlevingskansen zijn hoog.
De diagnose wordt, door het bloedverlies, in een vroeg stadium gesteld. Vaak blijft het dan gezien jouw leeftijd bij het verwijderen van baarmoeder en eierstokken.
Hopelijk is dit bij jou niet nodig.

Heel veel sterkte voor nu en probeer niet teveel te piekeren.

Groeten een lotgenoot.


Terug naar “Baarmoeder-, baarmoederhals- en eierstokkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten