Hebben jullie ook de angst dat het terug kan komen?

Een forum voor baarmoederkanker, baarmoederhalskanker en eierstokkanker.
ariejanne2106
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Za 18 Mei 2013 18:52

Hebben jullie ook de angst dat het terug kan komen?

Berichtdoor ariejanne2106 » Za 18 Mei 2013 19:21

Ik ben nu 3maanden verder en ben best een beetje bang.
Ben 27jaar en alleenstaande moeder.
18 februari ben ik geopereerd en zijn mijn baarmoeder,steunweefsel er omheen,stuk schede en 19 lymfklieren weggehaald.
Ik ben hartstikke blij dat de snijranden schoon zijn en ze niks hebben kunnen vinden in mijn lymfklieren,ik ben dus kanker vrij.
Alleen heb ik nog steeds een scherpe pijn rechts in mijn buik.
Mijn gynaecoloog zegt dat dat waarschijnlijk nog van de operatie is,maar ik weet zeker dat dat het niet is,mijn operatiepijn voelde echt anders aan en is zo goed als weg.
Er is mij ook verteld dat het bij 10% van de vrouwen terug kan komen,eigenlijk wilde ik dat helemaal niet weten.
Ik ben echt wel positief,maar er gaat geen moment voorbij dat ik er niet aan denk...

Voor diegene die ook zo'n operatie hebben gehad:"hoelang hebben jullie dan last gehad"?

En voor de mensen die sowieso bmhk hebben gehad:" word de angst minder naarmate de jaren verstreken"?

Groetjes Ariejanne

Btje
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Do 04 Nov 2010 21:16

Re: Hebben jullie ook de angst dat het terug kan komen?

Berichtdoor Btje » Wo 22 Mei 2013 21:05

Hoi Ariejanne,

Het is heel herkenbaar hoor. In het begin dacht ik bij elk bultje wat ik voelde, dat de kanker door mijn lichaam gierde...echter heeft het gewoon tijd nodig. Heb exact het zelfde gehad als jou, qua operatie etc. Dus weet precies hoe je je voelt, alleen ben ik al een stukje verder daarin. Het is een proces waar je door moet. Beetje bij beetje gaat het gewoon beter en krijg je langzaam aan weer vertrouwen in je lichaam! Natuurlijk blijft het altijd in je achterhoofd aanwezig, maar de echte angst ebt langzaam weg. De controles zijn fijn, dan kan je weer even verder. Hoe voel je je verder?

Groetjes btje

ariejanne2106
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Za 18 Mei 2013 18:52

Re: Hebben jullie ook de angst dat het terug kan komen?

Berichtdoor ariejanne2106 » Vr 24 Mei 2013 08:43

Ja,ik denk idd ook dat ik vol uitzaaiingen zit,van hals tm lies. Stom he?
Ik hoop idd dat het echt tijd nodig heeft en dat ik met de controles elke keer gerust word gesteld.
Ik voel me wel okay, bel wel nog snel erg moe en snel geïrriteerd enz. Had jij dat ook?
Hoe voel jij je eigen nou? Gewoon weer jezelf? Buiten het wit dat het altijd wel in je hoofd blijft hangen?

Groetjes Ariejanne

Btje
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Do 04 Nov 2010 21:16

Re: Hebben jullie ook de angst dat het terug kan komen?

Berichtdoor Btje » Vr 24 Mei 2013 20:19

Het is denk ik een natuurlijke reactie, je lichaam is immers helemaal veranderd, althans dat is mijn gevoel daarbij.
Dat hoort er allemaal nog bij hoor, dat je moe bent, dat ben ik nu na 2 jaar ook nog wel, maar wel wanneer het mag eind van de dag :lol:
Vond het altijd lastig om toe te geven aan de vermoeidheid, schuldgevoel je kent het vast wel..maar uiteindelijk heb je daar alleen jezelf en je omgeving mee en dat geirriteerde gevoel komt daar ook wel vandaag, had ik ook last van hoor, eigenlijk zonder dat je het wilt zeg maar..
Geneest je wond ook mooi? En heb je ook last van lymfoedeem?
Ik voel me goed, en echt mezelf, vind ik lastig om te beantwoorden eigenlijk, het veranderd je leven totaal, maar ook wel weer positief zeg maar!

Groetjes

ariejanne2106
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Za 18 Mei 2013 18:52

Re: Hebben jullie ook de angst dat het terug kan komen?

Berichtdoor ariejanne2106 » Za 25 Mei 2013 15:15

Haha,ja ik heb t ook 's avonds,dat ik gebroken ben,maar 's ochtends ook en 's middags ook,hihihi.
Dat heb jij dus niet meer? Ik vond het ook erg moeilijk om er aan toe te geven,maar ik kom er niet
onderuit,ik moet idd wel even gaan liggen dan, want de irritatie komt zeker ook wel daar vandaan,de vermoeidheid.

Ja,de wond vind ik mooi genezen,had jij hem ook vanaf helemaal onder tot boven je navel?
Is die van jou mooi genezen?
En ik weet eigenlijk niet of ik last heb van lymfoedeem,denk t niet.
Wat houdt dat precies in?wat zijn dan je klachten?

Ja idd,helemaal jezelf voordat je ziek werd,zal je nooit worden,het veranderd je leven volkomen ja,dat
merk ik nu ook wel ja.

Groetjes

Btje
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Do 04 Nov 2010 21:16

Re: Hebben jullie ook de angst dat het terug kan komen?

Berichtdoor Btje » Za 25 Mei 2013 21:50

Dat mag allemaal ook nog hoor, en zolang je er aan kan toegeven mag het ook gewoon :D
Bij mij was dat ook zo, maar het gaat gewoon elke keer ietsje beter, ik had het soms zelfs zo erg dat ik wel zittend in slaap kon vallen, het overvalt je he, het onderscheid zich ook van een gewone vermoeidheid natuurlijk. Ze zijn nogal te keer gegaan in je lichaam, daarna heb je een lange herstelperiode en mij arts gaf aan dat chronische vermoeidheid nog wel 5 jaar kan duren..ga er dus ook vanuit dat het wel weer over gaat!
Fijn dat de wond mooi genezen is, vond het ook erg meevallen! Die van mij ook mooi genezen, van schaambeen tot navel heb ik hem. Ze hebben hem prachtig onderhuids gehecht (is maar wat je prachtig noemt natuurlijk ;) )
Lymfoedeem houdt in dat je last krijgt van dikke benen, bij mij zijn er 51 lymfeklieren weggehaald en heb daar echt wel last van gehad. Nu nog na lang staan of zomerdagen dan dikke enkels/voeten/benen aan het eind van de dag, en het voelt wat strak, maar over het algemeen valt het wel mee..niet iedereen krijgt er last van. Heb een panty daarvoor gekregen.

Hoe is het nu met de pijn rechts in je buik dan en is een van je eierstokken ook opgehangen?

Groetjes

ariejanne2106
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Za 18 Mei 2013 18:52

Re: Hebben jullie ook de angst dat het terug kan komen?

Berichtdoor ariejanne2106 » Di 28 Mei 2013 23:43

Zittend in slaap vallen herken ik ook,haha..
Ja prachtig onderhuids gehecht ja hahaha.
Dan heb ik geen last van oedeem,er zijn bij maar 19lymfklieren weg gehaald.
Wat vervelend dat je daar nog last van hebt,gaat dat ooit nog weg dan?
Pijn heb ik nog,word daar zo langzamerhand gek van.
En nee,het was de vraag of ze me eierstokken op gingen hangen,maar uiteindelijk niet gedaan.
Bij jou wel?

Liefs

Btje
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Do 04 Nov 2010 21:16

Re: Hebben jullie ook de angst dat het terug kan komen?

Berichtdoor Btje » Wo 29 Mei 2013 08:48

Balen hoor dat je zoveel pijn hebt! Hebben ze wel een extra check gedaan bij je?
Haha, tja het is wat! Hoe voel je je geestelijk?
Bij mij hebben ze de rechter eierstok opgehangen, maar heb toch de indruk dat dat of niet goed gegaan is, of gewoon niet gedaan is, laatst een echo gehad op verdenking van nierstenen, toen zat volgens de radioloog mijn eierstok ergens bij mijn heup..schiet mij maar lek, ik moet juli weer voor controle en dan zal ik het eens bespreken met de gynaecoloog..
Heb je hormonaal ook veel last?

Liefs

ariejanne2106
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Za 18 Mei 2013 18:52

Re: Hebben jullie ook de angst dat het terug kan komen?

Berichtdoor ariejanne2106 » Do 30 Mei 2013 18:42

Toevallig ben ik vandaag naar zh geweest voor een echo,ze kon mn rechter eierstok niet vinden,uiteindelijk via echo op mn buik kon ze hem wel zien.
Zat vol met vocht,maar daar kunnen de klachten niet vandaan komen.. 5juni word ik er over terug gebeld door mijn gynaecoloog voor hoe en wat.
Geestelijk zit ik er een beetje doorheen.
Savonds heb ik niemand om te praten en dan komt alles eruit.Maar als ik er sowieso met iemand over praat,dan wordt er al
gauw gezegd,blijf positief en kijk vooruit,gelukkig ben je er nog.
Ppfff.. tuurlijk ben ik blij,maar hallo,mag ik het even moeilijk hebben?

Jeetje,ergens in je heup? Ja dat zou ik dan maar gauw gaan overleggen.

Ik denk dat ik hormonaal niet veel last heb. Jij wel? Komt zeker dat ze je eierstok hebben opgehangen?

Liefs..

Btje
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: Do 04 Nov 2010 21:16

Re: Hebben jullie ook de angst dat het terug kan komen?

Berichtdoor Btje » Do 30 Mei 2013 22:53

Ach jee, dat is ook weer een stuk onzekerheid er bij dan! Begrijp je maar al te goed!
Mensen oordelen nou eenmaal, daar staan ze om bekend, helaas! Het is heel begrijpelijk dat je de tijd nodig hebt om het allemaal te verwerken, ze beseffen echt niet wat er met je is gebeurd, ook al vertel je het, zoiets is alleen te begrijpen als je zoiets meemaakt. Helaas is het jou overkomen! Er komt zoveel meer bij kijken dan die operatie, je vrouw zijn is behoorlijk aangetast, of je nou wilt of niet! Hormonaal heb ik een beste tik gekregen het eerste jaar, was compleet van het padje af, maar dat gaat nu wel weer prima (op het warm na hebben dan) Dacht werkelijk dat ik in de overgang zat, maar continue negatieve testen...
Het is een hoop wat je te verwerken krijgt he? En als je behoefte hebt aan praten o.i.d je mag me altijd pb sturen!

Sterkte!


Terug naar “Baarmoeder-, baarmoederhals- en eierstokkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten