mama op palliatieve zorg

Een forum voor baarmoederkanker, baarmoederhalskanker en eierstokkanker.
kimmekecelis
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Wo 11 Jan 2017 22:19

mama op palliatieve zorg

Berichtdoor kimmekecelis » Zo 15 Jan 2017 23:39

hoi iedereen

mijn mama ligt sinds deze week op de pze
ze heeft baarmoederkanker met uitzaaiingen. haar lichaam reageerde slecht op de chemo
dus is alle behandeling stopgezet. moeilijk om te aanvaarden maar mama heeft er om de
een of andere reden wel rust mee genomen. we hebben voor de moment enorm veel onzekerheid
want de dokter kan ons niet zeggen hoelang ze nog heeft. wat enorm frustrerend is.
zijn er nog mensen die terminaal zijn en geen termijn hebben gekregen? of is dit eerder uitzonderlijk?
ik zou al blij zijn moest ik weten als we nog in jaren of maanden kunnen spreken maar zelfs dit kan de dokter ons niet zeggen

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: mama op palliatieve zorg

Berichtdoor liddy » Ma 16 Jan 2017 13:03

Wat zou ik graag je een concreet antwoord willen geven.
Het is helaas zo dat de dokter het écht niet weet.
Er zijn zoveel factoren die van invloed zijn op de tijd die nog rest.
Bijv. is je moeder verder gezond, heeft ze wel of niet gerookt, wat was haar eetpatroon, hoe is haar bloeddruk, hoe gaat ze om met het naderende einde, heeft ze altijd een goede conditie gehad, hoe was haar bewegingspatroon, heeft ze nog een andere ziekte, enz.
Nee, het is geen gemakkelijke tijd die er aan komt en toch is het ook een tijd om nader tot elkaar te komen.
Dat hoeft geen diepgravend gesprek te zijn, het zijn juist de kleine dingen zoals samen van een kopje koffie genieten in alle rust, samen naar muziek luisteren etc. daar bouw je heel waardevolle herinneringen mee op, die je later tot troost kunnen zijn.

Nog even iets moeilijks. Hebben jullie al samen gepraat over haar wensen voor straks? Zo niet, doe dit dan zo vlug mogelijk.
Hoe langer je dit voor je uitschuift, hoe moeilijker het wordt om over te praten. Zodra het gesprek gevoerd is, weet ik
zeker dat het een opluchting zal zijn voor iedereen. En het geeft jou als het zover heel veel steun om te weten wat haar wens was.

kimmekecelis
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Wo 11 Jan 2017 22:19

Re: mama op palliatieve zorg

Berichtdoor kimmekecelis » Ma 16 Jan 2017 21:46

Bedankt voor de snelle reactie. Ja we kunnen daar wel open over praten in tegenstelling tot de rest van de familie. Het geeft me bepaalde rust Hoe meer we er over praten. Ze heeft het ook aanvaard dat ze gaat sterven. Vandaag zei ze dat ze eindelijk wat rust heeft in haar hoofd sinds ze op palliatieve ligt. Ik ga alle dagen op bezoek bij haar en geniet van de goeie dagen.

Even nog een een vraagje. Ik heb een dochtertje van 2 en een stiefzoon van 5. Ik heb al aan verschillende mensen hun mening gevraagd en raak er zelf niet aan uit. Wat denk jij over dat ik de kindjes moet meenemen naar de begrafenis of niet?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: mama op palliatieve zorg

Berichtdoor liddy » Di 17 Jan 2017 18:18

Mijn advies zou zijn:
Neem de kinderen af en toe mee naar oma. Vertel ze dan dat oma niet beter wordt.
Vraag aan de kinderen wat ze leuk van oma vinden. Bijv. ik mag bij oma op schoot zitten, krijg een snoepje.
Voor de kleinste benoem je dit zelf. Je geeft ze dus een positieve gedachte over oma mee.

Als het eenmaal zover is. Laat de kinderen dan afscheid nemen van oma als ze in de kist ligt. Let wel dat er het deksel op ligt, los,
zodat je erna weer af kunt halen voor anderen die afscheid willen nemen, dus beslist geen open kist. Het liefst de dag voor de begrafenis of crematie. De kinderen zien dan de kist en kunnen voor het laatst afscheid nemen, met bijv. een tekening.
Op de dag zelf zou ik de kinderen niet meenemen. Het duurt veel te lang voor ze en ze snappen niet waarom er zo'n verdrietige sfeer hangt.
Daarnaast als jij steeds op de kinderen moet letten, kom je niet aan je eigen rouwproces toe.

Ga een week na de begrafenis naar het kerkhof of na de crematie naar een stille plek om te zeggen dat daar oma naar toe gebracht is.
Of je vertelt ze dat oma nu een sterretje is geworden en je wijst dan een willekeurige ster aan.
Je creëert dus een plek buiten het huis of tuin, want ze hebben behoefte om ergens oma 'vinden'.
Praat af en toe met de kinderen over oma en laat ze weer vertellen wat leuk was aan oma.
Deze praatjes moeten kort zijn, want kinderen kunnen nog maar kort met een onderwerp bezig zijn.
Kinderen kunnen heel bedroefd zijn en vijf minuten later weer vrolijk iets anders gaan doen.
Dat is voor hun heel normaal, echter voor volwassenen heel moeilijk, want die schakelen niet zo snel van het een op het ander.


Probeer om iedere week een of twee dagen niet naar je moeder te gaan. Je kunt nu niet inschatten hoe lang het gaat duren.
Iedere dag gaan, kost je veel te veel energie, die je straks hard nodig hebt om alles te kunnen verwerken.
Maak met de rest van de familie een schema, zodat het duidelijk is wanneer en wie er bij je moeder is.
Ja, zo kan het voorkomen dat je moeder overgaat en jij er niet bent. Echter dit is betrekkelijk, want als er wel ter plekke
zou zijn, zou het zomaar kunnen dat jij net koffie aan het halen bent.
Jouw moeder kiest zelf of ze jou erbij wil hebben of niet.
Mijn vader is gegaan, terwijl er op dat moment enkel mijn moeder was en er geen kinderen waren.
Mijn man heeft op zijn zoon gewacht, waarvan hij wist dat die met een uur er zou zijn.


Terug naar “Baarmoeder-, baarmoederhals- en eierstokkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast