Hpv+ en pap2 maar zoveel vragen

Een forum voor baarmoederkanker, baarmoederhalskanker en eierstokkanker.
Heartbeet
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Di 10 Jul 2018 16:37

Hpv+ en pap2 maar zoveel vragen

Berichtdoor Heartbeet » Di 10 Jul 2018 16:53

Beste lezers,

Ik heb zo ongelooflijk veel vragen en heb pas donderdag een afspraak bij de gynaecoloog . Vandaar dat ik hier vast mijn verhaal vertel, misschien kunnen sommige vragen al beantwoord worden.

Ik (28) had al ruim een jaar last van pijn in mijn onderbuik. Dit nadat ik een spiraaltje had laten plaatsen. Sinds enkele maanden had ik daar ook contactbloedingen bij. Niet veel en niet altijd, maar toch. De huisarts deed wat onderzoeken, zag niets bijzonders en deed voor de zekerheid een soa test en er is bloed afgenomen. Daarnaast kreeg ik een uitwendige echo. Alle uitslagen kwamen negatief terug, m.a.w niets aan de hand. Ik heb het nog een half jaar afgewacht en ben toen opnieuw naar de huisarts gegaan. Ik wilde graag een uitstrijkje laten maken. Dat deed ze. Bij het lichamelijk onderzoek gaf zij aan dat ze op mijn baarmoedermond wat ectropion zag. Dit zou goedaardig weefsel uit de baarmoeder zijn wat dan iets naar buiten komt. Zou verder niet iets zijn om me zorgen over te maken, maar zou eventueel de contactbloedingen kunnen verklaren. (Later kom ik hierop terug)

Uiteindelijk bleek de uitslag van mijn uitstrijkje niet goed. HPV positief (maar anders dan 16 of 18, onbekend welke wel) en pap2.
Daarbij een KOPAC-score:
K2
06 (geen tekenen van ontsteking)
p2 (abnormale plaveicelepitheelcellen)
A1 (geen andere afwijkingen)
C2 (geen cilindercelepitheel aangetroffen)
B1 (voldoende beoordelaar)

In eerste instantie maakte ik me niet heel veel zorgen.Pap2 komt vaker voor, zeker op mijn leeftijd en het is aannemelijk dat mijn lichaam dit zelf opruimt. Maar toch ging ik googlen, wat ik natuurlijk niet had moeten doen. Ik kwam toen opeens zoveel verhalen tegen van jonge vrouwen met een pap 2, die uiteindelijk cin3 bleken te hebben, of zelfs baarmoederhalskanker. Natuurlijk schrok ik daarvan, maar hield me ook vast aan de cijfers dat in het grootst aantal gevallen, niets aan de hand blijkt te zijn.

Ik ging verder googlen op dat Ectropion, waarover de huisarts het had gehad. Ik zag dat ectropion volledig is opgebouwd uit cilindercellen en dat dit inderdaad soms wat buiten de baarmoeder kan terecht komen. Na twee keer lezen ging mijn hart tekeer. HET BESTOND VOLLEDIG UIT CILINDERCELLEN!
In mijn uitstrijkje waren GEEN cilindercellen aangetroffen. Dus wat de huisarts gezien heeft op mijn baarmoedermond, kan geen ectropion zijn geweest.
Ook las ik dat ectropion en afwijkende cellen nogal eens door elkaar gehaald kunnen worden, omdat ze op elkaar lijken.
Vanaf dat moment sta ik in de volledige paniekmodus. Ik heb de huisarts gebeld, maar die is niet bereikbaar. Ik heb pas donderdag een afspraak bij de gyn en ik weet oprecht niet hoe ik morgen door moet komen. Ik heb morgen een bruiloft en daar had ik hartstikke veel zin in, maar nu wil ik alleen maar dat de tijd voorbij gaat en dat ik duidelijkheid krijg.

Is de kans dat ik dus alsnog wel gewoon volle bak baarmoederhalskanker heb? We hebben echt een enorme kinderwens en ik ben zo bang voor de consequenties hiervan. Waarom is mijn uitstrijkje als pap2 beoordeeld terwijl er geen cilindercelepitheel is aangetroffen? Ik lees overal dat er zowel van plakeicellen als van cilindercellen een beoordeling moet kunnen worden gemaakt. Bij mij is dit dus niet het geval.

Ook staat er bij klinische gegevens nog: verdachte portio. Wat betekent dat in hemelsnaam?

Wie heeft informatie voor me, of kan me geruststellen?

bedankt alvast!

Terug naar “Baarmoeder-, baarmoederhals- en eierstokkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten