dikke darmkanker + uitzaaiing lever

Voor maag-, lever- en darmkankerpatiënten.
irene p
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Vr 07 Jun 2002 09:45

dikke darmkanker + uitzaaiing lever

Berichtdoor irene p » Vr 07 Jun 2002 09:51



Hallo Allemaal,

Afgelopen maandag hebben wij te horen gekregen dat mijn moeder uitzaaiingen heeft in de lever.

Vorig jaar oktober is zij met succes geopereerd aan dikke darm kanker. Er is daarna natuurlijk veel controle geweest. Alles was elke keer in orde en nu dit. De dienstdoende arts vertelde maandagavond dat ze niets kunnen doen, alleen een chemo om de groei van de uitzaaiing te remmen.

Nu willen ze toch een leverpunctie en een CT-Scan doen om zeker te zijn van de diagnose die ze hebben gesteld.

Hier wordt ik heel onzeker van. Ik heb nu het idee dat de doktoren zelf nog niet weten of het nu een uitzaaiing is of iets anders. Terwijl ons gezin aan de grond genageld stond afgelopen maandag van ongeloof.

Omdat ik met zoveel vragen zit ben ik op zoek naar ervaringen van anderen op dit gebied.

Groeten Irène

Gast

Re:dikke darmkanker + uitzaaiing lever

Berichtdoor Gast » Di 02 Jul 2002 00:22

Beste Irene,

Mijn vrouw had dikke darmkanker met uitzaaiingen in de lever. Wat ik er van heb begrepen is een uitzaaiing op een CT Scan pas zichtbaar als deze een afmeting heeft van ca. 5 x 5 x 5 mm. Het is dus mogelijk dat ze er zijn maar nog niet zichtbaar zijn.

Een ander onderzoek wat gedaan kan worden om o.a. te bekijken of er uitzaaiingen zijn in de lympfeklieren is een z.g.n. PET Scan. Dit onderzoek kon drie jaar geleden alleen gedaan worden in de VU in Amsterdam of in Groningen (Groningen weet ik niet zeker).

Als je twijfels hebt over de behandeling ga beslist voor een second opinion in een ander ziekenhuis.

Zie ook mijn website:http://www.timeflies.org


Mvg - Bert Aarts

irene p
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Vr 07 Jun 2002 09:45

Re:dikke darmkanker + uitzaaiing lever

Berichtdoor irene p » Di 02 Jul 2002 08:45

Hallo Bert,

Dank je wel voor je reactie. Bij mijn moeder is nu vastgesteld dat het om 4 vlekken gaat, dus niet operabel. Vorige week heeft ze haar eerste chemokuur gehad. Ze reageert er geod op. Ze heeft weer zin om te leven, en onderneemt weer het een en ander. Bijwerkingen heeft ze nog niet. Over 3 weken prikken ze weer bloed om te kijken of het heeft aangeslagen.

We staan er allemaal positief tegenover en het aller belangrijkste, mijn moeder wil er voor gaan. Ik heb maar haar ook gesproken over een second opinion. Dat wil ze niet, Ze wil niet nog een keer door de hele molen en vertrouwd de artsen in het ziekenhuis. We hebben afgesproken dat als de chemo niet aanslaat ze alsnog de overweging wilt maken.

Ik ga zeker je site bekijken en laat nog wel een reactie horen.

Groeten Irène

Bert
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: Di 02 Jul 2002 00:38
Contact:

Re:dikke darmkanker + uitzaaiing lever

Berichtdoor Bert » Di 02 Jul 2002 21:04

Beste Irene,

Hier nog wat info waar je misschien wat aan hebt.

Bij darmkanker wordt het bloed o.a. gecontroleerd op CEA, een hoog CEA zou kunnen betekenen dat er tumor activiteit is. Het komt echter ook voor dat er tumor activiteit is en het CEA toch laag blijft. Dan produceerd de tumor niet de stof die de CEA verhoogt (Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik dacht dat het een eiwit is wat geproduceerd wordt door de tumor).

Standaard chemo bij deze vorm van kanker: 5FU & Leucovorin.

Soms wordt ook gegeven CPT11 + 5FU & Leucovorin.


Mvg - Bert Aarts

jcvhv
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Di 02 Aug 2005 22:18
Locatie: Friesland

Berichtdoor jcvhv » Di 02 Aug 2005 22:25

Vorige week donderdag na vijf weken eindelijk bij mijn man de bron ontdekt: Dikke darmkanker met uitzaaiingen in longen en lever.

Donderdag a.s. beslissen chemo of niet!

Wie heeft ervaring met chemo voor de partner?

Wat moet je zelf doen? Hoe stel je je op? Vragen genoeg.

Marques

Reactie voor jcvhv

Berichtdoor Marques » Do 04 Aug 2005 15:56

Beste jcvhv,

Om te beginnen wens ik jou en je man veel sterkte toe bij de te nemen beslissingen. Ik heb wel ervaring met chemo, maar dan voor mezelf. Als je reacties wilt van partners kan je je oproep wellicht beter in een andere rubriek plaatsen. Je mag mij uiteraard ook vragen stellen; ik heb uitzaaiingen van dikke darmkanker in longen en borstholte.
Nogmaals veel sterkte de komende periode!

jcvhv
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Di 02 Aug 2005 22:18
Locatie: Friesland

Berichtdoor jcvhv » Za 01 Okt 2005 22:08

Met belangstelling de reacties gelezen. Op 9 augustus is mijn man begonnen met de chemokuur. Nu zijn er drie geweest. De eerste week was het heel vervelend. Daarna heeft hij echt fluitend de kuren doorstaan! Geen bijwerkingen en zelfs minder moe! Dat laatste was heel erg. Nu moet hij zich niet inspannen anders gaat het de verkeerde kant op.
Zoals hij nu is: 'Ik ga er voor' zegt hij.
Volgende week een scan en dan de uitslag op 6 oktober.
We wachten met spanning af.

jcvhv
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Di 02 Aug 2005 22:18
Locatie: Friesland

reactie voor Marques

Berichtdoor jcvhv » Za 01 Okt 2005 22:40

Bedankt voor je bericht. Je schrijft dat je zelf dikke darmkanker hebt met uitzaaiingen in longen en borstholte. Krijg je dan nu ook chemokuren? Bij mijn echtgenoot zit het ook in de lever. Hij was niet meer operabel. De chemokuren zijn alleen levensverlengend werd gezegd. We wachten dan ook met spanning volgende week af.

groet
jcvhv

Marques

Reactie voor jcvhv

Berichtdoor Marques » Wo 05 Okt 2005 17:44

Vier jaar geleden bleek ik een tumor in mijn endeldarm te hebben. Eind 2001 ben ik bestraald, gevolgd door een operatie. Begin 2005 werden de uitzaaiingen geconstateerd. Uitzaaiingen van darmkanker zijn inderdaad niet te genezen, ze kunnen slechts (tijdelijk) worden teruggedrongen dan wel geremd. Ik kon meedoen aan een onderzoek: een zware combinatiekuur (irinotecan + 5FU/leucovorin) plus een nieuw medicijn (bevacizumab, merknaam Avastin). Dit gaat de aanmaak van nieuwe bloedvaatjes tegen en hopelijk wordt zo de bloedtoevoer naar de tumoren beperkt. Na 9 van deze kuren bleken de tumoren er niet meer op te reageren. We kijken nu of we de situatie met bevacizumab alleen stabiel kunnen houden. Hiervan heb ik er nu 5 gehad.
Van de chemokuren had ik in het begin ook geen last, maar het werd steeds zwaarder en ik kreeg steeds vreemdere bijwerkingen. Dit hoeft natuurlijk niet voor je man te gelden; je merkt het vanzelf.
Behalve de chemo doen ze dus niets aan de tumor(en) in zijn darm?
Veel sterkte met de (uitslag van de) scan!

jcvhv
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Di 02 Aug 2005 22:18
Locatie: Friesland

uitslag scan

Berichtdoor jcvhv » Zo 09 Okt 2005 15:02

De uitslag van de scan was verrassend. De arts had in het dossier gezet: De omvang van de tumor en die van de uitzaaiingen zijn verminderd!

Dat was dus erg fijn en we zeggen dan ook dat onze gebeden verhoord zijn. Hoewel mijn man zich veel beter voelde dan enkele weken geleden en deze uitslag wel verwachtte, is het toch fijn als het ook bevestigd wordt. Het had ook zo kunnen zijn, wel goed voelen en niet aanslaan van de kuur.

Dinsdag a.s. komt de vierde kuur met de medicijnen: Eloxatin en Avastin in infuus en voor 14 dagen lang de tabletten Xeloda. Nu dus op naar de volgende scan. Dat zal in principe rond 5 december zijn.
Wat een operatie betreft hebben we altijd begrepen dat het niet mogelijk is vanwege de vele uitzaaiingen. Dinsdag hopen we de arts te spreken. Ik weet nog niet of ik er bij ben, want ik ben niet de hele dag bij hem in het zhs. Het is in onze eigen woonplaats dus ik kan gemakkelijk naar huis.
Alles met elkaar is het wel leven bij de dag. Afspraken kun je haast niet maken omdat je niet weet hoe hij de volgende dag zal zijn. We zien het nog wel. Marques sterkte met je verdere behandelingen en bedankt voor je aandacht. Gr. jcvhv

Gebruikersavatar
sjelly
Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: Do 22 Sep 2005 10:16
Locatie: Haarlem
Contact:

Re: uitslag scan

Berichtdoor sjelly » Di 08 Nov 2005 13:01

jcvhv schreef:De uitslag van de scan was verrassend. De arts had in het dossier gezet: De omvang van de tumor en die van de uitzaaiingen zijn verminderd!

Dat was dus erg fijn en we zeggen dan ook dat onze gebeden verhoord zijn. Hoewel mijn man zich veel beter voelde dan enkele weken geleden en deze uitslag wel verwachtte, is het toch fijn als het ook bevestigd wordt. Het had ook zo kunnen zijn, wel goed voelen en niet aanslaan van de kuur.

Dinsdag a.s. komt de vierde kuur met de medicijnen: Eloxatin en Avastin in infuus en voor 14 dagen lang de tabletten Xeloda. Nu dus op naar de volgende scan. Dat zal in principe rond 5 december zijn.
Wat een operatie betreft hebben we altijd begrepen dat het niet mogelijk is vanwege de vele uitzaaiingen. Dinsdag hopen we de arts te spreken. Ik weet nog niet of ik er bij ben, want ik ben niet de hele dag bij hem in het zhs. Het is in onze eigen woonplaats dus ik kan gemakkelijk naar huis.
Alles met elkaar is het wel leven bij de dag. Afspraken kun je haast niet maken omdat je niet weet hoe hij de volgende dag zal zijn. We zien het nog wel. Marques sterkte met je verdere behandelingen en bedankt voor je aandacht. Gr. jcvhv


Klopt ja afspraken kan je haast niet maken merk ik zelf ook
maar fijn toch zo,n goed bericht

en sterkte en kracht met de behandeling

groetjes Elly
begin de dag met een lach

angstig..

moeder heeft dunne darmkanker en uitzaaingen in lever

Berichtdoor angstig.. » Vr 02 Dec 2005 23:42

Hoi ik weet sinds twee weken dat mijn moeder (ze is 58 en ik 24)dunne darmkanker heeft met uitzaaingen in de lever. ze zeggen dat ze de lever niet kunnen behandelen..ze zijn begonnen met injecties om het te remmen.de tumor in de darm wilen ze misschien weghalen maar internist was tegen maar mn ouders voor,snap er nog weinig aan.heb nog veel vragen.
mn moeder is heel optmistisch terwijl het er helemaal niet zo goed uitziet.ontkenning omdat hetnog te pijnlijk is denk ik.misschien valt het ook allemaal mee.
vind verschrikkelijk dat dit osn weer moet overkomen.de laatste jaren hebben we al zo veel moeten doorstaan.sinds 2maanden was ik eindelijk te boven van de vorige klappen. mn zusje is ernstig psychisch ziek. als mn moeder het niet redt.komt de hele zorg nu ook al op mijn schouders.vindt allemaal heel heftig.
en eigenlijk verzet ik me gewoon tegen het idee dat verkeerd kan gaan omdat het gewoon niet kan.weet niet hoe dan verder...maar hoort erbij denk ik.die onzekerheid en angst voor wat er gaat komen. ik wil ook oppassen met me nu al ehlemaal verdrinken in verdriet en paniek omdat je het gewoon nog niet weet...

hoe gaan jullie hiermee om? en zijn er mensen die ervaring hebben met leverkanker en de prognose daarvan.is het altijd slecht of kan je er mee leven.en wat emrk je erin in je leven en je lichaam.mn moeder is alleen maar moe en had veel buikpijn een tijdje..


Terug naar “Maag-, lever- en darmkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten