verloop darmkanker zonder behandeling

Voor maag-, lever- en darmkankerpatiënten.
Jeannette M
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Vr 18 Dec 2009 06:42

verloop darmkanker zonder behandeling

Berichtdoor Jeannette M » Vr 18 Dec 2009 06:48

Mijn vader heeft darmkanker en wil zich niet laten behandelen, wat ik respecteer.
Mijn moeder is afgelopen september na operatie en stoma en chemo's toch overleden ook aan darmkanker.
Wie weet hoe een onbehandelde darmkanker kan verlopen?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: verloop darmkanker zonder behandeling

Berichtdoor liddy » Vr 18 Dec 2009 10:26

Wat erg, zo vlug achter elkaar.
Kanker laat zich heel moeilijk voorspellen.
Het hangt niet alleen af van hoe ver de ziekte gevorderd is, maar ook waar zit het precies, is het al uitgezaaid?
Daarnaast speelt de gemoedstoestand ook een grote rol.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je vader voor niet behandelen heeft gekozen,
nu hij net het hele circuit met je moeder heeft meegemaakt.
Laat hij alles over zich heen komen en berust hij of hoeft het niet allemaal meer voor hem en kan het niet vlug genoeg over zijn.
In de eerste houding zal hij het langer volhouden dan in de tweede houding.
Het zal wel een achtbaan van gevoelens zijn bij jou.
Je wilt je vader niet ook al kwijt, maar je snapt ook wel dat hij naar zijn vrouw wil nu het er zo voorstaat.
Uit je gevoelens, krop ze niet op en ga praten met je huisarts, zodat je steun krijgt in de tijd die nu gaat komen en daarna.
Als de arts weet wat jij wel en niet wilt en weet wat jij wel en niet aan kunt, kan hij/zij in de zorg daar rekening mee houden.
Heel veel sterkte.

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: verloop darmkanker zonder behandeling

Berichtdoor stoffeltje » Vr 18 Dec 2009 14:30

hallo jeannette,
allereerst nog gecondoleerd met je moeder!
een zware periode voor jullie nu.
heb je ook fam. waar je ermee over kunt praten?
hoe het verloopt valt niet te zeggen,dit is bij ieder anders,maar de gevoelens daaromheen komen veel overeen.
verder sluit ik mij bij liddy aan,denk aan jezelf en zoek hulp om ook jou gevoelens te kunnen uiten.
heel veel sterkte :wink:

Jeannette M
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Vr 18 Dec 2009 06:42

Re: verloop darmkanker zonder behandeling

Berichtdoor Jeannette M » Vr 18 Dec 2009 20:34

Dank je wel voor jullie reacties.
Gelukkig heb ik een goede arts naast me staan waar ik veel mee praat. Op dit moment weet ze niet dat mijn vader darmkanker heeft ze is net op vakantie en komt pas in het nieuwe jaar terug.
Gisteren heb ik het bericht pas gehoord over mijn vader en kan ik niet aan mijn arts vragen hoe het verloop kan zijn.
In januari heb ik een gesprek met de oncoloog en met mijn arts.
Mijn vader heeft een tumor zo groot als een groot ei of kleine tennisbal in het gedeelte overgang dikke darm dunne darm...
Volgens mij kan dit elk moment exploderen (heb je dan een darmperfortatie met kans op een buikholteonstekeking? )Moet ik op elk pijntje in de buik er op bedacht zijn dat het heel snel goed fout is?
De behandelend arts zei dat het er niet goed uitzag en dat we verder praten in het nieuwe jaar.
Hij wilde er verder niets over kwijt. voor mij een teken dat het binnenkort ineens afgelopen kan zijn. Ik zou me graag op weet ik wat voor een manier willen voorbereiden in hoeverre dat kan, alleen met een antwoord op mijn vraag: "wat kan ik of liever mijn vader verwachten"
Groetjes,
Jeannette

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: verloop darmkanker zonder behandeling

Berichtdoor stoffeltje » Za 19 Dec 2009 01:18

hoi jeanette,
wat jullie wel kunnen doen<klinkt hard>maar alles regelen voor als het zover is.
nu kan hij nog beslissen wat hij zelf wil.
het is ook voor jou een gerust gevoel als dit gedaan is.
het is moeilijk maar je kan je dan op andere dingen gaan richten.
het is logisch dat je een passend antwoord zoekt,maar helaas kanker is grillig.
het is lastig dat jullie arts net vak. heeft.
is er een plaatsvervanger?
sterkte stoffel

Jeannette M
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Vr 18 Dec 2009 06:42

Re: verloop darmkanker zonder behandeling

Berichtdoor Jeannette M » Za 19 Dec 2009 09:42

Hoi,
Wat betreft de uitvaart en nalatenschap hebben we alles al doorgesproken.
Het gaat mij nu alleen nog om het verloop van de ziekte.
Het zal zeker anders gaan dan bij mijn moeder. Wat kunnen we verwachten?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: verloop darmkanker zonder behandeling

Berichtdoor liddy » Za 19 Dec 2009 13:11

Helaas heb ik niet het antwoord op jouw vraag.
Als ik er over nadenk, kom ik tot het voldoende.
De darmen zorgen voor de opname van voedsel.
Er zullen steeds minder voedingsstoffen uit het voedsel worden opgenomen,
daarnaast zal het eten steeds moeilijker passeren, dus eten wordt steeds moeilijker.
Doordat de darm heel veel bloedvaten kent, zijn uitzaaiingen niet te voorkomen.
En ze kunnen dus overal opduiken.
Hieruit volgt dat het eigenlijk dus onmogelijk is om te zeggen hoe te gaat verlopen.
Iemand die wil blijven leven, zal alles doen om het leven iets te verlengen.
Die zal dus langer proberen om te eten of bijv. overstappen op sondevoeding etc.
Als je vader liever naar jouw moeder wil gaan, zal hij minder of niet geneigd zijn om
hoe dan ook voeding binnen te krijgen en is er meer kans dat het proces sneller gaat.
Hopelijk begrijp je uit dit verhaal dat het zelfs voor een arts niet te zeggen is, hoe het zal gaan.
Uit het verloop zal moeten blijken wat waarschijnlijk de volgende stap is.
Dit is absoluut niet het antwoord waar je op zit te wachten, een beter antwoord heb ik niet voor je.
Probeer van dag tot dag te leven. Niet meer, niet minder.
Zie de kleine momenten waarbij je een fijne herinnering kunt maken.
Overleg met de huisarts hoe jullie de zorg gaan aanpakken, welke hulp er mogelijk is.
Schrijf je gevoelens van je af als dat je lukt.
En voel je vooral welkom hier.
Heel veel sterkte.

Jeannette M
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Vr 18 Dec 2009 06:42

Re: verloop darmkanker zonder behandeling

Berichtdoor Jeannette M » Zo 20 Dec 2009 22:45

Beste Liddy,
Dank je voor het meedenken over hoe het zou kunnen gaan.
Groetjes,
Jeannette

rofran
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Ma 12 Apr 2010 22:23

Re: verloop darmkanker zonder behandeling

Berichtdoor rofran » Ma 12 Apr 2010 22:28

Beste Jeanette,

Hoe gaat het nu met je vader? Mijn man heeft in juni vorig jaar ongeveer dezelfde prognose gekregen. Een tumor van de grootte van een tennisbal bij de blindedarm, niet operabel omdat er doorgroei was in de bloedvaten. Nu zijn we ongeveer 10 maanden verder en het gaat wel iets moeilijker met eten en de klachten nemen toe, maar het is allemaal nog wel te doen. groet, Maria

Jeannette M
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Vr 18 Dec 2009 06:42

Re: verloop darmkanker zonder behandeling

Berichtdoor Jeannette M » Ma 24 Jan 2011 13:21

Beste Maria,
We zijn nu bijna een jaar verder en mijn vader is afgelopen december 87 jaar geworden.
Een 'medisch wonder' noemt zijn huisarts hem.
Zoals het er naar uit ziet is de kanker niet erg explosief gegroeid. Waar hij op dit moment 'last' van heeft zijn kwalen die met ouderdom te maken hebben.
Hij krijgt regelmatig een lichte tia en zeker al vier keer een hartinfarct gekregen. Wonderwel geneest hij zeer snel soms al binnen een paar uur. Hij is wel langer moe daarna, het kost hem zeker elke keer weer meer energie.
Het enige wat we doen is begeleiden in 'pijnbestrijding' en zo veel mogelijk een goed leven te geven met veel liefde en respect.
Hij wil heel graag dood. Elke avond vraagt hij dat ook aan 'onze lieve heer' maar deze wil waarschijnlijk dat er nog steeds iets uitgewerkt moet worden waarna hij rustig kan inslapen.
Het wachten is op deze dag....Heel dubbel maar ik gun het hem met heel mijn hart.

Groeten,
Jeannette

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: verloop darmkanker zonder behandeling

Berichtdoor stoffeltje » Ma 24 Jan 2011 13:51

hallo jeannette,
wat een sterke man is je vader!
en idd. een uitzondering,"de tijd die hij er bij krijgt" .
je vader zal best moe zijn,en jou gedachten kan ik mij voorstellen.
al kan het soms dubbel aanvoelen, maar hoeveel kan een mens hebben.
een fijne gedachte dat hij gelooft.
dat kalmeert ook wat op de laatste periode"s.
hoop voor je vader dat alles ook pijnloos verloopt.
ik denk aan jullie.
stoffeltje

annakerth183
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Zo 19 Jun 2011 00:43

Re: verloop darmkanker zonder behandeling

Berichtdoor annakerth183 » Zo 03 Jul 2011 23:34

In oktober 2008 werd bekend dat mijn man darmkanker had. Hij zou een palliatieve chemokuur krijgen. Dit moest echter na 2 dagen gestopt worden, daar hij ernstige hartklachten kreeg. Het jaar daarop heeft hij, zonder chemo, zo genoten van een kampeervakantie in Zuid Frankrijk in mei. Hij groeide en voelde zich prima. Reed 800 km op één dag , omdat we veel te vroeg bij de geplande camping aankwamen.
30 september 2009 moest hij door de scan. Hij reed zelf naar het ziekenhuis. De volgende dag kreeg hij de uitslag: niets meer aan te doen, we staan met lege handen. We hadden verwacht dat er misschien een uitzaaiing zou zijn aan de lever, die, volgens de arts, goed te behandelen zou zijn.
Van de één op de andere dag kwam hij op bed te liggen en binnen drie weken was hij weg, heel vredig. Liever vandaag dan morgen zei hij. Hij had er alleen moeite mee om mij en de kinderen achter te laten. 18 oktober is hij overleden. De kanker was zeer agressief en tastte alle organen aan. Hij heeft wel pijn gehad natuurlijk, maar dan werd de dosering van de morfine meteen weer aangepast. En het was gelukkig maar heel kort. In die 18 dagen wilde hij niet meer eten of drinken na een paar dagen. Hij kreeg nog een katheter omdat hij pijn in de buik had en de urine niet kwijt kon. Dat zag er heel donker uit, maar hij dronk ook niet meer want had moeite met slikken. Alles werd aangetast.

Zodra hij de uitslag hoorde, gaf hij zich meteen over. Ik kan het nog steeds niet bevatten.

Maar ik geloof nog steeds dat het jaar zonder chemo hem heel goed heeft gedaan. We konden nog genieten, zonder dat hij ziek hoefde te zijn.
Je kunt iedereen die erom vraagt adviezen geven, maar elk mens is weer anders en reageert anders op therapieën.
Ik wens iedereen die met deze vreselijke ziekte te maken heeft, enorm veel sterkte toe. Diny v.d.-b.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: verloop darmkanker zonder behandeling

Berichtdoor liddy » Ma 04 Jul 2011 17:12

Darmkanker kan een heel langzaam verloop hebben en dan later in een stroomversnelling komen.
Als je man in oktober 2008 een palliatieve chemokuur kreeg aangeboden, dan was hij toen al opgegeven.
Het is dus fantastisch voor hem en jullie dat hij nog een goed jaar heeft gehad.
Helaas bleek eind september 2009 dat het nu echt richting einde liep.
Wellicht voelde je man zelf dat het niet meer ging, maar heeft hij je dit niet willen vertellen.
Hij heeft jou dan willen sparen.
Ik ben er van overtuigd dat je een behandeling altijd heel goed moet afstemmen op de persoon.
Daar geef ik jou groot gelijk in. En ik ben blij dat je dat hier ook verteld.
Hopelijk heb je nu toch weer op een of andere manier een draai aan je leven kunnen geven.


Terug naar “Maag-, lever- en darmkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten