endeldarmkanker

Voor maag-, lever- en darmkankerpatiënten.
joonsas
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Do 15 Sep 2011 22:10

endeldarmkanker

Berichtdoor joonsas » Do 15 Sep 2011 23:36

21 mei 2010 zouden mijn vriendin en ik trouwen,
ruim een half jaar voor die tijd netjes op mijn knieën gegaan, alles was geregeld.
zoals heel veel mensen hadden we zo een perfect plaatje in ons hoofd, na een paar jaar samen wonen net een huis gekocht, (op de groei) vervolgens trouwen, en als er dan wat liefs geboren zou worden waren we helemaal blij geweest.
een paar weken voor 21 mei (de grote dag) kreeg ze wat last van bloedingen bij de ontlasting, de huisarts dacht aan iets van een vleesboompje in de darm? ja weten wij veel. (ik dan)
Mijn vriendin is verpleegkundige en snapt alle medische termen beter dan ik. er word besloten om een darmonderzoek te doen. wij maakte ons niet al te druk.
19 april 2010 kregen we de uitslag. we waren het kamertje nog niet binnen of de arts vertelde al, nee het is niet best. u heeft een kanker gezwel in uw endeldarm. . .
Binnen 5 minuten stonden we weer buiten. de arts waarna we doorverwezen zouden worden zat vast in USA door een aswolk. we moesten maar even een weekje wachten.
mijn vriendin en haar zus werken beide in het VU amsterdam. de volgende dag was alles alles door haar zus geregeld. we konden daar meteen langs komen.
in het kort: ze moest 5 bestralingen in het onderlichaam, voor die tijd wilde we graag onze kinderwens veilig stellen.
we konden meteen naar leiden. daar hebben ze een van de eierstokken hoger in het lichaam geplaatst. zo moest hij uit het bestralingsgebied zijn.
na de vijf bestralingen een rustperiode van vijf weken. (de 21e mei viel daar in) zou het bijna vergeten maar dat ging natuurlijk allemaal niet door.
wel een goeie dag samen gehad. toen een operatie waarbij de endeldarm voor 90% werd verwijdert. er werd een tijdelijk stoma aangelegd.
ze konden nog net een nieuwe aansluiting maken.
in augustus werd het stoma weer opgeheven, ze moest proberen met die 10% endeldarm haar ontlasting op te houden.
dit ging niet al te best, maar met oplossingen als darmspoelen enz kon ze zich aardig redden. ook waren we druk bezig met een IVF programma.
een nieuwe datum voor de trouwerij was snel gemaakt grapte we. 1 april 2011. mocht het weer niet doorgaan konden we altijd zeggen dat het een grapje was.
na drie weken fijn getrouwd te zijn, en groen licht voor de IVF voelde ze een verdikking waarvan de artsen dachten dat het misschien littekenweefsel zou zijn.
toch maar wat weefsel laten afnemen.
in de tussentijd was ze ook al weer aan het werk in de VU. ze dacht de uitslagen dan ook wel even zelf te kunnen bekijken tijdens het werk.
als check vroeg ze een toevallige arts die langs liep even naar de uitslagen te kijken.
gelukkig belde ze mij als eerst op mijn werk. De kanker was terug en wel op vier plekken in het zelfde gebied.
ik dacht dat de wereld onder mijn voeten werd getrokken. ik kon echt niets meer. EN NU???
en vele male grotere operatie, bestralen kon niet meer. het zat vanaf haar bekken tot aan haar baarmoeder.
alles moest weg, Endeldarm, onderste deel dikke darm,baarmoeder, vagina wand, en alle klieren en weefsel daar in de buurt. resultaat, een ritssluiting van boven tot onder, een stoma, geen anus meer,
een vagina die voor 90% gereconstrueerd kon worden met vetschort van rondom de maag. om er voor te zorgen dat het niet nog een derde keer terug zou kunnen komen nu ook een chemo kuur hier achteraan.
hoewel nog nooit is aangetoond dat dat helpt bij endeldarmkanker, wil je nu echt alles doen wat mogelijk is. Bij de derde keer zou er nl niet zo veel meer mogelijk zijn. van de acht kuren zijn we nu net met nummer vier begonnen.

en na al die tijd is nu het moment dat ik het even allemaal niet meer zo zie zitten en op deze manier graag even mijn verhaal kwijt wilde.
wij zijn pas 27 en 29 jaar jong, altijd positief en vrolijk. maar zo een chemo hakt er echt in, na zo een tijd.

bedankt joon

sonjas
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: Di 01 Feb 2011 19:14

Re: endeldarmkanker

Berichtdoor sonjas » Vr 16 Sep 2011 19:40

Jee zeg, wat een verhaal. Zo jong nog en dan al zoveel mee moeten maken.
Ik krijg er gewoon kippenvel van..
Heel veel sterkte tijdens en natuurlijk ook na de chemo!!

Gr Sonjas

riaw
Lid
Berichten: 255
Lid geworden op: Zo 12 Sep 2010 19:48

Re: endeldarmkanker

Berichtdoor riaw » Za 17 Sep 2011 17:59

Kippenvel na jouw verslag,wat hebben jullie al moeten meemaken en zo jong nog.
Hopelijk komt er nu snel een eind aan alle tegenslag en kunnen jullie je leven weer wat op de rails krijgen.
Ik wens jullie sterkte en je vrouw van harte beterschap.

margiena
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 26 Mar 2011 16:55

Re: endeldarmkanker

Berichtdoor margiena » Ma 19 Sep 2011 21:34

Bijna zeg ik, wat kun je nog meer verdragen? Ongelooflijk. Bij mezelf is in 2009 de endeldarm verwijderd alsmede een aantal lymfeklieren . Voor de operatie zes weken bestraling en twee Chemokuren.
Tijdelijk stoma na drie maanden verwijderd.
Ik kan meepraten over ontlasting niet kunnen ophouden.
Het is wel ongelooflijk wrang dat de kanker teruggekeerd is bij je vriendin.
Ik wens jullie heel veel sterkte en hoe moeilijk ook. Probeer de moed erin te houden.


Terug naar “Maag-, lever- en darmkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten