Moeder 2 kids bestraling en chemo hoe huishouden regelen

Voor maag-, lever- en darmkankerpatiënten.
Hanako
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Vr 09 Aug 2013 11:02

Moeder 2 kids bestraling en chemo hoe huishouden regelen

Berichtdoor Hanako » Za 31 Aug 2013 11:00

Hallo allemaal,
Ik ben een moeder van 39 met 2 kleine kinderen waarvan er 1 naar de basisschool gaat. Bij mij is onlangs endeldarmkanker geconstateerd, een rectumcarcinoom, waarvoor ikmbinnenkort bestraald ga worden (5x5 dagen) en chemo krijg gedurende deze periode daarna over 8weken nog de operatie (welke ik maar even geblokt heb om nog niet aan te denken).

Nou heb ik natuurlijk te horen gekregen wat de mogelijke bijwerkingen kunnen zijjn maar ik vraag me af hoe andere vrouwen in zo.n zelfde situatie hunhuishouden geregeld hebben...kun je zelf nog goed/ redelijk functioneren, kids uit school halen, eten koken etc....
Ik begrijpndat het voor ieder anders zal zijn maar ben toch benieuwd.

Ook ..wat vertel je je kinderenn..etc..

Hoor het graag,
Hanako

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Moeder 2 kids bestraling en chemo hoe huishouden regelen

Berichtdoor liddy » Ma 02 Sep 2013 18:17

Dat is heftig om kanker te hebben met kleine kinderen.
Het is van te voren niet in te schatten hoe het gaat uitpakken.
Iedere dag op en neer naar de bestraling neemt heel wat van je tijd.
Ik zou je aanraden om via de huisarts te informeren naar hulp.
Want ook als je er niet ziek van wordt, is het een hele opgave om iedere dag op en neer naar de bestraling te gaan.
Dan is huishoudelijke hulp en opvang voor je kinderen een uitkomst.
Vertel op de basisschool wat er aan de hand is, zodat ze beter op je kind kunnen reageren als die ineens anders is dan normaal.
Ook weten ze dan dat op tijd ophalen van je kind weleens eens uit de hand kan lopen.
Wellicht kun je iets regelen met een andere ouder, dat die als noodopvang kan dienen als je niet op tijd kunt zijn.
Je mag niet zelf autorijden naar de bestraling en dat is maar goed ook. Het is en blijft een behandeling.

Wat het vertellen aan de kinderen betreft, zou ik het zo simpel mogelijk houden.
Immers ze zijn nog zo klein. Ik denk aan het volgende:
Mamma heeft pijn aan haar buikje en daarom moet ze iedere dag naar de dokter. Dan krijgt ze een spuit en daar kan ze een beetje ziek van worden.
Maak bijv. een kalender, waarop 5 weken staan, zodat de kinderen kunnen volgen, hoe lang het gaat duren.
5 weken is een tijdsbestek waar ze geen begrip van hebben. Als er steeds een vakje doorgestreept wordt, dan gaat het voor ze leven.

Kijk ook eens op de site van Kankerspoken <http://www.kankerspoken.nl/> Deze site is speciaal gemaakt voor kinderen die een zieke ouder hebben.
De site is opgedeeld in verschillende catagorieën.


Terug naar “Maag-, lever- en darmkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten