Bang en onzeker over maagkanker

Voor maag-, lever- en darmkankerpatiënten.
xrobin
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Ma 20 Okt 2014 19:02
Locatie: Zwolle

Bang en onzeker over maagkanker

Berichtdoor xrobin » Ma 20 Okt 2014 19:46

Hoi hoi,

Dit is mijn eerste keer op een forum en ik vind het ook nog een beetje spannend en raar maar ik wilde eigenlijk graag mijn verhaal kwijt en waarschijnlijk gerust gesteld worden. Ik ben een meisje van 17 en ik studeer sinds september!

Maar sinds 11 maanden geleden heb ik last kreeg van een brandend gevoel in mijn keel tijdens en na het eten nou was dat in mijn ouders ogen niet zo'n probleem en ik die van mij ook niet, gewoon een rennie nemen en probleem opgelost. Nou was dat dus niet zo want na een paar weken een brandend gevoel te hebben in mijn keel begon ik me erg opgeblazen en misselijk te voelen tijdens en na het eten. De rennie's bleken ook niet te helpen, dus gaf mijn moeder mij uiteindelijk een maagbeschermer die wél hielp. Natuurlijk waren we ervan bewust dat dit eigenlijk alleen op recept mocht maar we dachten dat ik gewoon last had van maagzuur (sinds mijn vader dat ook had) maar omdat rennie's en andere maagzuur remmers maar niet hielpen ging ik na 3 maanden last te hebben naar de huisarts, die het vermoeden bevestigde dat ik last had van brandend maagzuur. Dus ik kreeg maagbeschermers mee en die moest ik voor een tijdje slikken in de hoop dat het wegging.

Voor 2 maanden ging het prima en ik deed gewoon mijn examens (en slaagde!!) soms had ik tijdens het eten of op willekeurige momenten wat last van een raar gevoel in mijn maag wat niet echt als misselijk kom omschreven worden, meer als opgeblazen maar dat was het ook niet helemaal. Het verminderde mijn eetlust wel en dus viel ik een paar kilo's af maar dat vond ik niet erg. Na mijn examens ging het prima en ging ik veel aan het werk maar toen ik een dag thuis kwam van werk had ik zo'n pijn met ademen en slikken dat ik begon te huilen van de pijn. Toen ik eenmaal thuis was en ik ging wat drinken wilde ik het drinken het liefste weer uitspugen omdat er zulke erge steken kwamen in mijn slokdarm, ik probeerde na een paar minuten nog wat te eten maar dat viel net zo erg. Ademen, slikken, eten en drinken deed verschrikkelijke pijn en sinds het weekend was konden we niet naar de huisarts dus slikte ik 3 maagbeschermers en wachtte.

Na het weekend mocht ik gelijk terecht bij de huisarts en die zei dat ik last had van een spastische slokdarm ( als je slokdarm zo geïrriteerd is door bv maagzuur dat hij zichzelf helemaal dichtknijpt) en hij verdubbelde de dosis van de maagbeschermers naar 2 keer per dag voor 4 weken en dan naar 1 keer per dag voor 4 weken en dan naar om de dag. Ik ben nooit tot het stadium van om de dag gekomen want als ik dat probeerde kreeg ik na een dag last van last van ademen en last van mijn keel, dus nam ik direct weer een maagbeschermer. Het brandende gevoel in mijn keel is wel weg als ik aan de maagbeschermers zit, maar na het eten krijg ik altijd nu een heel opgeblazen gevoel en mijn maag zet zich sinds 3 weken ook heel erg uit en word hard na het eten. Dus hadden we de huisarts weer gebeld en mocht ik langskomen.

Omdat ik na 10 maanden maag beschermers geen steek verder ben gekomen en het maar niet weggaat en inmiddels de maagbeschermers steeds minder nut krijgen werd ik door verzonden naar het ziekenhuis. In het ziekenhuis gingen ze mij testen op afwijkingen in mijn slokdarm en bacteriën die in mijn maag konden zitten. En uiteindelijk kwamen ze erop om mij toch maar op maagkanker te testen.

Nou was ik in het begin niet zo bang, omdat ik dacht dat ik gewoon dat het allemaal wel meeviel en geen groot probleem was. Maar hoe langer onderzoeken lopen, hoe minder keuzes overblijven van wat het kan zijn. Nou ben ik er zelf niet van overtuigd dat ik maagkanker heb, omdat voornamelijk oude mensen het hebben, maar toch wie denkt nou echt van zichzelf: ja ik heb kanker. Dat denk je pas zodra je het hoort en weet.

Waarschijnlijk ben ik gezond, hoop ik, op mijn rare maag na, maar toch ben ik bang of ongerust. En ik weet helemaal niet of dit gepast is voor hier, maar ik wilde gewoon heel graag mijn verhaal kwijt omdat ik zelf niet weet wat ik ermee moet.. En ik wil mijn vriendinnen en andere kennissen ook niet onnodig ongerust maken.

Hopelijk is het niet erg dat ik dit plaatste en kan iemand mij helpen en/of gerust stellen! Nouja het liefste gewoon eerlijk zijn hoe u erover denkt!

Alvast bedankt, en sterkte aan iedereen die in een moeilijke periode zit, hou altijd hoop!!

Vriendelijke groetjes! :D

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Bang en onzeker over maagkanker

Berichtdoor liddy » Ma 20 Okt 2014 21:47

Het forum is bedoeld voor mensen die kanker hebben of twijfelen of er sprake is van kanker.
Dus het forum is ook voor jou bedoeld. Voel je vooral welkom hier.
De kans dat jij kanker hebt is uiterst uiterst klein.
Ik kan en mag niet zeggen dat de kans nihil is.
Echter volgens de statistieken ben je veel te jong om maagkanker te krijgen.
Het ziekenhuis heeft groot gelijk dat ze je op maagkanker testen om die mogelijkheid uit te kunnen sluiten.
Immers die zekerheid wil jij ook hebben.
Wat is het dan wel? Tja, daar is meer onderzoek voor nodig.
Heb je al een gastroscopie gehad?

xrobin
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Ma 20 Okt 2014 19:02
Locatie: Zwolle

Re: Bang en onzeker over maagkanker

Berichtdoor xrobin » Ma 20 Okt 2014 22:32

Ja klopt, mijn arts zei ookal dat de kans klein is! Ik zal het binnenkort horen!
Nee ik heb nog geen gastrocopie, gehad want we moeten nog op uitslag wachten van andere testen en dan kijken ze verder.
In iedergeval heel erg bedankt voor de geruststelling! Ik weet niet of het als geruststelling bedoeld maar het hielp wel een beetje!

Als ik meer weet zal ik het wel even melden!

Maar bedankt voor de bezorgdheid! :)


Terug naar “Maag-, lever- en darmkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten